Annons

Vilket filter ska man ha???

Produkter
(logga in för att koppla)
ND-filter med varierande styrka?

Livar upp den här tråden, och hoppas på svar... :)

Jag har för mig att jag hört att det ska finnas ND-filter med varierande styrka. Dvs ett (1) filter där man kan vrida upp eller ner styrkan några stop. Så man slipper att ha en hel arsenal ND-filter. Är det någon som känner igen detta och vet var de säljs?

mvh Glenn
 
Jag har sldrig hört talas om detta, ett gråfilter med varierande styrka.

Däremot finns det ju tonade gårfilter som har en varierande styrka från ena sidan till den andra. ex. från inget filter i botten till ND2 längst upp. Men det är ju inte det du frågar efter, men det kan vara det som kallas för varierande ND-filter.

Tonade gråfilter hos Scandinavian Photo
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6239326
 
Re: ND-filter med varierande styrka?

Glenn Bark skrev:
Livar upp den här tråden, och hoppas på svar... :)

Jag har för mig att jag hört att det ska finnas ND-filter med varierande styrka. Dvs ett (1) filter där man kan vrida upp eller ner styrkan några stop. Så man slipper att ha en hel arsenal ND-filter. Är det någon som känner igen detta och vet var de säljs?

mvh Glenn
Jag tror heller inte det finns ett sådant filter att köpa. Därimot kan du göra som jag och köpa ett Cirkulärt pol-filter och ett linjärt pol-filter och sätta det cirkulära närmast objerktivet (du skruvar givetvis på det linjära ytterst). När du vrider på det linjära (håll det cirkulära stilla) så minskar ljuset från 1 bländarsteg till jättemånga. Försök komma ihåg fysiken på högstadiet.

/ Erik
 
Hmm, njae det var ett "vanligt" ND-filter som jag hade för mig fanns i varierande styrka (i samma filter), men jag kanske har drömt det hela. Det blir väl till att skaffa ett par vanliga då...

Tackar för hjälpen ändå :)

mvh Glenn
 
Glenn...

Det filter Du beskriver som är "vridbart&dubbelt" är "förmodligast" ett polarisationsfilter.
Detta/dessa filter har den egenskapen att de "tar bort" reflexer i exempelvis glas("bilrutor" etc...)och andra "blanka reflekterande ytor" som viss metall och vatten...

Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK
 
Tjenare
njae, det var inte ett polfilter jag läste om. Polfilter har och kan jag redan. Jag är hyfsat säker på att det rörde sig om någon sorts gråfilter, och jag tror inte det var ett vanligt avtonat. Kasst när jag inte minns i vilken tidning/bok/nätet jag läste det på... *suck* ;-)

Men tack ändå... :)

mvh Glenn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.