Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket filter ska jag ha????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Till mitt 24-70 objektiv. Det ska vara 77, men sen finns det ju en hel drös att välja på... Vilket märke är bra/bäst & vilken sort ska jag ha. Vill ha det för att skydda linsen...

Ett UV-filter, så dyrt och fint du har råd med. Bra filter ger mindre reflexer och är lättare att göra rent och bra filter är dyra. Kika på B+W till exempel om du vill ha fina grejer.

Ett UV-filter, så dyrt och fint du har råd med. Bra filter ger mindre reflexer och är lättare att göra rent och bra filter är dyra. Kika på B+W till exempel om du vill ha fina grejer.

+1

Risken är nu stor att det här slutar med ännu en lång tråd, som bara kommer att handla om UV eller inte UV.

Till mitt 24-70 objektiv. Det ska vara 77, men sen finns det ju en hel drös att välja på... Vilket märke är bra/bäst & vilken sort ska jag ha. Vill ha det för att skydda linsen...

Vad ska du skydda linsen mot?

Det finns inga "skyddsfilter" oavsett pris som har någon positiv effekt på bilden du försöker fånga.

Petter ...

Om du skaffar ett UV filter som skydd finns flera vägar att gå.

Plast vs metallring på filtret. 24-70/2,8 har metallgängor och du kan du med fördel använda filter med metallring (har hänt mig att metallfilter inte fått fäste i plastgängor). Metallgilter är lättare att lossa. Blir således B+W eller dyrare Kenko eller Hoya.

Single coat vs multicoating: multicoating ger mindre ströljus i motljus men lockar till sig mer damm som är större problem vid närgränsen, mindre bländaröppning och i motljus. Särskilt problematiska är de nya HD filtrena. Själv använder jag mest B+W single coated, men på ett vidvinkel skulle jag nog föredra multicoated då i fint väder ute är solen ofta nära bildkanten.

Om du inte redan har så köp ett motljusskydd, det skyddar bäst och gör mest nytta för dina bilder.

UV-filter OCH motljusskydd

Vad ska du skydda linsen mot?

Saltvatten, lerstänk, sprutande sand, flottiga fingrar ...

+2

Om du inte redan har så köp ett motljusskydd, det skyddar bäst och gör mest nytta för dina bilder.

Skyddar bäst mot slag och annan oaktsam hantering, men UV-filter för att skydda mot ovanstående.

+1

Det finns ju inte bara UV filter.
Ett polarisationsfilter bra att ha. Det att bort en speglingar och gör att himlen blir lite blåare. Se till att det är ett cirkulärt. Annars fungerar in autofokusen. Polfiltret "stjäl" ungeför 1 bländarsteg.
Ett gråfilter (ND) är användbart för att så längre slutartider, tex för att frysa vattnet i en bäck. Det finns olika "mörketsgrader" på ND filter. Man bör börja någon stans i mitten.
Det finns olika slags av tonade gråfilter också. Men man kan få fram samma effekt med om man slår ihop bilder med olika exponeringar i ett bildbehandlingsprogram.

...
Saltvatten, lerstänk, sprutande sand, flottiga fingrar ...
...

Just den här gången frågade jag ju Emma.
Om hon inte ska utsätta sin glugg för det du räknar upp så kanske hon ska överväga att vara utan skyddsgalas, eftersom skyddsgalset då bara skyddar henne från perfekta bilder.

24-70 f/2.8 L har ett rejält motsljusskydd som original vilket nästan gör det svårt att komma åt frontglaset med fingrarna

Petter ...

Har läst att 24-70 är helt vattentät på min 5D II om man sätter på ett filter. Man ska alltså kunna stå ute i ösregn sen är det sagt. Kan det verkligen stämma det? Känns lite "risky" mot kameran kan jag tycka....

Har läst att 24-70 är helt vattentät på min 5D II om man sätter på ett filter. Man ska alltså kunna stå ute i ösregn sen är det sagt. Kan det verkligen stämma det? Känns lite "risky" mot kameran kan jag tycka....

Vattentät är den inte. Men väl vädertätad.
Jag använder samma glugg på en 7D i regn och rusk. Funkar toppen. Men jag skulle akta mig för att sänka ner den under en vattenyta.

På 24-70 behöver du ingen extra glasbit fram för att "slutföra" vädertätningen. Det gäller några få andra sorter av objektiv där frontlinsen rör sig vid fokusering. En extra glasbit framför frontlinsen skyddar i det fallet mot att sand och annat ska komma in och kärva till det för de rörliga delarna. Din 24-70 rör sig inte alls vid fokusering, men väl vid zoomning. Men det sker på ett ställe som inte skulle skyddas av ett skyddsglas.

Petter ...

Vattentät är den inte. Men väl vädertätad.
Jag använder samma glugg på en 7D i regn och rusk. Funkar toppen. Men jag skulle akta mig för att sänka ner den under en vattenyta.

På 24-70 behöver du ingen extra glasbit fram för att "slutföra" vädertätningen. Det gäller några få andra sorter av objektiv där frontlinsen rör sig vid fokusering. En extra glasbit framför frontlinsen skyddar i det fallet mot att sand och annat ska komma in och kärva till det för de rörliga delarna. Din 24-70 rör sig inte alls vid fokusering, men väl vid zoomning. Men det sker på ett ställe som inte skulle skyddas av ett skyddsglas.

Petter ...

Tack för svaren Petter :0)

Det är så alltså......
Jag vill helt enkelt skydda min lins, men absolut inte försämra min bild så klart!!

Med ett filter av bra kvalitet kommer påverkan på bilderna att bli mycket liten även i extrema situationer, men visst finns det alltid en liten risk för en försämring.

Det har jag redan..... Men det sitter inte på hela tiden & det är då jag funderar på om man ska ha något annat skydd.

Det finns eg ingen anleding att inte ha motljusskyddet på annats än vid blixtfoto då det, bla beroende på vad för blixt som används, kan ge skuggor i underkant av bilden.
Ett annat tillfället då det kan vara lite omständigt med motljusskyddet är när man använder polfilter, som man ju vill kunna skruva på, men då har man ju redan ett "skyddsfilter" på.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto