keckax
Aktiv medlem
Jag är sugen på Sigmas 20/1,8 men har hört en hel del om turen/oturen vad gäller ojämnheten i skärpan på största bländaren. Jag "vågade" iaf köpa ett 30/1,4 som jag är mycket nöjd med, trots att den "jagar" fokus en del. Även detta optik fick en del neg-kritik för att inte riktigt hålla måttet på största bländaren. Mitt ex är en fullträff optiskt, då jag aldrig ägt ett optik som håller skärpa/kontrast vid 1,4 som denna Sigma.
Har dessutom ett Nikon AF 35/2D som är både ett billigt och säkert val. Skarpt från 2 och uppåt, Optiken har inte den moderna tidens multicoating men gör ändå ingen besviken. Har även ägt både 50/1,8 och 50/1,4, men har 1,4:an kvar i min ägo då jag tycker den är oöverträffbar. 1,8:an må ge mycket för pengarna, men vill man ha den bästa gluggen är det 1,4:an som gäller. (det är ingen tillfällighet att Nikon använder den som referensglugg)
Har dessutom ett Nikon AF 35/2D som är både ett billigt och säkert val. Skarpt från 2 och uppåt, Optiken har inte den moderna tidens multicoating men gör ändå ingen besviken. Har även ägt både 50/1,8 och 50/1,4, men har 1,4:an kvar i min ägo då jag tycker den är oöverträffbar. 1,8:an må ge mycket för pengarna, men vill man ha den bästa gluggen är det 1,4:an som gäller. (det är ingen tillfällighet att Nikon använder den som referensglugg)