Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket fast objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är sugen på Sigmas 20/1,8 men har hört en hel del om turen/oturen vad gäller ojämnheten i skärpan på största bländaren. Jag "vågade" iaf köpa ett 30/1,4 som jag är mycket nöjd med, trots att den "jagar" fokus en del. Även detta optik fick en del neg-kritik för att inte riktigt hålla måttet på största bländaren. Mitt ex är en fullträff optiskt, då jag aldrig ägt ett optik som håller skärpa/kontrast vid 1,4 som denna Sigma.
Har dessutom ett Nikon AF 35/2D som är både ett billigt och säkert val. Skarpt från 2 och uppåt, Optiken har inte den moderna tidens multicoating men gör ändå ingen besviken. Har även ägt både 50/1,8 och 50/1,4, men har 1,4:an kvar i min ägo då jag tycker den är oöverträffbar. 1,8:an må ge mycket för pengarna, men vill man ha den bästa gluggen är det 1,4:an som gäller. (det är ingen tillfällighet att Nikon använder den som referensglugg)

hade jag inte vunnit auktionen för detta 20/1.8 så hade jag nog köpt ett nytt 35/2 eller 50/1.4. jag får hoppas att jag har någorlunda flyt och får ett bra ex av objektivet.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar