Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket bildbehandlingsprogram ska jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Engbrekt

Medlem
Hej!

Vi har beställt en digitalkamera nu och jag hade tänkt lära mig att efterbehandla bilderna i datorn. Vilket bildbehandlingsprogram rekommenderar ni och var får man tag på det? Går det att ladda hem gratis eller ska man köpa? Vad kostar det i så fall? Jag tar alla möjliga typer av bilder och behöver nog nåt som fungerar lite allmänt; barn, natur, macro osv.
 
- Har du mycket pengar köper du photoshop (bäst)
- Har du lite pengar köper du Photoshop elements (inte bäst men förljer standarden från programet ovan)
- Har du inga pengar så laddar du ned The Gimp som är gratis(Ligger mitt emellan Photoshop och Photoshop Elements men har en egen standard vilket gör att det inte är lika lätt att få tipps hör på fotosidan)
 
Engbrekt skrev:
Hej!

Vi har beställt en digitalkamera nu och jag hade tänkt lära mig att efterbehandla bilderna i datorn. Vilket bildbehandlingsprogram rekommenderar ni och var får man tag på det? Går det att ladda hem gratis eller ska man köpa? Vad kostar det i så fall? Jag tar alla möjliga typer av bilder och behöver nog nåt som fungerar lite allmänt; barn, natur, macro osv.

Vad har du/ni köpt för kamera?
Till kameran brukar följa nogot program för lättare editering.
Paint Shop Pro är ganska kraftfullt och förvånansvärt billigt.
Photoshop CS (helst CS2) är allt annat än billigt men är ett proffsverktyg.
Capture One Pro är också populärt och bra. De flesta som kör det har nog Photoshop också.

Leta gärna runt på forum här på fotosidan. Det har förekommit många diskussioner.

/AnWi
 
Smart att tipsa om piratkopiering, jättesmart...

Har du inte kört något bildredigeringsprogram förut så är nog Photoshop CS ett för stort steg. Jag kör själv med Photoshop Elements 3, det duger och blir över för mina behov. Skulle man bli biten på riktigt så är steget över till CS inte så stort heller.
 
sorry jörgen

Smart att tipsa om piratkopiering, jättesmart...
Det var ju naturligtvis gimp jag menade att hon skulle tanka från dc inget piratkopierandes här
 
Re: sorry jörgen

vargen24 skrev:
Smart att tipsa om piratkopiering, jättesmart...
Det var ju naturligtvis gimp jag menade att hon skulle tanka från dc inget piratkopierandes här
Näe precis, här på fotosidan har alla 576 ägare till PS CS och alla 131 till PS CS2 självklart licens...
 
Det är ju en annan sak. Men att tipsa om piratkopiering här har aldrig funkat förut, de inläggen tas bort fortare än kvickt av admin. Tur då att tipset handlade om Gimp. ;)
 
Irfanview är totalt gratis och förvånansvärt bra. Att beskära, ändra storlek (upplösning) och göra småfix i färger går oslagbart enkelt. www.irfanview.com
Glöm inte att tanka ner alla plugins också.

Själv använder jag PhotoImpact 10. Jag fick version 5 med min Olympus, och uppgraderade för nästan inga pengar alls.
www.ulead.com
 
Nej. Det är kanske upp till var och en att "ta ställning" till piratkopiering, men om man inte är fullständigt puckad så finns det väl bara en inställning man kan ha?

Det innebär ju att ta någon annans arbete utan att lämna den ersättning som producenten vill ha.

Jag brukar inte använda kraftuttryck här, men det känns helt motiverat med "fullständigt puckad".
 
Engbrekt skrev:
Hej!

Vi har beställt en digitalkamera nu och jag hade tänkt lära mig att efterbehandla bilderna i datorn. Vilket bildbehandlingsprogram rekommenderar ni och var får man tag på det? Går det att ladda hem gratis eller ska man köpa? Vad kostar det i så fall? Jag tar alla möjliga typer av bilder och behöver nog nåt som fungerar lite allmänt; barn, natur, macro osv.

Programmens funktioner är en sak, hur lätta de är att använda en annan. Jag skulle aldrig pina mig igenom ett svåranvänt program, hur bra det än skulle vara på papperet. Om du hoppar direkt till Photoshop får du bereda dig på en l-å-n-g inlärningstid. Photoshop är gjort för yrkesbruk, klarar allt när man väl har lärt sig hur, och kostar därefter.

Själv använder jag Picture Window Pro, Det klarar det mesta, har väldigt bra manual, mycket bra förklaringar samt ett användarforum där man snabbt kan få massor med hjälp, inklusive av dem som utvecklar programmet. En nackdel kan vara att allt är på engelska. Kostar 90 USD i fullversion, 50 USD i förenklad version.

Ett annat riktigt trevligt program är Photofiltre. Det programmet är också lätt att använda, och det finns på svenska. Dessutom är det gratis.

Ett annat gratisprogram är Xnview. Det klarar enkel redigering, och är bra också när man vill få en överblick över många bilder.

/Per Stymne
 
Engbrekt skrev:
Hej!

Vi har beställt en digitalkamera nu och jag hade tänkt lära mig att efterbehandla bilderna i datorn. Vilket bildbehandlingsprogram rekommenderar ni och var får man tag på det? Går det att ladda hem gratis eller ska man köpa? Vad kostar det i så fall? Jag tar alla möjliga typer av bilder och behöver nog nåt som fungerar lite allmänt; barn, natur, macro osv.

du kann prova gratisprogramet photofiltre tycker att det är lättare att använda än PS och det är gratis oxå
www.photofiltre.com

går att få på svenska om du vill
 
Är du sugen på photoshop men varken vill betala för det eller tanka ner det olagligt finns det 30 dagars shareware att ladda ner från www.adobe.se Efter de 30 dagarna kan du ju ta ställning till hur kraftigt bildredigeringsprogram du är i behov av.

för övrigt finns alla adobes program (tror jag) att ladda ner som shareware, väldigt smidigt och bra tycker jag.

Sen var det någon som visakde i mitt öra att det enda man behöver göra för att köra sin shareware fullt ut är att mata in ett korrekt serienummer, men var man får tag i det har jag förstås ingen som helst aning om.
 
BengtJohnsson skrev:
Nej. Det är kanske upp till var och en att "ta ställning" till piratkopiering, men om man inte är fullständigt puckad så finns det väl bara en inställning man kan ha?

Det innebär ju att ta någon annans arbete utan att lämna den ersättning som producenten vill ha.

Jag brukar inte använda kraftuttryck här, men det känns helt motiverat med "fullständigt puckad".

Fotosidan anser jag är en plats där vi ska bedöma varandras bilder, och hjälpa varandra på traven, Moralkakor hit och dit hjälper ingen och ingen kommer att ändra sin uppfattning i den har frågan. Huvudsaken är ju den färdiga bilden, inte vägen dit. Du får gärna använda dig av "kraftuttryck" det gör bara ditt inlägg ännu mer patetiskt.
Jag tror personligen att många här, (Särskilt medelålder män i din åler) blir förabannade på att många ungdommar laddar hem Photoshop CS gratis bara för att dom själva inte vet hur man gör och betalade 10.000kr för det själva, jag tror att ni innerst inne känner er lurade faktiskt... För det måste man ju förstå att 10.000kr inte är ett rimligt pris för ett vanligt bildbehandlingsprogram. Over and out /Rickard
 
BengtJohnsson skrev:
Nej. Det är kanske upp till var och en att "ta ställning" till piratkopiering, men om man inte är fullständigt puckad så finns det väl bara en inställning man kan ha?

Det innebär ju att ta någon annans arbete utan att lämna den ersättning som producenten vill ha.

Jag brukar inte använda kraftuttryck här, men det känns helt motiverat med "fullständigt puckad".

Kunde inte sagt det bättre själv, tänk vad bra om alla tänkte så.


/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.