Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket asatal har en kiselplatta?

Produkter
(logga in för att koppla)

plumsis

Medlem
Jag är nybörjare på det här med foto så jag fattar inte så mycket.

Men visst är det 3 saker i kameran som inverkar på hur en bild blir (nu pratar vi gamla icke-digitala kameror). Det är bländaren, slutartiden och hur pass ljuskänslig film man har (ASA-talet). Om man har en digitalkamera, då kan man manuellt ställa in bländare och slutartid (antar det vilketfall), men hur är det med ASA-talet? Kan man ställa in det också, eller har den där kiselplattan ett konstant ASA-tal?
 
Man kan ställa in motsvarande filmens ASA-tal även på digitalkameran. På motsvarande sätt som snabbare film är mer kornig ger ett högre "ASA-tal" på digitalkameran mer brus i bilden.
 
Som jag förstår det så har själva kiselplattan i någon mening fast känslighet. "ASA"-inställningen på en digital kamera anger hur mycket den analoga signalen från sensorn ska förstärkas innan den digitaliseras.
 
En digital kamera fungerar enligt följande.
En ljuskänslig platta med ett antal pixlar laddas upp med elektrisk energi från det infallande ljuset. Varje pixel töms sedan på energi enligt ett speciellt mönster. Energin från varje pixel kan sedan förstärkas analogt för att sedan gå igenem en analog-digital omvandlare. Observera att sensorn är en analog krets och ingen digital.

Ljusstyrkan bestäms av tre faktorer.
1. Ljuskänsligheten i sensorns material.
2. Storleken på pixeln, ju större pixel. ju mer ljus och mer energi lagrar pixeln.
3. Förstärkningen. Precis som när man förstärker ljud från bandspelare så innebär detta att man också färstärker bruset från kretsen. Detta innebär att högre förstärkning ger mer brus i bilden. Detta kan tolkas som korn, men är något annat.

Som du ser är materialets ljuskänslighet endast en del i ekvationen, och det gäller att materialt producerar så lite brus som möjligt.

Hoppas att detta gav dig svar på frågan.
 
Jättebra svar allihop. Nu fattar jag lite bättre.

Om man nu kan ställa in motsvarande "ASA-tal" på den digitala kameran, stämmer detta bra överens med ASA-talen på film? Finns det sedan lika många ASA-tal att välja på, t.ex. 10-1600 ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.