Annons

Vilket arbetsflöde?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Tjo!
Jag har i princip inte startat mitt Elements efter mitt inköp av Lightroom. Fast nu är det dags tänkte jag.
I vanliga fall kör jag en tur i Lightroom och fixar nivåer, beskär och skärper. Nu vill jag dock försöka fixa en halvrolig profilbild och lägga till lite saker i bilden. Hur gör ni då?
Jag tänker nåt sånt här:
Öppna och beskär, fixa vitbalans, nivåer och uppskärpning (eller?) i Lightroom. Exportera till... vadå? TIFF?
Sedan öppna och leka loss i Elements. Tänker jag rätt?

Utgår ifrån att du fotar raw. Högerklicka på bilden och välj att redigera i Elements. När du är klar, gå tillbaka till LR och fortsätt....exportera bilden först när du är helt klar med den.

Edit; Menar alltså att du högerklickar på bilden INNE i LR. Uttryckte mig nog lite luddigt där..sorry :)

Utgår ifrån att du fotar raw. Högerklicka på bilden och välj att redigera i Elements. När du är klar, gå tillbaka till LR och fortsätt....exportera bilden först när du är helt klar med den.

Edit; Menar alltså att du högerklickar på bilden INNE i LR. Uttryckte mig nog lite luddigt där..sorry :)

Oj, vad enkelt! det räcker ju att jag sparar bilden inne i Elements och sedan hoppar tillbaka igen. Tack!

Ok håll i er; här kommer en förmodligen urkorkad fråga: Att få bilden över från Lightroom till Photoshop fixar jag men hur får man tillbaks den till Lightroom för att fortsätta sedan?

Jupp, som Stefan säger. men, om du inte observerat det....gå in i LR:s inställningar och kolla vilka värden du har för extern redigering. Man kan välja lite där, typ om man vill spara som tiff el psd och lite sånt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto