Annons

Vilket AF läge är bäst för fåglar?

Produkter
(logga in för att koppla)

xandx

Aktiv medlem
Har börjat att ta lite fågelbilder och undrar vilket AF läge man skall använda för bästa resultat? Just nu har jag mest kört i matrix läge. Jag har en Nikon D50 jag kör oftast med Sigma 70-300 APO DG. Är det någon här som har några bra tips på hur man bäst fångar de små liven så är ni välkomna.

övning

Har inte D50 men det bästa brukar vara bra att välja alla fokus punkterna och ställa in så att kameran fokuserar på närmaste objetet.

det är bra att börja med att öva vid en fågel matare
specielt när det är snö då kommer de oftare.
varam kläder och mycket tålamod behövs :)

Re: övning

lcasper skrev:
Har inte D50 men det bästa brukar vara bra att välja alla fokus punkterna och ställa in så att kameran fokuserar på närmaste objetet.

det är bra att börja med att öva vid en fågel matare
specielt när det är snö då kommer de oftare.
varam kläder och mycket tålamod behövs :)
Tack. Jo jag har funderat på att lägga ut en matare här i området. Svårt då jag bor i flerbostadshus men jag har ett stort grönområde framför min balkong.

Jag kör med bara mittpunkten aktiv samt kontinuerligt AF, dock så hann inte mitt sigma 70-300 med så numera kör jag manuellt, funkar perfa, objektivet jagar fokus och innan det hunnit lägga sig någerlunda så var fågeln borta.

Alex Tegner skrev:
Jag kör med bara mittpunkten aktiv samt kontinuerligt AF, dock så hann inte mitt sigma 70-300 med så numera kör jag manuellt, funkar perfa, objektivet jagar fokus och innan det hunnit lägga sig någerlunda så var fågeln borta.

Har samma problem med mitt Sigma!
Har inte råd att köpa ett bättre just nu men jag funderar på Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G
eller Sigma 135-400/4,5-5,6 APO
De ligger i samma prisklass sigman blir ett 600 men ingen VR och Nikon har samma brännvid som mitt gammla men har VR. Står i valet och kvalet?

De flesta av mina fågelbilder är tagna med kombon D50 och Sigmas 135-400. Att en del är rätt dåliga beror mer på fotografen än utrustningen... Rovisarna är hårt beskurna, de flesta täckte inte mycket mer än fokuspunkten.

/Hasse

Vandraren skrev:
De flesta av mina fågelbilder är tagna med kombon D50 och Sigmas 135-400. Att en del är rätt dåliga beror mer på fotografen än utrustningen... Rovisarna är hårt beskurna, de flesta täckte inte mycket mer än fokuspunkten.

/Hasse
Ja de är snygga, det lutar åt 135-400 för min del men jag vill också ha ett VR :) <--ambivalent!

Ett 135-400 e nästan uppe i samma pengar som ett tamron 200-500 om man köper det från tyskland, dvs ca 7500, kan vara värt att tänka på vid en ev ny investering

För sittande fåglar så brukar jag köra singel fokus punkt med kontinuerlig AF (Canon AI Servo, Nikon Cf).
Anledningen är att fåglar ofta rör på sig.
Om fågeln sitter väldigt stilla så kan jag välja enkel skott AF, Canon Single Shot.
Kommer inte ihåg vad motsvarigheten hette på Nikon.
Anledningen är att få en säkrare AF låsning på det som jag vill att AF skall låsa på.

När man kör med förutsägande AF så kan den ofta jobba i onödan pga av kamera vibrationer/rörelser vilket kan ge oskarpa bilder på stationära objekt.

För flygande fåglar så väljer jag antingen alla AF punkter om bakgrunden är jämn, t.ex blå himmel.

Om bakgrunden är rörig så bör man välja en enkel AF punkt för att kunna styra exakt var fokus skall ligga.

Alternativt om kameran medger så kan man sänka känsligheten på AF så att den ignorerar saker som den annars skulle låst sig på.
Det fungerar bra om man låst fokus med en jämn bakgrund och objektet flyger och får en rörig bakgrund senare.

xandx skrev:
Har börjat att ta lite fågelbilder och undrar vilket AF läge man skall använda för bästa resultat? Just nu har jag mest kört i matrix läge. Jag har en Nikon D50 jag kör oftast med Sigma 70-300 APO DG. Är det någon här som har några bra tips på hur man bäst fångar de små liven så är ni välkomna.

Vänta nu, matrix har med ljusmätaren att göra inte af. Bara ett förtydligande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar