Annons

Vilket 70-300 av dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Av de objektiv du listade har bara 2 inbyggd autofokusmotor. Med de andra objektiven får du alltså ingen fungerande autofokus med en D5000.
Sigman har fått bättre recensioner än Tamronen.
/Lars
 
Bäst skulle jag säga att detta är:
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro

tätt följt av detta:
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 LD

Kontrollera bara att de har inbyggd fokusmotor så att du får AF på din D5000.

Inget av dem är dock strålande på 250-300 och behöver bländas ner minst ett steg för att prestera någorlunda, men det får man räkna med i den prisklassen. Snäppet upp är avsevärt dyrare (Nikon 70-300 VR).
 
Jag skulle äta spagetti och ketchup en månad och sedan köpa Nikon 70-300 VR. Den är hyfsat skarp redan på största bländare och har bildstabilisering som till en del kompenserar de lite långa slutartider som man får ibland. Du kan hitta ett begagnat för 3-4000 och kommer att få mycket mer bilder för pengarna. Läs objektivtestet i Foto nr 4 -09.
 
Jag skulle äta spagetti och ketchup en månad och sedan köpa Nikon 70-300 VR. Den är hyfsat skarp redan på största bländare och har bildstabilisering som till en del kompenserar de lite långa slutartider som man får ibland. Du kan hitta ett begagnat för 3-4000 och kommer att få mycket mer bilder för pengarna. Läs objektivtestet i Foto nr 4 -09.

Instämmer helt!
 
Gäller bara att du får till bra slutartider så är det ju inte helt omöjligt om du är hyffsat stadig med kameran,. men visst vr hjälper enormt.
 
Gäller bara att du får till bra slutartider så är det ju inte helt omöjligt om du är hyffsat stadig med kameran,. men visst vr hjälper enormt.

Jag ska använda det på stativ mestadels, vill inte spendera mer än ungefär 2k, sigmat är alltså att föredra av dessa?
Finns nämligen hos MediaMarkt för 1790 :- just nu men där stod det att det var MED stabilisator?
 
Mediamarkts specar brukar ju vara lite sådär, IMO. Vad jag vet finns inte sigmas 70-300 med bildstabilisering. Om det finns heter den något med "OS" i namnet.
 
Mediamarkts specar brukar ju vara lite sådär, IMO. Vad jag vet finns inte sigmas 70-300 med bildstabilisering. Om det finns heter den något med "OS" i namnet.

Nej, är rätt "säker" på att det var "Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro" så du har nog rätt.
 
Jag ska använda det på stativ mestadels, vill inte spendera mer än ungefär 2k, sigmat är alltså att föredra av dessa?
Finns nämligen hos MediaMarkt för 1790 :- just nu men där stod det att det var MED stabilisator?

Jag skulle kolla 3 gånger på kartongen om det verkligen är den nya modellen innan jag köper den. De har samma modellbeteckning. Jag tror MM vill sälja ut den gamla versionen till ett billigt pris.
/Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.