Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken var er första digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Min: Nikon Coolpix 700, lillebror till 950. 700an var en av dem bästa i sin prisklass när den kom ut 1999. Jag köpte min 2000, tror jag det var.

Hur som helst råkade den ut för en fuktskada, fukten trängde igenom en spricka i ringen som löper runt avtryckaren. Detta inträffade 2006. Fick efter en hel del sökande tag i en likadan modell, i nyskick.

Använder idag kameran mest för enklare bilder samt gatufoto. Ska ersätta den med antingen Fuji F31 eller annan lämplig Fuji-modell. Ricoh GX100 vore trevligt, men jag vet inte om jag vill lägga så mycket pengar på en kompakt.
 
Kodak CX 4300 som jag köpte 2003.

Köpte den mest som en leksak då jag var säker på att digitalkameror var skit jämfört med analoga men insåg snart att bilderna blev ju bra.

2005 bytte jag till en KonicaMinolta Dimage Z5
för att få lite mer inställningar och mycket mer zoom.

2006 byttes den mot en Canon S3 IS för att få bättre kvalité på bilderna.

2007 köpte jag en Canon Eos 30D så nu har jag nått mitt mål.
 
ricoh R2. snabb AF å minimalt shutter lag, 28-135mm, grym batteritid. dock var inte bildkvalitén mer än medelmåttig. har knappt använt den sen jag köpte D50 förra våren.
 
Själv hade jag en Agfa 780, tror det var 0,35 Mp och man häpnade över bildkvaliteten! :eek:) Det var ungefär 10 år sen, har för mig att den kostade närmare 2000 :-
 

Bilagor

  • 71v3xv5d62l._aa280_.gif.jpg
    71v3xv5d62l._aa280_.gif.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,379
Canon PowerShot G3, är nu inne på min andra, en Canon EOS20D som jag haft sedan den lanserades i Sverige.
 
"Den tar fortfarande bra kort!"

Canon Digital Ixus 400, med 4 megapixlars sensor, jag köpte den hos Dustin sommaren 2003.

Kameran, väska, ett extra batteri, ett Lexar 512 MB minneskort och frakt kostade 8.313:- (och Dustin var billigast)

Jodå, fotograferar fortfarande med den då och då, trots ett enerverande shutter lag är jag nöjd med mitt köp och med bilderna.
 
En Kodak DC220, 98 tror jag det var. Det stora problemet var batterierna. Tog slut efter 15 minuter oavsett om man tog bilder eller inte...

99 blev det en Sony F505 istället. Tittar ganska ofta tillbaka på dess bilder och blir varje gång förvånad över hur bra bilderna är. Det största minnet av kameran är dock när jag införskaffade ett 64 mb memorystick för 2300:- Efter den har det blivit både en och två andra kameror och även om min nuvarande Canon 1d mkII självklart slår F505:an på alla punkter kan jag ibland sakna min lilla pistolformade kamera...
 
En Ricoh Caplio RR 30 med 3 Mp och ett 35-105mm (motsv.) objektiv. Den används fortfarande en del. Snabb och säker fokusering och när den är förfokuserad har den ingen fördröjning vid avtryck. Närgräns på någon cm och enkel att använda. Nackdelen är att den kan bli en smula brusig i lågdagrarna och om man skruvar upp ISO. Jag har tävlat med viss framgång med bilder tagna med den här kameran. Köpte den begagnad av Scandinavian Photo i augusti 2003 för 2000 kr.
 
Nikon Coolpix 885 köpte jag januari 2002, men optiken låste sig och den sändes in till nikon och fick en kass olympus på lån under tiden... Efter att den hamnat i havet i Thailand då min bror lånat den så fick jag en ny coolpix 4300....
 
Olympus Camedia C-720 Ultra Zoom, som jag köpte på Fotomarknaden i Täby jag tror att de var 2002.
Den har mycket lång starttid och samma gäller avtryckstiden dessutom långsam fokusering.Den har 8X Zoom 6,4mm. - 51,2 mm.vilket motsvarar 40mm.- 320 mm. Bildkvaliteten är med sina 3 megapixel ganska bra, men jag tröttnade tyvär på att den är så långsam. 2004 köpte jag en Nikon
D70 som bättre motsvarade mina behov.
 
Fujifilm MX-1700, 1.5 megapixel, zoomobjektiv 38-114mm (småbildsekvivalent). Köpte den vid jultid 1999. Mycket god mekanisk kvalitet om man jämför med dagens kompaktkameror. 2" LCD. Det dröjde ganska många år tills det blev vanligt med så stora skärmar på kompaktkamerorna.

Den fick hänga med i drygt 5 år innan jag skaffade en modernare kamera. Vid det laget tyckte jag att den hade lite för få pixlar.
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fujifilm/fuji_mx1700.asp
 
Nu ägde jag inte riktigt den här, men den första digitalkameran jag använde var en Apple Quicktake 150. Jag tillhörde lågstadiets tidningsredaktion (senare var jag även med på mellanstadiets dito) på min dåvarande skola och bilderna togs med dessa. Sedan blev det lite Photoshopredigering (i princip spara en lite mörkare kopia som tiff och en lite ljusare som jpg eller om det var tvärtom). Detta var förmodligen runt -98 (och framåt).

Jag har tagit hand om en av dessa kameror, men tyvärr saknar jag programvaran för att hämta ut bilderna (om någon har denna så får den gärna kontakta mig)

Bildexempel kan ses här:
http://mb90.wordpress.com/2007/02/24/saltvik-2000/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.