Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken utrustning ska jag köpa (från scratch)

Produkter
(logga in för att koppla)
köp inte detta objektiv till D5100 då denna kräver att kameran har inbyggd fokus motor vilker D5100 inte har
för att få AF ska objektiven heta tex AFS nikon, HSM sigma, tamron har ingen speciell beteckning men det tamron 90 /2.8 som säljs nu har fokus motor i objektivet,
detta skulle också fungera till ungefär samma pris http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni85vr

Oj då, jag trodde att det räckte med att den hette AF men det ska alltså stå AFS på Macron? Tur att jag får hjälp här annars skulle det garanterat bli helt fel :) Men vad är det för skillnad på AF och AFS?
 
Det som jag inte får ihop i mitt huvud är att eftersom Macro är 1:1 så är det ju naturlig storlek, om jag då sitter ca 30cm från objektet vad jag förstår krävs för att det inte ska bli suddigt. Då borde ju rimligtvis objektet bli ganska litet på bilden? Eller är jag fel ute nu?

Hur långt du kommer att sitta från motivet beror på vilken brännvidd du kommer att välja. Lång brännvidd långt ifrån kort brännvidd du kommer att få gå närmare. Tamron 90/2,8 som du funderar på har en närgräns på 29cm vid 1:1. Det är avståndet från sensorplanet till motivet. Men arbetsavståndet är mycket mindre då det räknas från frontlinsen till motivet. Tamron 90/2,8 blir dessutom fysiskt ganska långt vid 1:1.

Nikon 5100 har en sensor med storleken 23.6 x 15.6mm det innebär att vid 1:1 kommer ett motiv med storleken 23.6 x 15.6mm fylla hela sensorn.

Micke.
 
Hur långt du kommer att sitta från motivet beror på vilken brännvidd du kommer att välja. Lång brännvidd långt ifrån kort brännvidd du kommer att få gå närmare. Tamron 90/2,8 som du funderar på har en närgräns på 29cm vid 1:1. Det är avståndet från sensorplanet till motivet. Men arbetsavståndet är mycket mindre då det räknas från frontlinsen till motivet. Tamron 90/2,8 blir dessutom fysiskt ganska långt vid 1:1.

Nikon 5100 har en sensor med storleken 23.6 x 15.6mm det innebär att vid 1:1 kommer ett motiv med storleken 23.6 x 15.6mm fylla hela sensorn.

Micke.

Ahh jag förstår, har tittat på lite bilder tagna med det här Tamron objektivet och det verkar vara precis vad jag letar efter! En bekant till mig sa att Nikon inte har (reserverar mig för felskrivning här) "autofokusmotor och bildstabilisering i huset vilket innebär att det är viktigt att det finns i objektivet". Finns det i den här så att allt funkar tillsammans som det ska?
 
Att du inte köper med D90 istället, det är samma pris men du KAN få autofokus med tamron objektivet. Den främsta fördelen med D5100 är att den är bättre på att filma. Vissa tycker nog en D5100 är bättre, D5100 fanns inte att köpa när jag skaffade min D90 men skulle jag få åter på nytt välja skulle jag valt D90, det är en äldre model men är i en prisklass högre (fast som nu är billigare).
 
Att du inte köper med D90 istället, det är samma pris men du KAN få autofokus med tamron objektivet. Den främsta fördelen med D5100 är att den är bättre på att filma.

Ok D90 är ingenting jag ens kikat på, har nog inte sett den i någon butik. Att den filmar bra är absolut ingen nackdel så det ev kan vara kul i framtiden :) Vad är fördelen med att ta D90?
 
Fördelen med D90 är att den har inbyggd autofokus motor i huset,
En extra skärm på ovansidan samt en extra vridknapp så man slipper gå in i menyer/hålla inne flera knappas samtidigt för att ändra saker.
Sen om jag inte minns helt fel är sökare lite större (lite lättare att se objekt) men inte helt säker.

D90 kan också filma, men då manuelt.
 
Oj då, jag trodde att det räckte med att den hette AF men det ska alltså stå AFS på Macron? Tur att jag får hjälp här annars skulle det garanterat bli helt fel :) Men vad är det för skillnad på AF och AFS?

Sorry, att jag rörde till det med ett objektiv utan fokusmotor. Jag glömmer alltid bort att nikon klantat till det och tagit bort motorn i huset på de billigare modellerna.
Ja då sjönk ju antalet lämpliga kandidater drastiskt. Det är Tamron och tre Nikonobjektiv och välja på.

Micke
 
Sorry, att jag rörde till det med ett objektiv utan fokusmotor. Jag glömmer alltid bort att nikon klantat till det och tagit bort motorn i huset på de billigare modellerna.
Ja då sjönk ju antalet lämpliga kandidater drastiskt. Det är Tamron och tre Nikonobjektiv och välja på.

Micke

Ok men har jag förstått det rätt att den här kombinationen skulle funka? Eller menade du någon annan Tamron?

Nikon D5100 + 18-105VR
Tamron AF DI SP 90/2,8

Eller det här?

Nikon D90 18-105 VR
Tamron AF DI SP 90/2,8

Anledningen till att jag egentligen känner mer för D5100 är för att den är nyare, men det kanske egentligen inte spelar någon roll? Vill ju inte att den ska gå ur tiden och bli för gammal teknik på en gång :)
 
Tamron har inbyggd motor för Nikon numera. Så den kommer att fungera fullt ut på 5100.

Micke.

Det känns som det kommer bli 5100 ändå :) kollade precis prisjakt och då hittade jag den för 7373:- , det som förvirrar mig är att det helt plötsligt inte står VR efter, är det då en annan kamera?
 
Ok men har jag förstått det rätt att den här kombinationen skulle funka? Eller menade du någon annan Tamron?

Nikon D5100 + 18-105VR
Tamron AF DI SP 90/2,8

Eller det här?

Nikon D90 18-105 VR
Tamron AF DI SP 90/2,8

Anledningen till att jag egentligen känner mer för D5100 är för att den är nyare, men det kanske egentligen inte spelar någon roll? Vill ju inte att den ska gå ur tiden och bli för gammal teknik på en gång :)

Av husen du nämner skulle jag själv valt D90. 5100 är nyare har möjligen något bättre mätvärden när det gäller bildkvalité. Men en D90 är bättre att hantera.

Micke.
 
bildkvaliteten på D5100 slår D90 men D90 har en del andra fördelar snabbare serie tagning mera knappar som gör att man kan komma åt inställningar utan att gå in menyerna plus att den har fokus motor i huset så alla gamla Nikon AF objektiv fungerar plus dom nya AFS objektiven.
sedan skiljer storleken vissa vill ha en lite större kamera som D90 men en del vill ha en mindre och lättare som D5100
Sedan om du ska hålla på med produkt foto så lär du behöva ett stativ det underlättar.
 
Det känns som det kommer bli 5100 ändå :) kollade precis prisjakt och då hittade jag den för 7373:- , det som förvirrar mig är att det helt plötsligt inte står VR efter, är det då en annan kamera?

VR står för Vibration Reduction och är Nikons bildstabilisering. Den är inbyggd i objektiven när det gäller Nikon (det finns märken som har den i huset) men alla objektiv har inte VR.
Tamron 90/2,8 har det inte. Nikon 18-105VR har VR-beteckningen och är alltså ett objektiv med stabilisering.

Micke.
 
bildkvaliteten på D5100 slår D90 men D90 har en del andra fördelar snabbare serie tagning mera knappar som gör att man kan komma åt inställningar utan att gå in menyerna plus att den har fokus motor i huset så alla gamla Nikon AF objektiv fungerar plus dom nya AFS objektiven.
sedan skiljer storleken vissa vill ha en lite större kamera som D90 men en del vill ha en mindre och lättare som D5100
Sedan om du ska hålla på med produkt foto så lär du behöva ett stativ det underlättar.

Nej det blir 5100 helt klart :) stativ, lampa och en sån här fotolåda som är vit inuti har jag redan :) Något annat som kan behövas, minneskort tex? Något speciellt att tänka på där?
 
Tycker nog inte att det utrustningen som är det viktigaste i nuläget utan just kunskap om hur man fotograferar, det hjälper inte med världens bästa kamerautrustning om man inte behärskar den, det är nu inte kameran som tar bilden utan fotografen, man kan jämföra med bilkörning t.ex. Så mitt råd ta fotolektioner, det går säkert att via t.ex en fotoklubb eller studieförbund få kontakt med någon fotolärare som kan förmedla den kunskap som behövs i ditt fall.
 
Nu var jag och handlade på vägen hem, så jag ska prova så fort batteriet är laddat :) Jag har flera vänner som är väldigt duktiga på fotografering så det ska nog lösa sig! Tack alla så hemskt mycket för hjälpen!
 
Vem har tagit bilderna som du har på webshopen idag? De ser ju rätt OK ut.

Tänk också på att det är viktigt med ljussättning. Blixt eller lampa rakt på blir inte bra utan du kommer förmodligen att vilja ha någon sorts paraply eller softbox som gör ljuset mjukare och mera skuggfritt. Ska du sen få riktigt vita bakgrunder så är det än mer avancerad ljussättning som krävs, förmodligen med flera ljuskällor, eller friläggning i t.ex. Photoshop.
 
Det kan vara allt från en burk med pärlor på 2mm till lite större produkter, här är min sida som den är nu, och jag är fullt medveten om att bilderna inte är bra :) men här ser ni i alla fall vad det är, jag vill kunna ta en bild ner i tex en burk med dekorationer där alla färgerna kommer fram och det blir skarpa fina bilder även om det är riktigt små saker.

www.nagelshoppen.com

Om du ska använda till att fotografera sådana föremål som på bilden på nagelshop, då behöver du faktisk inte micro. Du vill ju ha ganska stor skärpedjup, och inte liten som de flesta macrofotografer vill.
Normalobjektiv eller 18-105 duger rätt bra med stativ för ändamålet, välj bländare 8 eller 11.
En tråd-fjärrutlösare är bra att ha.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.