Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa system efter supertele, vilket ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Jon,
får jag fresta med ett Canon 800/5,6 som ryms inom din budget. 200 mm längre brännvidd och 1/2 kg lättare än Nikon. Passar utmärkt till din 1D MkIII.
Mvh/Bengt
 
Köper man ett objektiv för 80000 kr kanske man har lite större ambitioner än så.

Köper man ett teleobjektiv för 80 000 kr gör man det antingen för att min vill få skarpa bilder med liten bildvinkel. I det fallet har jag svårt att tänka mig en bättre kamera än D7100. Eller så köper man det för att man har en FX kamera och därför behöver lägga ut ett par månadslöner för att uppnå den bildvinkel som D7100 levererar till ett betydligt rimligare pris.
 
Canonkombon kände jag på häromdagen, den går faktiskt att handhålla. Nya 500 är fantastiskt lätt och välbalanserat med väldigt effektiv IS.

Tror man blir trött i armen lite snabbare med Nikonalternativet.

De till synes små viktminskningarna på Canon 500/4 o 600/4 är i fält väl värda sin vikt i guld ;-)
Båda två är numera fullt användbara handhållna, 600/4 var i tidigare variant inte det!
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Köper man ett teleobjektiv för 80 000 kr gör man det antingen för att min vill få skarpa bilder med liten bildvinkel. I det fallet har jag svårt att tänka mig en bättre kamera än D7100.

Problemet är ju, som redan påpekats, att bufferten snabbt blir full. Dessutom är Canons långa telen mycket trevligare.
 
Vill du ha en tight bildvinkel, köp Berggrens 800:a! Komplettera med ett EF 200-400/4L 1.4 Ex och ett 70-200/2.8 IS II till 1dx eller 5d3! :)

Ops, svävade iväg lite...

Kör ett märke och håll dig till det! Jag har själv gjort motsatsen, bytt fram och åter sedan 2007. Det är inte bara dyrt, det är sällan bättre. Som exempel har jag haft 7D, 5D3, 1D4, D800, D300s och åter 5D3 bara i år! Bäst resultat får jag med 5D3. Kan tänka mig att komplettera med en 7D när man sitter i gömsle är det bra med två hus om man inte har 200-400L 1.4 EX.


Nikon D7100 är ju en klart modernare kamera än Canon EOS 7D som vid det är laget börjar närma sig den aktningsvärda åldern av fem år, jämngammal med Nikon D300s. Autofokusen har inga problem att hänga med i action och om man tycker att 6-7 bilder är för lite buffert så kan man ju nöja sig med JPEG och få in 66 bilder i bufferten (drygt tio sekunders kontinuerligt sprejande).

Det stämmer det du säger, D7100 är 3.5 år nyare med ett litet försprång vad gäller bildkvalité men det är väldigt liten skillnad. Förutom de rent fysiska skillnaderna som 2 SD mot 1 CF, plast invändigt mot metall, så är Canon rappare, bättre af och bättre hantering. D7100 har bättre dynamiskt omfång men det hjälper föga om bufferten är full när bilden uppstår! Helt enkelt har det inte hänt så mycket på 3.5 år!
 
Vill du ha en tight bildvinkel, köp Berggrens 800:a! Komplettera med ett EF 200-400/4L 1.4 Ex och ett 70-200/2.8 IS II till 1dx eller 5d3! :)

Ops, svävade iväg lite...

Kör ett märke och håll dig till det! Jag har själv gjort motsatsen, bytt fram och åter sedan 2007. Det är inte bara dyrt, det är sällan bättre. Som exempel har jag haft 7D, 5D3, 1D4, D800, D300s och åter 5D3 bara i år! Bäst resultat får jag med 5D3. Kan tänka mig att komplettera med en 7D när man sitter i gömsle är det bra med två hus om man inte har 200-400L 1.4 EX.




Det stämmer det du säger, D7100 är 3.5 år nyare med ett litet försprång vad gäller bildkvalité men det är väldigt liten skillnad. Förutom de rent fysiska skillnaderna som 2 SD mot 1 CF, plast invändigt mot metall, så är Canon rappare, bättre af och bättre hantering. D7100 har bättre dynamiskt omfång men det hjälper föga om bufferten är full när bilden uppstår! Helt enkelt har det inte hänt så mycket på 3.5 år!
Jag tror att du är ganska ensam att tro att Canon 7D:s af håller samma klass som Nikon D7100 51-punkters af , jfr D4 och D800
 
Jag tror att du är ganska ensam att tro att Canon 7D:s af håller samma klass som Nikon D7100 51-punkters af , jfr D4 och D800

Det där är ju svårt att säga på rak arm. Det handlar ju inte bara om AF sensorn utan om processorkraften bakom. Det är inte givet att D7100 har AF prestanda att jämföra med andra kameror med samma AF sensor. D u kräver ju fler punkter, beroende på bl a AF område, fler beräkningar som skulle kunna sakta ner systemet om processorn inte hänger med. Det får nästan testas mot 7D för att få en grov uppskattning.
 
Oj, här har det diskuterats en del sedan jag sist kollade, tusen tack för all input.

Hej Jon,
får jag fresta med ett Canon 800/5,6 som ryms inom din budget. 200 mm längre brännvidd och 1/2 kg lättare än Nikon. Passar utmärkt till din 1D MkIII.
Mvh/Bengt

Var hittar man detta 800? Alla jag sett ligger norr om 115 kkr...
 
Det där är ju svårt att säga på rak arm. Det handlar ju inte bara om AF sensorn utan om processorkraften bakom. Det är inte givet att D7100 har AF prestanda att jämföra med andra kameror med samma AF sensor. D u kräver ju fler punkter, beroende på bl a AF område, fler beräkningar som skulle kunna sakta ner systemet om processorn inte hänger med. Det får nästan testas mot 7D för att få en grov uppskattning.

Vad jag vet använder sig D7100, D4 samt D800 av samma mikroprocessor,
Expeed 3 ( tillverkad av Fujitsu)
Rätta mig gärna om jag har fel
 
Vad jag vet använder sig D7100, D4 samt D800 av samma mikroprocessor,
Expeed 3 ( tillverkad av Fujitsu)
Rätta mig gärna om jag har fel

Jo, det är sant, men Nikon är inte lika utförlig i sin beskrivning som Canon. 1DX har en separat AF processor och jag skulle tro att värsta konkurrenten, Nikon, gör likadant i sin D4. Så, ja, huvudprocessorn för bildhantering är samma - Expeed 3.
 
Vill bara påpeka igen att i detta fall, med sådana dyra objektiv får objektivet komma i första hand, inte kameran. Även en beg 1DIV för 20.000:- torde vara ett alternativ då det är en liten del av kostnaden.
 
Jo, det är sant, men Nikon är inte lika utförlig i sin beskrivning som Canon. 1DX har en separat AF processor och jag skulle tro att värsta konkurrenten, Nikon, gör likadant i sin D4. Så, ja, huvudprocessorn för bildhantering är samma - Expeed 3.

Även Nikon har separat AF-processor. Den heter Advanced MultiCAM-3500 på D4, D800 och D7100. (Ej att förväxla med den tidigare MultiCAM-3500 som sitter i D300 och D700). D600 och D7000 har MultiCAM-4800.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.