Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken utrustning ska jag köpa (från scratch)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nagelshoppen

Aktiv medlem
Jag har en webbshop med nagelprodukter vilket gör att jag behöver kunna ta fina skarpa närbilder på mina produkter som sen hamnar på hemsidan. Jag är totalt ointresserad egentligen så det får inte bli för komplicerat. Nu uppstår dillemmat vad jag ska välja, så här går tankarna just nu:

- Nikon D5100 hus + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR (7990kr)
- Självklart stativ och lampa men det har jag redan
- Macro eller mellanring?

Vad jag förstår så behöver man ett macroobjektiv för att kunna ta riktigt nära, jag vill inte behöva sitta 1cm från objektet för att få en närbild. Men är mellaringar lika bra? Jag förstår verkligen inte vad andra har för utrustning för att tex kunna ta en riktig närbild i en blomma tex. All hjälp uppskattas! Självklart spelar priset roll också, jag kan inte lägga hur mycket som helst så tacksam om ni tänker på priset :) Däremot har jag varit och kikat och jag känner mest för Nikon men det är bara en känsla.
 
om du har provat mellanringar eller en närbilds lins och sedan testar ett riktigt 1/1 macro vill du inte ha något annat till en nikon D5100 rekommenderar dom flesta tamron 90/2.8 det finns med inbyggd AF motor så det fungerar fullt ut med D5100 dom flesta blomfotografer använder macro det går att få otroligt korta skärpe djup med ett riktigt macro och det är nog det du vill ha. tamron 90 koster ca 4500 och är ett av dom billigare och samtidigt ett av dom bättre macro objektiven och för att kunna ha lite avstånd till motivet är 90mm brännvid bra
 
om du har provat mellanringar eller en närbilds lins och sedan testar ett riktigt 1/1 macro vill du inte ha något annat till en nikon D5100 rekommenderar dom flesta tamron 90/2.8 det finns med inbyggd AF motor så det fungerar fullt ut med D5100 dom flesta blomfotografer använder macro det går att få otroligt korta skärpe djup med ett riktigt macro och det är nog det du vill ha. tamron 90 koster ca 4500 och är ett av dom billigare och samtidigt ett av dom bättre macro objektiven och för att kunna ha lite avstånd till motivet är 90mm brännvid bra

Det låter absolut prisvärt! Det jag inte förstår är hur man kan få närbilder med ett macro när den inte har någon zoom?
 
Det låter absolut prisvärt! Det jag inte förstår är hur man kan få närbilder med ett macro när den inte har någon zoom?

macro och zoom är två helt olika saker.

macro (även micro på nikonspråk) är fotografering av saker som är väldigt nära objektivet.
Zoom är att man kan ändra brännvidd på objektivet, "att zooma in och ut". Att ett objektiv är ett zoomojbektiv säger inget om brännvidden på objektivet, t.ex om det är ett vidvinkelobjektiv eller teleobjektiv.
 
macro och zoom är två helt olika saker.

macro (även micro på nikonspråk) är fotografering av saker som är väldigt nära objektivet.
Zoom är att man kan ändra brännvidd på objektivet, "att zooma in och ut". Att ett objektiv är ett zoomojbektiv säger inget om brännvidden på objektivet, t.ex om det är ett vidvinkelobjektiv eller teleobjektiv.

Men Micro för att prata rätt språk :) är alltså nödvändigt för att kunna ta bra bilder på mina produkter tex små dekorationer som pärlor osv? Eller räcker det med kameran och objektivet som följer med?
 
jag tycker du ska testa med det du får med i grundkitet till att börja med, men vara beredd på att behöva lägga ut extra pengar eftersom jag tror du kommer vilja ha ett macroobjektiv.
 
Jag har en webbshop med nagelprodukter vilket gör att jag behöver kunna ta fina skarpa närbilder på mina produkter som sen hamnar på hemsidan. Jag är totalt ointresserad egentligen så det får inte bli för komplicerat.

Hur ofta skall du ta bilder och hur många? Om det är ett begränsat antal vid t.ex. ett tillfälle kanske det kan vara en idé att betala en fotograf för att ta bilderna istället?
Tänker mest på att det troligen är viktigt med riktigt bra bilder på en hemsida och är man ointresserad så är det nog tyvärr stor risk för att bilderna kanske inte blir riktigt bra.

(Detta sagt i all välmening och jag har förstås inte alls koll på hur bra du är på att ta bilder! :) )
 
Har du provat en vanlig kompaktkamera? Dessa har väldigt kort närgräns "från födseln" och kvalitén räcker mer än väl för webbpublicering, speciellt om du har bra ljus och stativ. Dessutom kan du ju beskära bilden rätt ordentligt, med tanke på webben.

Jag provade nyss min Canon Ixus 70 och fick rätt lagom utsnitt på ett par naglar, även utan beskärning. Naglarna är dock så hiskeligt fula, att min blygsel förbjuder mig att publicera resultatet...

Per.
 
jag tycker du ska testa med det du får med i grundkitet till att börja med, men vara beredd på att behöva lägga ut extra pengar eftersom jag tror du kommer vilja ha ett macroobjektiv.

Ja det tror jag med, det som jag är orolig för är att jag inte kommer så nära som jag vill med Micro. Vad jag förstår efter att ha försökt läsa på lite är att man behöver ha objektivet ca 20-30cm från objektet och det känns som jag kanske behöver komma ändå närmre då jag behöver fota riktigt så produkter ibland.
 
Hur ofta skall du ta bilder och hur många? Om det är ett begränsat antal vid t.ex. ett tillfälle kanske det kan vara en idé att betala en fotograf för att ta bilderna istället?
Tänker mest på att det troligen är viktigt med riktigt bra bilder på en hemsida och är man ointresserad så är det nog tyvärr stor risk för att bilderna kanske inte blir riktigt bra.

(Detta sagt i all välmening och jag har förstås inte alls koll på hur bra du är på att ta bilder! :) )

Nej det är dags att lära sig, jag får in nya produkter i lager hela tiden så jag måste ta bilderna själv :) Däremot hoppas jag väl att jag ska bli lite intresserad om jag börjar med att skaffa bra grejer.
 
Har du provat en vanlig kompaktkamera? Dessa har väldigt kort närgräns "från födseln" och kvalitén räcker mer än väl för webbpublicering, speciellt om du har bra ljus och stativ. Dessutom kan du ju beskära bilden rätt ordentligt, med tanke på webben.

Jag provade nyss min Canon Ixus 70 och fick rätt lagom utsnitt på ett par naglar, även utan beskärning. Naglarna är dock så hiskeligt fula, att min blygsel förbjuder mig att publicera resultatet...

Per.

Jag har aldrig provat varken system eller kompaktkamera, men det verkar vara väldigt delade meningar om det här med kompaktkamera. Antingen så verkar det som man älskar eller hatar det :) Men jag är vekligen öppen för förslag. Jag vill att det ska gå att få skarpa bilder på nära håll, tänk er att man ska fota ner i en liten burk med glitter tex :) förhoppningen är att man inte ska behöva sitta med huvudet ner i produkten och skymma ljuset för att komma tillräckligt nära :) Men vad blir egentligen skillnaden om man väljer en kompaktkamera?
 
Men Micro för att prata rätt språk :) är alltså nödvändigt för att kunna ta bra bilder på mina produkter tex små dekorationer som pärlor osv? Eller räcker det med kameran och objektivet som följer med?

Låter helt klart som du skall ha ett makroobjektiv. Till de motiv du tänker fotografera spelar inte bränvidden någon större roll heller.
Sedan håller jag väl inte riktigt med Joakim i att det det korta skärpedjupet är något man strävar efter.
Tyvärr är det nog så att man oftast vill ha längre skärpedjup än man kan få

Micke..
 
Låter helt klart som du skall ha ett makroobjektiv. Till de motiv du tänker fotografera spelar inte bränvidden någon större roll heller.
Sedan håller jag väl inte riktigt med Joakim i att det det korta skärpedjupet är något man strävar efter.
Tyvärr är det nog så att man oftast vill ha längre skärpedjup än man kan få

Micke..

Det som jag inte får ihop i mitt huvud är att eftersom Macro är 1:1 så är det ju naturlig storlek, om jag då sitter ca 30cm från objektet vad jag förstår krävs för att det inte ska bli suddigt. Då borde ju rimligtvis objektet bli ganska litet på bilden? Eller är jag fel ute nu?
 
Låter helt klart som du skall ha ett makroobjektiv. Till de motiv du tänker fotografera spelar inte bränvidden någon större roll heller.
Sedan håller jag väl inte riktigt med Joakim i att det det korta skärpedjupet är något man strävar efter.
Tyvärr är det nog så att man oftast vill ha längre skärpedjup än man kan få

Micke..

Jo det känns som att det är nödvändigt, sen är det klart att det kan vara kul privat också även om syftet är för produkterna. Någon erfarenhet av tamron 90/2.8 som jag fick tips om tidigare i tråden tillsammans med Nikon D5100 hus + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR? Låter det som en bra kombination?
 
observera att zoom betyder inte att bilden ser ut att vara närmare än vad den är utan zoom menas att det är justerbar brännvidd, och det är den som talar om hur "nära" eller "större" något blir. Det blir inte så bra om jag försöker förklara med ord men bilder är nog kanske bättre.
 
Jo det känns som att det är nödvändigt, sen är det klart att det kan vara kul privat också även om syftet är för produkterna. Någon erfarenhet av tamron 90/2.8 som jag fick tips om tidigare i tråden tillsammans med Nikon D5100 hus + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR? Låter det som en bra kombination?

Just det här Tamronobjektivet som rekommenderas har varit med länge och är ett säkert kort. Finns många nöjda ägare här på fotosidan.
Du kan även titta på det här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123446
ligger i samma prisklass och är även det ett bra objektiv. Men som sagts tidigare du kan välja i princip vilket macroobjektiv som helst och det kommer att fungera bra.
Hur stora är föremålen du skall fotografera?

Micke.
 
Just det här Tamronobjektivet som rekommenderas har varit med länge och är ett säkert kort. Finns många nöjda ägare här på fotosidan.
Du kan även titta på det här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123446
ligger i samma prisklass och är även det ett bra objektiv. Men som sagts tidigare du kan välja i princip vilket macroobjektiv som helst och det kommer att fungera bra.
Hur stora är föremålen du skall fotografera?

Micke.

Det kan vara allt från en burk med pärlor på 2mm till lite större produkter, här är min sida som den är nu, och jag är fullt medveten om att bilderna inte är bra :) men här ser ni i alla fall vad det är, jag vill kunna ta en bild ner i tex en burk med dekorationer där alla färgerna kommer fram och det blir skarpa fina bilder även om det är riktigt små saker.

www.nagelshoppen.com
 
Just det här Tamronobjektivet som rekommenderas har varit med länge och är ett säkert kort. Finns många nöjda ägare här på fotosidan.
Du kan även titta på det här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123446
ligger i samma prisklass och är även det ett bra objektiv. Men som sagts tidigare du kan välja i princip vilket macroobjektiv som helst och det kommer att fungera bra.
Hur stora är föremålen du skall fotografera?

Micke.

köp inte detta objektiv till D5100 då denna kräver att kameran har inbyggd fokus motor vilker D5100 inte har
för att få AF ska objektiven heta tex AFS nikon, HSM sigma, tamron har ingen speciell beteckning men det tamron 90 /2.8 som säljs nu har fokus motor i objektivet,
detta skulle också fungera till ungefär samma pris http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni85vr

mera tamron 90 bilder
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=45
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.