Annons

Vilken utrustning är lämplig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trinidad

Medlem
Hej!
Jag är ny medlem på ert forum men tycker att det verkar finnas mycket god kunskap här.

Jag är lite sugen på att köpa en systemkamera trivs inte med min gamla Minolta som har motorzoom som jag inte kan ha riktig kontroll över. Vill gärna ha en bra konsumentsystemkamera med objektiv gärna med ljusstyrka på 2.8. Vet att det finns en stor sjö med märken men frågar ändå vad ni på forumet skulle rekommendera?

1. Vilket hus?
2. Vad ska man ha för objektiv? Vill inte ha för många att släpa på, kanske två är lämpligt? Gillar vidvinkel!
3. Vad ska man ha för blixt?

Jag tar gärna emot ungefärliga prisbilder på dessa saker så man kan få en uppfattning.

M
 
Hej, jag har inga prisuppgifter att dela med mig av, dock tror jag att eftersom det finns hur mycket prylar som helst, är det enklare för folk att hjälpa dig om du talar om hur mycket du kan tänka dig att lägga upp.
Mvh

Kai
 
Det låter lite som att du begär det omöjliga om du vill ha nytt..

Konsumentsystemkameror finns det i parti och minut men frågan är vad du vill fotografera och hur engagerad du känner dig? Det kan vara värt att köpa något lite dyrare som du kan växa i istället för att något år senare behöva sälja köpa ytterligare en ny kamera. Undvik instegsmodellerna och gå istället på de lite mera avancerade entusiastkamerorna.


Om du ska börja fotografera med en riktig systemkamera skulle jag vilja råda dig att köpa en begagnad manuell kamera, till dessa finns dito en uppsjö av olika begagnade objektiv.

Att köpa zoomar med ljusstyrka 2,8 är inte billigt t ex kan du räkna med dryga 15-20000 för en vidvinkelzoom 17-35mm f2,8 med autofokus.

Zoomar är också i regel sämre än objektiv med fasta brännvidder. Generellt kommer du nog inte heller att använda hela ditt zoomomfång utan du kommer att fastna för några favoritbrännvidder. Också ett skäl till att köpa fast optik från början.

Du behöver ju inte ha allt från början. Börja med ett kamerahus, en vidvinkel t ex 35mm eller 28mm och en normal 50mm. Överväg att köpa begagnat från antingen privatperson eller handlade. Du får mera kamera för pengarna då.
 
Minoltas Dynax 5 fick bäst i test bland "nybörjarekameror" i senaste nummret av foto. Den är ganska fullspäckad med finesser. Problemet är väl mer att dessa kameror brukar säljas i paket med ett normal-budget-zoom.

Till en sådan skulle jag då välja ett Sigma EX 24-70/2.8 (baserat på din önskan om vidvinkel och f2.8) Kompletteras med någon form av telezoom. Eller så går du lite ifrån dina 2.8 och tar en titt i radannonserna. Där hittar du en Dynax 5 med ett bra minolta 28-105/3.5-4.5 objektiv. Blixtar finns det en hel uppsjö av. Själv har jag Sigmas EF 500 DG Super (2100:) som jag är riktigt nöjd med.

Sen finns ju även Nikons F75 och Canon har ju EOS 300/300v.

Prisbilder:
Huset: runt 3000:-
Sigma 24-70/2.8: 5000:-
Blixt: 1000-2000:- beroende på modell.
 
Oj vad snabba svar man fick, tack!

Visst kan jag tänka mig att köpa begagnat man känner sig bara lite vilsen i denna djungel av märken och vill bara checka läget lite. Jag menar det är ju lätt att bara för att man sett en massa reklam för Canon att man köper en Canon.

Jag börjar gärna i en lite mindre skala för att bygga på mer och mer eftersom. Har varit van zoom tidigare men det ligger nog något i att man ändå fastnar för vissa favoritbrännvidder.

Prismässigt funderar jag på något runt 10 000 till att börja med, hur långt kommer man med det?

M
 
Woops här går det undan, hann inte med Jeppes inlägg.

Hur går åsikterna kring Sigmaobjektiv? Har hört sedan tidigare att de har lite B-stämpel ligger det något i det?

Vad bör man tänka på när man kollar på blixt?
 
När man väljer sin första riktiga systemkamera, så tror jag det är viktigt att man väljer en kamera som är så obegränsad i möjligheterna som möjligt. En kamera som är svår att växa ur, en kamera som räcker länge och som passar alla former av fotografering. En kamera med många manuella inställningar, och nu menar jag inte bara över bländare och slutartid.

Canon EOS 300V, Minolta Dynax 5, Nikon F80 (ej F75 då den har begränsad manuell styrning jämfört med konkurrenterna) och Pentax *ist är de val som jag rekommenderar.

*ist är den nyaste kameran på marknaden och säljs för 4 495:- inkl. 28-80 f/3.5-5.6. optik hos Scandinavian Photo. Ett bättre optiskt val är FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF). Kompakt, trevligt och med mycket bra bildkvalitet. Möter inte dina f/2.8 men inte långt ifrån. Ligger på runt 3000 kr separat, vet ej vad det kan kosta i paketpris med *ist. Ett annat optikalternativ är Tamrons nya AF 28-75 f/2.8 XR Di. Ligger på runt 4 500 kr och har fått fint betyg av tyska tidningen Fotomagazin.

Det som gör *ist så spännande, är att den erbjuder möjligheter likvärdiga med dyrare Nikon F80 och Canon EOS 30/33, men till ett mer attraktivt pris. Den har klassens mest avancerade autofokus (11 punkts AF system med 9 korskänsliga sensorer), spegellås (Mirror Lock Up, bra vid makrofotografering) och många programmerbara funktioner (som om den ska lämna filmänden ute vid återspolning, om AF ska styras via slutaravtrycket eller AE-knappen, och andra saker). Ljusmätningen är en vidarutveckling av Pentax berömda och testvinnande flerfältssystem. Ett vettigt tillbehör till den är batterigreppet BG-20 som har vertikal slutaravtryck och knapp för exponeringslås. Det ger bättre batteriekonomi, samtidigt som greppet med större optik förbättras (som f/2.8 zoomar). Har dock i dagsläget ingen prisuppgift på BG-20.

Tyvärr var *ist inte med i FOTO's aktuella test av kameror i den här klassen, FOTO valde att testa föregångaren MZ-6 istället och det tycker jag var osjysst av dem. *ist är helt överlägsen MZ-6 i prestanda, specifikation och användarvänlighet.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Blixt till *ist måste jag skriva om också.
Det självklara alternativet är Pentax AF360FGZ.
Ligger på runt 2 000 kr.

Den har stöd för P-TTL, som i kan sägas vara Pentax motsvarighet till Minolta ADI - i korthet så har ADI och P-TTL tagit de bästa bitarna från Canon E-TTL och Nikon 3d matrix och kombinerat ihop dem, och därmed lagt sig före konkurrenternas enklare system.

Tyvärr finns det för närvarande ingen blixt från tredjepartsleverantör som har stöd för P-TTL, de stödjer endast Pentax äldre TTL system.

Med AF360FGZ får du...

Förblixt, som är kopplat till *ist's 16 fälts 3D ljusmätningssystem. Förblixten analyserar motivet och väljer rätt exponering.
HSS - höghastighetssync. Med *ist blir det upp till 1/4000 blixtsync.
Trådlös blixtstyrning
Sync på andraridån
Kontrastkontroll blixt i samband med den inbyggda blixten. Bra vid porträtt.
Exponeringskompensation för blixtljuset
Blixthuvudet kan ställas i vinkel så att du kan slå den i taket för mjukare blixtljus.

Priset ligger på runt 2 000 - 2 300 kr.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Har du kring 10'000 att lägga på en utrustning så råder jag dig att inte köpa nytt utan att istället gå till begagnathandlare. Du kommer att få väldigt mycket kamera för pengarna.

Du kan ju känna på nya kamerahus och gluggar, men leta primärt efter begagnat.

För kring 10'000 bör du om du letar begagnat kunna hitta:
t ex ett manuellt kamerahus t ex Nikon FM2 (eller likvärdigt) med en 24mm f2,8 Ai, 35mmf2,8 Ais, 50mm f1,8 Ais, 105mm f2,5 Ais samt kanske till och med en motor, eller ett helt knippe med filter.

Alternativt om du vill ha lite modernare manuellt
Begagnad Nikon FM3a med 24mm f2,8, 35mm f2,8, 50mm f1,8 samt SB24.

Alternativt hittar du en begagnad Nikon F801s eller F80 samt en 35-70 f2,8D och en SB28 blixt.

Alternativt Nikon F4 med manuell 35mm f2,8, manuell 50mm f1,8



I någon annan tråd nämndes Konica som alternativ och det sades att deras äldre hus går för en spottstyver och bra objektiv dito. Hexanon var deras bra objektivserie om jag inte missminner mig.


Köp inte, inte, inte, piratmärken nytt, deras andrahandsvärde tenderar att vara mycket lågt.
 
Tackar för svaren!
Har ni något tips på internetsida där man kan kolla in vad som finns på begagnatmarknaden?
 
Johan Okker skrev:
Köp inte, inte, inte, piratmärken nytt, deras andrahandsvärde tenderar att vara mycket lågt.

Å andra sidan, om jag får 2500 beg för mitt 70-200/2,8 Sigma HSM som jag pyntat 7200 för, eller 12 000 för mitt 80-200/2,8AF-S Nikon som jag pyntat 20 000 för så har jag fortfarande förlorat mindre pengar på Sigman.
 
wennerstrom skrev:
Å andra sidan, om jag får 2500 beg för mitt 70-200/2,8 Sigma HSM som jag pyntat 7200 för, eller 12 000 för mitt 80-200/2,8AF-S Nikon som jag pyntat 20 000 för så har jag fortfarande förlorat mindre pengar på Sigman.

Men den procentuella värdeminskningen på piraten däremot har varit avsevärt högre än originalgluggen. Framförallt är väl detta av intresse när det kommer till avskrivningar och eventuella restvärdesförsäljningar.

Det kan också vara av intresse när det gäller att få ersättning för skadad/förlorad optik att försäkringsbolaget plötsligt inte värderar gluggen till en spottstyver. Det lär inte hända med originaloptik, men kan kanske hända med piratgluggar.
 
Johan Okker skrev:
Men den procentuella värdeminskningen på piraten däremot har varit avsevärt högre än originalgluggen. Framförallt är väl detta av intresse när det kommer till avskrivningar och eventuella restvärdesförsäljningar.

Det kan också vara av intresse när det gäller att få ersättning för skadad/förlorad optik att försäkringsbolaget plötsligt inte värderar gluggen till en spottstyver. Det lär inte hända med originaloptik, men kan kanske hända med piratgluggar.

Rätta mig om jag har fel, men den faktiska värdeminskningen torde ju i de flesta fall vara mer intressant än den procentuella. Vad gäller avskrivningar i företag etc så finns det regler för det, som ej tar hänsyn till en artikels märke, dvs det spelar ingen roll om det är pirat eller orginal.

Att försäkringsbolag skulle ta hänsyn till märke låter konstigt, det handlar ju oftast om återanskaffningsvärde etc. Dessutom är det ju så att om du nu mot förmodan får ut mindre för din skadade Sigma än din skadade Nikon så är det ju enligt din egen utsago så att det är billigare att skaffa en beg-sigma att ersätta med än en beg-nikon?
 
wennerstrom skrev:
Rätta mig om jag har fel, men den faktiska värdeminskningen torde ju i de flesta fall vara mer intressant än den procentuella. Vad gäller avskrivningar i företag etc så finns det regler för det, som ej tar hänsyn till en artikels märke, dvs det spelar ingen roll om det är pirat eller orginal.

Jag var kanske oklar..

Vad gäller avskrivningen är det ju generellt fem års avskrivning som gäller på dessa typer av materiella tillgångar. Bokföringsmässigt blir ju därmed objektivets värde noll efter fem bokföringsår, men dess reella marknads och försäkringsvärde består.

Därmed kan alltså objektivet säljas med en beskattningsbar vinst såtillvida inte pengarna avnänds till återinvestering.

Åtminstonde för småföretagare torde detta kunna vara intressant.
 
Bengt & Johan: mmmhh. vill ni diskutera detta ämne vidare så kan det med fördel göras i en annan tråd. Nu handlar det om någon som vill ha köptips.

Mvh

jeppe
 
Jeppe skrev:
Bengt & Johan: mmmhh. vill ni diskutera detta ämne vidare så kan det med fördel göras i en annan tråd. Nu handlar det om någon som vill ha köptips.

Mvh

jeppe

Fast det här handlar väl om köptips? Huruvida man ska gå på pirattillverkare eller hålla sig till orginal? Tycker det är klart relevant.
 
wennerstrom skrev:
Fast det här handlar väl om köptips? Huruvida man ska gå på pirattillverkare eller hålla sig till orginal? Tycker det är klart relevant.

Kanske inte så relevant i detta fallet, eftersom ni diskuterar den ekonomiska biten OM man har ett företag...Det verkar ju inte vara så i detta fall..
 
Jeppe skrev:
Kanske inte så relevant i detta fallet, eftersom ni diskuterar den ekonomiska biten OM man har ett företag...Det verkar ju inte vara så i detta fall..

Nja, vet inte om det var kärnan i diskussionen, men visst, den biten tyckte jag också kändes en aning irrelevant. Däremot huruvida man vågar köpa pirat eller inte är ju centralt för många, om man läser forumen här. Det finns en massa mer eller mindre välgrundade fördomar mot pirattillverkarna, och dom tycker jag det känns intressant att diskutera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.