Annons

Vilken utrustning är lämplig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Trinidad skrev:
1. Vilket hus?
2. Vad ska man ha för objektiv? Vill inte ha för många att släpa på, kanske två är lämpligt? Gillar vidvinkel!
3. Vad ska man ha för blixt?
Hej Marcus!

Jag stod nyligen inför valet av min första systemkamera och kan dela med mig lite av hur jag tänkte. Tyvärr hade jag inte möjlighet att spendera mer än max 5000 :-
Eftersom det var min första systemkamera så valde jag en lite enklare modell än jag skulle rekommendera till Dig. Jag visste inte att jag skulle bli _så_här_ biten ;-)

Mitt resonemang var att skaffa ett hyggligt bra hus (det blev en EOS 300V) och senare komplettera med bra objektiv allt eftersom plånboken tillåter. Jag är mycket nöjd, men om jag hade haft 10 000 :- idag så hade jag nog satsat lite mer krut på huset. Om Du vill ha nytt så kan Du t ex få en EOS 30 med 28-135 IS USM för ca 10 000 :-Men då är du fortfarande utan blixt.

Jag ville ha ett fabrikat där utbudet av begagnade objektiv var så stort som möjligt och jag tyckte att det pekade mot Nikon eller Canon. Striden Nikon vs. Canon tänker jag inte dra igång här ;), men det som avgjorde för min del var att jag tror att jag så småningom vill ha en digital systemkamera och om jag valde Canon så var jag säker på att mina objektiv senare skulle passa till den digitala.

Jag tror att det är lätt att bli utrustningsförblindad. Ett riktigt bra hus och ett skarpt kort zoomobjektiv- eller ett fast normalobjektiv- kommer man ju långt med. I mitt fall som nybörjare är den stora striden fortfarande att lära mig komponera bilderna bra. Och om jag inte "ser vinklarna" så kan inget objektiv i världen hjälpa mig känns det som.

Lycka till!

Anders
 
Tack för svaren!

>>Anders
Har läst lite om EOS 30- och 300-husen och som jag tolkar det så är det inte så jättestora skillnader eller har jag fel?

När det gäller hus, vad är det som är viktigt som man bör tänka på då?
 
Trinidad skrev:
Tack för svaren!

>>Anders
Har läst lite om EOS 30- och 300-husen och som jag tolkar det så är det inte så jättestora skillnader eller har jag fel?

När det gäller hus, vad är det som är viktigt som man bör tänka på då?

Ganska stor skillnad, inte bara i finesser, utan även AF och byggkvalité.
 
Trinidad skrev:
När det gäller hus, vad är det som är viktigt som man bör tänka på då?

Huset skall fylla dina behov och räcka till att växa i. Du bör verkligen inte stirra dig blind på att köpa nytt.
Jag slänger nu in en brandfackla:
Om du ska köpa ett autofokushus:
Undvik hus som har en mängd olika motivvalsprogram. Huset bör ha manuella inställningar, bländar-, slutar- resp programautomatik.
Du skall kunna ansluta en fjärrutlösare till huset (är det en mekanisk trådutlösare är denna billig).

Annars som tidigare skrivet, titta på manuella kameror, dessa är fullt tillräckliga och du får ofta mycket gedigna kameror som kommer att hålla mycket mycket länge.
 
Köpte i våras ett begagnad Canon Eos3-hus för 6500:- på annons och ett begagnat Canon ef 28-105/3.5-4.5 för 2000:- i affär. Sammanlagt alltså 8500:- inkl moms. Eos3 är ett robust och bra hus som håller i många år. Vikten är högre än hos tex Eos 300/30 men det gör att man blir mer stabil på handen. Zoomen är också robust och snabb, ger skarpa bilder och är definitivt värt sitt begagnatpris. Vore jag en mer "stationär" fotograf skulle jag nog satsa på fast optik, men eftersom jag reser mycket och inte vill ha för tung utrustning satsade jag på denna zoom. Du får rannsaka dig själv och fundera på när och hur du hade tänkt använda utrustningen. För mig låg valet mellan Nikon och Canon och jag tror att man skulle kunna välja vilket som och vara nöjd. Jag sprang av en slump på Canon-huset så därför blev det Canon. Kolla med dina bekanta vad de har för märke. Det är bra att ha samma så att man kan låna linser och annan utrustning. Prova att ringa runt till tex. Hegethorns, Scandinavianphoto, LP Foto och YFO. Madeco.se har ett par Eos 3 som du skulle kunna pruta ner en hel del. Kolla även på camerareview.com om du vill läsa recensioner och jämföra de olika märkena. Jag tror att det finns fler begagnade Canon än Nikon i omlopp nu när de släppt 10d, speciellt i de lite högre skikten! Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.