nysteanders
Aktiv medlem
Hej Marcus!Trinidad skrev:
1. Vilket hus?
2. Vad ska man ha för objektiv? Vill inte ha för många att släpa på, kanske två är lämpligt? Gillar vidvinkel!
3. Vad ska man ha för blixt?
Jag stod nyligen inför valet av min första systemkamera och kan dela med mig lite av hur jag tänkte. Tyvärr hade jag inte möjlighet att spendera mer än max 5000 :-
Eftersom det var min första systemkamera så valde jag en lite enklare modell än jag skulle rekommendera till Dig. Jag visste inte att jag skulle bli _så_här_ biten ;-)
Mitt resonemang var att skaffa ett hyggligt bra hus (det blev en EOS 300V) och senare komplettera med bra objektiv allt eftersom plånboken tillåter. Jag är mycket nöjd, men om jag hade haft 10 000 :- idag så hade jag nog satsat lite mer krut på huset. Om Du vill ha nytt så kan Du t ex få en EOS 30 med 28-135 IS USM för ca 10 000 :-Men då är du fortfarande utan blixt.
Jag ville ha ett fabrikat där utbudet av begagnade objektiv var så stort som möjligt och jag tyckte att det pekade mot Nikon eller Canon. Striden Nikon vs. Canon tänker jag inte dra igång här , men det som avgjorde för min del var att jag tror att jag så småningom vill ha en digital systemkamera och om jag valde Canon så var jag säker på att mina objektiv senare skulle passa till den digitala.
Jag tror att det är lätt att bli utrustningsförblindad. Ett riktigt bra hus och ett skarpt kort zoomobjektiv- eller ett fast normalobjektiv- kommer man ju långt med. I mitt fall som nybörjare är den stora striden fortfarande att lära mig komponera bilderna bra. Och om jag inte "ser vinklarna" så kan inget objektiv i världen hjälpa mig känns det som.
Lycka till!
Anders