Annons

vilken typ av bildskär använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
har nyligen börjat använda platt skärm på jobbet men har själv CRT hemma, tycker att det ser konstigt ut ner man flyttar sig litet då ändras ljuset o färgen på TFT skärmen och tänkte att det måste vara svårt att jobba med bilder i en sån skärm som ändras så mycket beroande på betraktnings vinkel.
Har funderat på att skaffa en LCD skärm men nu blev man litet fundersam o tänker afvakta.
 
Hej!
Det kanske blev lite tokigt för det föll nog bort en bokstav i din rubriktext, lätt hänt :)

Jag använder en CRT-skärm ( LaCie Blue electron IV ), jag tycker det än så länge känns väst att bildbehandla vid. Har inte riktigt vant mig vid de platta skärmarna, däremot har jag en platt vid min surf-dator.

//Karin
 
Hej

Sitter med en CRT 22" Lacie Electron Blue skärm och en Samsung 21" Syncmaster 213T.

Tycker min Platta är bättre och skarpare. Eftersom jag har båda kopplade till datorn så kan jag dra bilden från en a skärmen till den andraoch kolla hur det ser ut.


Det är kanske är en enkel skärm du har på jobbet, prova någon bättre? i en datoraffär.



MVH

Omar Brännström
 
Jag tror att platta skärmar varierar ganska mycket och att utvecklingen hela tiden går framåt. Enklare varianter är inte så roliga. Nyare skärmar är inte så känsliga för betraktningsvinkeln. Använder själv en Sony med någonting som kallas X-Black vilket ger en ljusstark och blank bild. Kan rekommendera att gå till en affär och kolla själv.
 
Jag har en 23" hp 2335 (LCD) kopplad till min Powerbook och bilderna ser bättre ut än på min gamla Nokia Multigraph 446Xpro CRT.
 
Den du har på jobbet är nog av billigare typ. Man får vad man betalar för och om du lägger lite mer pengar på en platt skärm, så blir det riktigt bra!

Kolla t.ex på EIZO-skärmarna Flexscan som nämndes här innan. Det är en prisvärd modell...

//Peter
 
jag har en LaCie 319 (19") TFT, inklusive kalibreringsverktyg.
betraktningsvinkeln är riktigt, riktigt bra hur snävt jag än ställer mig och kollar.
det är bara när jag kollar från skärmens hörn som det inte blir bra. det svarta i bilderna på skärmen blir blått. annars ser det ut som det ska.
inget flimmer och bilden är lika bra i hörnen som den är i mitten med tft.
kalibreringsverktyget (LaCie eye one) är mycket enkelt att använda och ger ett förträffligt resultat, även om man skulle ha ovanliga krav (jag kalibrerar min efter 4000K av särskilda skäl).
jag ger den mycket gott betyg och den är mycket prisvärd.
den bästa skärm jag haft hittills.
 
Kom å tänka på det med arbetsbelysning när jag läste Christels inlägg....

Hur många av er kalibrerar skärmarna efter exakt arbetsbelysning? Själv sitter jag för närvarande (dessväre) i varierad belysning, men frampå när jag byter skärm så kommer jag även byta arbetsrum till ett rum där jag kommer ha exakt avstämd arbetsbelysning (inget blandljus) och sedan anpassa skärmen efter detta.

Eller är det överflödigt? Hur tänker ni andra när det gäller arbetsbelysning?

//Peter
 
Jag har använt LaCie Electron Blue 4 22" och en 19", men nu har jag en Eizo L768 19" LCD som kostade c:a 5500kr.
CRT-skärmarna visade färger korrekt efter kalibrering/profilering, fast de är inte lika skarpa som min Eizo.
Eizo-skärmen är mycket trevlig, men även efter kalibrering visar den färger lite varmare.
Jag tycker ändå att Eizo-skärmen är mycket bra till bildbehandling.
Jag tröttnade på LaCie efter 4 utbytesskärmar för min 22" p.g.a att de var oskarpa.
En bekant har en 19" och är inne på sin 5:e LaCie p.g.a andra fel. Efter 4:e gången krävde han en helt ny skärm och det fick han så nu fungerar den kanon!

Jag har även en Philips 19" som kostar kanske 3000kr som jag inte är nöjd med för bildbehandling. Jag har försökt kalibrera den och då blir den bättre, men absolut inte tillräckligt bra. Största problemet med den är att färgerna visas fel.

M.v.h: Benny
 
Senast ändrad:
kom just på en sak.
det finns en grej med min skärm som jag gillar extra mycket.
och det är att den enkelt går att vrida.
jag, som plåtar 85% av mina bilder i stående format, totalälskar att jag kan vrida skärmen till högkant.
 
Estethia skrev:
kom just på en sak.
det finns en grej med min skärm som jag gillar extra mycket.
och det är att den enkelt går att vrida.
jag, som plåtar 85% av mina bilder i stående format, totalälskar att jag kan vrida skärmen till högkant.

Det saknar jag.. :(
Fungerar det bra, inga problem?
Det får bli nästa skärm för min del!

/Benny
 
Gadget skrev:
Det saknar jag.. :(
Fungerar det bra, inga problem?
Det får bli nästa skärm för min del!

/Benny
det funkar jättebra.
nu skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till en icke vridbar skärm.
har man en ritbräda bör man ha en lite större dock. min A6 blev lite för liten.
jag vande mig dock redan efter 3 minuter vid dom lite annorlunda proportionerna.
en intuos A5 eller A4 står på min inköpslista.
 
Gadget skrev:
Jag har använt LaCie Electron Blue 4 22" och en 19", men nu har jag en Eizo L768 19" LCD som kostade c:a 5500kr.

Benny,
Har gått och tänkt på Eizon i några månader och tänkte nu slå till innan nyår. Men läste något att den skulle vara något pixlig - hur upplever Du skärmen och vilket kalibreringsverktyg använder Du?

mvh
Choke
 
Joi skrev:
har nyligen börjat använda platt skärm på jobbet men har själv CRT hemma, tycker att det ser konstigt ut ner man flyttar sig litet då ändras ljuset o färgen på TFT skärmen och tänkte att det måste vara svårt att jobba med bilder i en sån skärm som ändras så mycket beroande på betraktnings vinkel.
Har funderat på att skaffa en LCD skärm men nu blev man litet fundersam o tänker afvakta.


Jag kör en lacie 21 tum crt samt en dell 19" crt.

Har tänkt uppgradera till dells 24" widescreen + en vanlig tft så fort jag får råd.
 
Har en LaCie 321 TFT med Blueye på jobbet och är mycket nöjd med den. Samma modell som Christels men 21"

Hemma har jag just köpt en Fujitsu-Siemens Scaleview 19" widescreen TFT. Har inte hunnit kalibrera den, så jag kan inte uttala mig om färghållningen på den än. Men widescreenformatet är kanon :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.