Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle man inte kunna tänka sig de kloka gubbarna som orerat här, även kommer ned till de problem som trådskaparen vill ha hjälp med?


/Kjell

Jo, det är lite kinesiska för mig. Men läser och försöker begripa, och memorerar och funderar. Så även om jag inte förstår allt så förstår jag ändå att det här är en värld för sig, med hur mkt kunskaper och fakta som helst. Med en egen terminologi. Så det är ju inte helt fel iaf, tråden berikas med ytterligare svar inom området. Tråden heter skärmkalibrering vilket är ett rätt vitt begrepp.

När jag sökte svar på min fråga så letade jag bland forumets trådar men hittade inte några svar direkt. Nästa gång någon söker svar på skärmkalibreringsfrågor så har dem en tråd med massa svar i.

Jag kommer aldrig att kunna ha en miljö med konstant ljus i, såvida jag inte inrättar rummet i huset där datorn står på ett speciellt sätt. Och det vill jag inte, vi ska ju bo där också och rummet är ett arbetsrum som används för mer än detta :)

Mitt största problem är alltså att bilderna blir mörka. Trots att jag är medveten om det och försöker höja ljuset i dem när jag framkallar. Färgerna upplever jag som godkända ändå.

Har absolut varken lust eller möjlighet att lägga ner tusenlappar på det, är ju ren amatör som gillar fotografering. Det första jag ska tänka på är att vara mer uppmärksam på min ljusstyrka på MBP-skärmen. Har nog tänkt att jag varit det redan, men har faktiskt missat att stänga av funktionen; Justera ljusstyrkan automatiskt. Kardinalfel, jag vet...... riktigt skämmigt faktiskt ;)
 
Jo, det är lite kinesiska för mig. Men läser och försöker begripa, och memorerar och funderar. Så även om jag inte förstår allt så förstår jag ändå att det här är en värld för sig, med hur mkt kunskaper och fakta som helst. Med en egen terminologi. Så det är ju inte helt fel iaf, tråden berikas med ytterligare svar inom området. Tråden heter skärmkalibrering vilket är ett rätt vitt begrepp.

När jag sökte svar på min fråga så letade jag bland forumets trådar men hittade inte några svar direkt. Nästa gång någon söker svar på skärmkalibreringsfrågor så har dem en tråd med massa svar i.

Jag kommer aldrig att kunna ha en miljö med konstant ljus i, såvida jag inte inrättar rummet i huset där datorn står på ett speciellt sätt. Och det vill jag inte, vi ska ju bo där också och rummet är ett arbetsrum som används för mer än detta :)

Mitt största problem är alltså att bilderna blir mörka. Trots att jag är medveten om det och försöker höja ljuset i dem när jag framkallar. Färgerna upplever jag som godkända ändå.

Har absolut varken lust eller möjlighet att lägga ner tusenlappar på det, är ju ren amatör som gillar fotografering. Det första jag ska tänka på är att vara mer uppmärksam på min ljusstyrka på MBP-skärmen. Har nog tänkt att jag varit det redan, men har faktiskt missat att stänga av funktionen; Justera ljusstyrkan automatiskt. Kardinalfel, jag vet...... riktigt skämmigt faktiskt ;)
Köp Stefans bok Digital bild 4.0, kostar ett par hundringar. Där står nog det mestadu behöver veta om skärmkalibrering. I annat fall har han lagt upp en hel del matnyttig på nätet, vad det gäller aktuellt ämne.

Lycka till !
 
Jaha, då är det bara till att glömma kalibrering av min laptop då. HDMI-kabel har jag, och laptopen har en HDMI anslutning, men någon produktnyckel har jag inte, trots (eller kanske just därför) att programmet kom tillsammans med skärmen.

Du ska inte behöva ha en sådan nyckel. Har du skärmen ansluten till datorn ska programmet fungera. Ha också gärna en USB-kabel ansluten mellan datorn och skärmen.
 
Du ska inte behöva ha en sådan nyckel. Har du skärmen ansluten till datorn ska programmet fungera. Ha också gärna en USB-kabel ansluten mellan datorn och skärmen.
Så en HDMI-kabel och en USB kabel mellan NEC:en och laptopen ? Jag får prova igen, men så fort jag installerat programvaran på laptopen och klickar på start, kräver den (hittills) en nyckel.

Återkommer när jag gjort ytterligare ett försök, tack för all hjälp (som vanligt ;-)).
 
Hej igen !

Har då återigen försökt men inte lyckats, att få Spectraview profiler att fungera med min laptop enligt bifogade bild, så jag skickade ett mejl till NEC. Får se om jag kan få någon lösning/produktnyckel från dom. Laptop undertill, Spectraview ovan.

Sedan behöver jag hjälp med en annan sak, som jag fick hjälp med när jag skulle få spectraview profiler 5 att kommunicera med min i1 display pro på min NEC-skärm.

Jag behöver drivrutiner och jag fick hjälp med att skaffa dessa när jag skulle koppla samman NEC:en med kalibratorn som sagt, men jag minns inte hur jag gick tillväga. Att gå in på X-rites hemsida hjälpte inte så mycket, kan man lugnt konstatera.

Vad jag däremot minns, var att det inte var från programvaran som finns på den medföljande skivan till i1 display pro, som jag skulle använda. Hoppas att det framgår vad det är jag avser.

Vore tacksam för hjälp med att få tag på dom drivrutinerna som behövs för att få profiler 5 att kommunicera med kalibratorn, tills dess att jag får hjälp mer produktnyckel (eller motsvarande) från Nec.

// Tony.
 

Bilagor

  • 20160116_162021.jpg
    20160116_162021.jpg
    48.4 KB · Visningar: 46
Vore tacksam för hjälp med att få tag på dom drivrutinerna som behövs för att få profiler 5 att kommunicera med kalibratorn, tills dess att jag får hjälp mer produktnyckel (eller motsvarande) från Nec.

// Tony.

Om du installerar i1Profiler bör du få rätt drivrutiner installerade. Det programmet kan du ladda hem från nätet.
 
Har då installerat i1 profiler, men det fungerar ändå inte :-(. Vad jag behöver är dessa filer, var man nu finner dom
 

Bilagor

  • Skärmklipp 2.PNG
    Skärmklipp 2.PNG
    2 KB · Visningar: 230
  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    26.3 KB · Visningar: 23
Har då installerat i1 profiler, men det fungerar ändå inte :-(. Vad jag behöver är dessa filer, var man nu finner dom

Borde ju finnas på X-Rites hemsida. Konstigt att de inte installerades när du installerade i1Profiler. Har du testat att se vad som händer om du använder det programmet. Ser i1Profiler din kalibrator?

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Borde ju finnas på X-Rites hemsida. Konstigt att de inte installerades när du installerade i1Profiler. Har du testat att se vad som händer om du använder det programmet. Ser i1Profiler din kalibrator?

Med vänliga hälsningar

Stefan
Jodå, i1Profiler hittar kaklibratorn. Jag vill dra mig till minnes att jag hade ett likadant problem med att få kalibratorn att kommunicera med Spectraview 5 också på NEC-skärmen, men jag fick en länk från en forumist till en nedladdning av en firmware som gjorde att man kan koppla samman Spectraview 5 med kalibratorn.

Problemet är att jag minns inte i vilken tråd /inlägg som jag fick denna firmware, men jag får väl sätta mig ner när jag har gott om tid, och leka detektiv. Det är ju några trådar och några inlägg som jag bidragit med sedan jag blev medlem på Fs :))) !!

Med vänligaste (och tacksammaste) hälsningar;

// Tony.
 
Borde ju finnas på X-Rites hemsida. Konstigt att de inte installerades när du installerade i1Profiler. Har du testat att se vad som händer om du använder det programmet. Ser i1Profiler din kalibrator?

Med vänliga hälsningar

Stefan
Jodå, i1Profiler hittar kalibratorn. Jag vill dra mig till minnes att jag hade ett likadant problem med att få kalibratorn att kommunicera med Spectraview 5 också på NEC-skärmen, men jag fick en länk från en forumist till en nedladdning av en firmware som gjorde att man kan få Spectraview 5 att lira tillsammans med kalibratorn.

Problemet är att jag minns inte i vilken tråd /inlägg som jag fick denna firmware, men jag får väl sätta mig ner när jag har gott om tid, och leka detektiv. Det är ju några trådar och några inlägg som jag bidragit med sedan jag blev medlem på Fs, s a s :))) !!

Med vänligaste (och tacksammaste) hälsningar;

// Tony.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.