Annons

vilken typ av bildskär använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Choke skrev:
Benny,
Har gått och tänkt på Eizon i några månader och tänkte nu slå till innan nyår. Men läste något att den skulle vara något pixlig - hur upplever Du skärmen och vilket kalibreringsverktyg använder Du?

mvh
Choke

Hej!

Jag använder Monaco Optix XR Pro och det fungerar bra, betydligt bättre än Spyder original.
http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm

Vad det gäller skärmen så gillar jag den mycket och tycker den duger för bildbehandling, men hade jag råd skulle jag nog kolla på en dyrare modell från Eizo eller LaCie 321.

/Benny
 
Har ViewSonic VP191b (en platt nittontummare) ihop med Colorvision OptiCal som funkar alldeles utmärkt för bilder, köpta februari -04.

Skärmen kostade då knappt 5.000 plus moms. Idag finns säkert mycket bättre skärmar mycket billigare.

Även ViewSonicen går att vrida nittio grader så man får den i stående format, en finess som jag aldrig använder.

Jag har också en ritbräda Wacom Intuos A4 (Intous ett, dvs gamla modellen från -00), är lite onödigt stor - skulle klarat mig utmärkt med A5.
Man kan i o f s ställa in A4an så man bara använder en mindre del av ytan om man inte vill göra så yviga ritrörelser, men plattan tar en j-a plats på bordet.
 
Gadget skrev:
Hej!

Jag använder Monaco Optix XR Pro och det fungerar bra, betydligt bättre än Spyder original.
http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm

Vad det gäller skärmen så gillar jag den mycket och tycker den duger för bildbehandling, men hade jag råd skulle jag nog kolla på en dyrare modell från Eizo eller LaCie 321.

/Benny


Eizo skärmarna har ju 5 års på platsen garanti. Vilket är ganska unikt. Så egentligen så är dem inte så pass dyra. Jag funderar på en sådan istället för dellskärmen. ÄR ju faktiskt ett arbetsredskap.
 
Ja, skärmen är ju ett väldigt viktigt arbetsredskap och utan pålitlighet hur man ser bilderna så går ju hela meningen med bildbehandlingen förlorad.

Jag tycker det verkar som man får mest för pengarna med Eizo, men jag skulle gärna vilja se hur de dyrare modellerna från Eizo presterar än den Eizo L768 jag har.
Jag höll länge fast vid mina LaCie CRT-skärmar eftersom färgåtergivningen var så korrekt och jag tycker inte att jag förlorade något med en Eizo LCD. Det är istället mycket som är bättre, men det förutsätter ju en kalibrerad skärm, precis som med CRT-skärmarna.

M.v.h: Benny
 
Jag jobbar vid en Eizo coloredge CG21, tyvärr inte den absolut bästa modellen, men den här duger gott till det mesta.
Sen saknar jag Barcon jag hade innan ibland, då den var helt outstanding, men samtidigt är det skönt att få plats med lite annat på skrivbordet än bara en skärm!
 
Där jag assar sitter jag vid en 20" Apple Cinema Display. Jag tycker den funkar jättebra, men fotografen som äger den ska byta ut den till två Eizo 19"

Christel, nu blir jag nyfiken. Varför 4000K?
 
Själv så kom jag över en Dell 2005FPW 20" wide och är helnöjd, kör den spyder-kalibrerad tillsammans med en skräp Acer 17" (endast för PS verktygen). Funkar utmärkt. Körde 2st EIZO 21" CRT:er förut. Har dock en massa plats över på bordet nu...
 
Tes skrev:
Jag jobbar vid en Eizo coloredge CG21, tyvärr inte den absolut bästa modellen, men den här duger gott till det mesta.
Sen saknar jag Barcon jag hade innan ibland, då den var helt outstanding, men samtidigt är det skönt att få plats med lite annat på skrivbordet än bara en skärm!


Absolut bästa modellen kostar dubbelt så mycket. Enda skillanden förutom storleken är att den klarar att visa hela argb spektrumet.

Coloredge och Lacie lcd skärmarnaä r de enda som har hårdvarukalibrering i skärmen. Vilket är stor skillnad mot en vanlig där kalibreringen sker i grafikkortet.

Trodde först bara eizo hade hårdvarukalibrering i skärmen. Men visade sig att även de 2 lacie skärmarna hade detta med rätt kalibrator. Så det blir nog en lacie 21tum istället för 10k mindre.

Lacies kalibrator heter eye one och är en blåmålad version av gretags eye one :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.