forstheim Tråden blir lite av ett bevis på dilemmat. Vi kan inte kommer överens om vad som är mest rätt och det beror på att vi inte ser samma sak hela tiden. Du tycker inte att det den förminskade bilden är rättvis men det är ju skärmbild av exakt det jag ser (jag har tagit en skärmbild och laddat upp utan att röra den).
Du har en bild som du skärpt upp som du tycker är rätt. Jag upplever den överskärpt (jag kollar då via PS och originalfilen). Jag säger inte att jag har rätt. Det är en smaksak.
Vad som händer när du laddar upp en 2879x1920 stor bild är ett par saker måste samsas:
- originalfilen är för tung för att användas på vissa sidor (surfningen skulle gå alldeles för trögt) så vi måste skapa kopior i mindre storlek
- vill vill inte heller att webbläsaren skall krympa (width=100%) från den stora 2880px till en 600px. Det är troligt att webbläsaren inte kommer göra det bra.
- vi vill kunna presentera bilden stort och maffigt i stora visningen men eftersom den sidan är 100% så kommer bilden anpassas efter olika skärmstorlekar.
- vid skapande av kopian så kör vi den igenom Image magick som har mängder av inställningar för att hantera bilder. En funktion är skärpa och som specas ungefär som Gaussisk oskärpa. Den är en bra funktion men det ger inte 100% perfekt resultat för alla bilder. Vi har satt en ganska låg skärpning eftersom vi upplever att det är större risk att en för skärpt bild förfular mer än en lite mindre skärpt bild.
Så den stora bilden lämnas orörd och används i 100% bredd på stora visningen:
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/367224/3795787.htm. Dvs här visas din originalfil orörd. Men webbläsaren kommer krympa bilden via sin logik.
Medan lilla bildsidan visar en ny kopia av bilden där vi lagt på skärpa efter omskalning.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/367224/3795787.htm. Den bilden är omgjord till 960px bredd.
Dilemmat här är alltså att vi inte vet hur stor bilden kommer visas för en besökare. Därför får man inte full kontroll. Skulle du däremot ladda upp dina bilder i tex 600px så kommer din originalbild visas överallt. Dvs du skulle veta exakt hur den kommer te sig. Se här:
www.fotosidan.se
Men då med baksidan att den inte visas lika fint.
Så det inte superlätt att få alla bilder perfekt. Denna kanske helt enkelt inte kan bli bättre.