Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken spot selection är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiafii

Medlem
Hej. Jag fotar porträtt fotografier och använder mig av en Canon 7d och ett 50mm 1.8 objektiv. Jag har problem med ett mina bilder inte alltid fokuserar rätt, ibland undrar jag vad den har fokuserat på.

Jag undrar vad ni använder helst? Auto - 19 point, singel point eller Zone? Tycker det är svårt att få den att riktigt ta rätt.

Förslag?

/Frida

Hej. Jag fotar porträtt fotografier och använder mig av en Canon 7d och ett 50mm 1.8 objektiv. Jag har problem med ett mina bilder inte alltid fokuserar rätt, ibland undrar jag vad den har fokuserat på.

Jag undrar vad ni använder helst? Auto - 19 point, singel point eller Zone? Tycker det är svårt att få den att riktigt ta rätt.

Förslag?

/Frida

Jag skulle inte använda något annat än en enskild fokus punkt, så att jag hela tiden vet var kameran försöker sätta fokus.

En av dom fina grejerna med 7D är att det dessutom finns en spot-af som är ännu mer precis är enpunkts-af. Använder aldrig 19-punkters auto men ibland zon (t ex när jag fotar flygande fåglar).

Punktmätning med en punkt och mät i närmaste ögat på modellen. Lagom nerbländning.

Det finns en viss risk att kameran inte klarar att fokusera exakt, eftersom AF är anpassat för att funka bra med ljusstyrka omkring 5,6 och ett objektiv med avsevärt större ljusstyrka kanske inte hamnar precis rätt. Om man använder stor bländaröppning kan det ibland vara bättre att fokusera manuellt, men man måste ha en bra sökarskiva, som lämpar sig för fokusering. Den som kameran levereras med kanske inte är bra för manuell skärpeinställning.

Det finns en viss risk att kameran inte klarar att fokusera exakt, eftersom AF är anpassat för att funka bra med ljusstyrka omkring 5,6 och ett objektiv med avsevärt större ljusstyrka kanske inte hamnar precis rätt.
Måste vara nått speciellt för Canon....... På Nikon fungerar i alla fall AF bra även om man använder f/1,4. Men däremot kan AF ha problem om objektivets största bländare är mindre än f/5,6, exempelvis f/8. Alltså inte den bländare som används utan objektivets maximala bländaröppning. Då kan AF-systemet få problem, speciellt vid sämre ljusförhållanden.

Om kameran inte kan fokusera korrekt vid f/1,8 så är det något fel på kamera/objektiv eller också är enheterna inte korrekt kalibrerade.

Och vad gäller frågeställarens undran så är det punkt-AF som jag tycker gäller vid porträttfoto.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto