Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ska man behålla?

Produkter
(logga in för att koppla)

FiLLez

Aktiv medlem
Hejsan.
Var på jakt efter en ny ips-skärm. Valde mellan Dell U2311h och Dell U2410. Kunde inte bestämma mig så jag beställde båda för att sedan skicka tillbaka en av dem.

Nu sitter jag här med dem på mitt skrivbord och har fortfarande svårt för att bestämma mig!

U2410
- Väldigt ljusstark, måste dra ner ljusstyrkan till under 20 % för att det inte ska bli jobbigt för ögonen.
- Känns som att den har en grön ton, om man kollar i gråa och vita partier.
- Väldigt bra betraktningsvinklar
- Bra svärta.

U2311H
- Mindre ljusstark, på 100 % känns den som U2410 på 20 %
- Upplever denna mer "rätt" i de gråa nyanserna, den drar kanske mer mot det röda hållet.
- Också bra betraktningsvinklar, dock så blir det rosa tint väldigt snabbt till skillnad från U2410.
- Ser inte lika bra ut mot svart bakgrund, lite backlight bleed osv.

Nu litar jag inte alls på mina ögon eftersom de känns så olika i färger och ljus. Vilken visar rätt...?
Kan man köpa en kalibrator som t.ex. spyder och få dem att visa helt rätt?

Förstår inte riktigt det här med U2410´s adobeRGB läge.. Vilket läge ska man använda till dagligt bruk? Ska man redigera i aRGB och surfa i srgb eller?

Hoppas ni orkat läsa.. Är tacksam för svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar