Annons

Vilken ska jag sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag sitter i en riktigt (förlåt men jag måste erkänna det själv) välldigt idiotisk situation.
Jag köpte år 08 en Nikon D40 och har fotograferat med den enda tills nu.
Lite innan jul så köpte jag en Sony DSLR A330 och vet inte om jag ska behålla den eller min Nikon.
Personligen gillar jag nog min Nikon bättre (tycker den tar finare bilder).
Jag behöver lite råd av någon som är bra (proffs) på det här.
Frågan är,
har jag bytt ner mig från en bättre kamera (Nikon) till en sämre.
eller tvärtom?

Det känns lite så, att Sony är en lite mer nybörjarkamera?
Ska jag sälja den.

Just nu varierar jag mellan dessa två, blir jobbigt i längden men jag kan verkligen inte bestämma mig.
 
Hej, jag sitter i en riktigt (förlåt men jag måste erkänna det själv) välldigt idiotisk situation.
Jag köpte år 08 en Nikon D40 och har fotograferat med den enda tills nu.
Lite innan jul så köpte jag en Sony DSLR A330 och vet inte om jag ska behålla den eller min Nikon.
Personligen gillar jag nog min Nikon bättre (tycker den tar finare bilder).
Jag behöver lite råd av någon som är bra (proffs) på det här.
Frågan är,
har jag bytt ner mig från en bättre kamera (Nikon) till en sämre.
eller tvärtom?

Det känns lite så, att Sony är en lite mer nybörjarkamera?
Ska jag sälja den.

Just nu varierar jag mellan dessa två, blir jobbigt i längden men jag kan verkligen inte bestämma mig.
För det första skulle jag vilja säga att denna tråd inte ska ligga i "Köpråd".

Och för att återgå till ämnet så kan jag berätta att jag hade sålt båda kamerorna med kit och alltihopa och köpt en ny, "riktig" systemkamera.
 
Hej, jag sitter i en riktigt (förlåt men jag måste erkänna det själv) välldigt idiotisk situation.
Jag köpte år 08 en Nikon D40 och har fotograferat med den enda tills nu.
Lite innan jul så köpte jag en Sony DSLR A330 och vet inte om jag ska behålla den eller min Nikon.
Personligen gillar jag nog min Nikon bättre (tycker den tar finare bilder).
Jag behöver lite råd av någon som är bra (proffs) på det här.
Frågan är,
har jag bytt ner mig från en bättre kamera (Nikon) till en sämre.
eller tvärtom?

Det känns lite så, att Sony är en lite mer nybörjarkamera?
Ska jag sälja den.

Just nu varierar jag mellan dessa två, blir jobbigt i längden men jag kan verkligen inte bestämma mig.

Sälj alltihop, börja om.
 
Hej, jag sitter i en riktigt (förlåt men jag måste erkänna det själv) välldigt idiotisk situation.
Jag köpte år 08 en Nikon D40 och har fotograferat med den enda tills nu.
Lite innan jul så köpte jag en Sony DSLR A330 och vet inte om jag ska behålla den eller min Nikon.
Personligen gillar jag nog min Nikon bättre (tycker den tar finare bilder).
Jag behöver lite råd av någon som är bra (proffs) på det här.
Frågan är,
har jag bytt ner mig från en bättre kamera (Nikon) till en sämre.
eller tvärtom?

Det känns lite så, att Sony är en lite mer nybörjarkamera?
Ska jag sälja den.

Just nu varierar jag mellan dessa två, blir jobbigt i längden men jag kan verkligen inte bestämma mig.
Väldigt enkelt. Den du trivs bäst med behåller du :)
 
Då är väl saken ganska enkel? Du har ju själv besvarat din fråga.

jo, men jag ville höra lite åsikter av någon som kan det här lite bättre än vad jag gör.
Sorry men jag är inte proffs, just därför jag ställde frågan här i forumet.

Vissa tycker att jag ska sälja alltihop o börja om.

Jag är medveten om att vissa kanske tycker att jag är löjlig som kommer med dessa fnuttiga kameror. Men jag anser att man måste börja nånstans o inte gå direkt på det bästa o dyraste!...
 
jo, men jag ville höra lite åsikter av någon som kan det här lite bättre än vad jag gör.
Sorry men jag är inte proffs, just därför jag ställde frågan här i forumet.

Vissa tycker att jag ska sälja alltihop o börja om.

Jag är medveten om att vissa kanske tycker att jag är löjlig som kommer med dessa fnuttiga kameror. Men jag anser att man måste börja nånstans o inte gå direkt på det bästa o dyraste!...

Hej du ! Alla gör vi dumma köp ibland,du är inte ensam ! Personligen tycker jag inte att det var något uppbyte du gjorde när du köpte din Sony,den är ganska likvärdig D40:n prestandamässigt.Gör så här att du behåller den du tycker bäst om eller sälj båda som någon sa och börja om från början.Vill du göra en bra uppgradering av dom märken du har så titta på Nikon D5000/D90 eller Sony A550.Du skriver inget om en ev budget om du ska köpa nytt, du får kanske omkring 5000 kr om du säljer dina båda kameror,om du nu väljer att sälja dom förstås.MVH.
 
Hej du ! Alla gör vi dumma köp ibland,du är inte ensam ! Personligen tycker jag inte att det var något uppbyte du gjorde när du köpte din Sony,den är ganska likvärdig D40:n prestandamässigt.Gör så här att du behåller den du tycker bäst om eller sälj båda som någon sa och börja om från början.Vill du göra en bra uppgradering av dom märken du har så titta på Nikon D5000/D90 eller Sony A550.Du skriver inget om en ev budget om du ska köpa nytt, du får kanske omkring 5000 kr om du säljer dina båda kameror,om du nu väljer att sälja dom förstås.MVH.

okej, tack för svaret.
Har nog bestämt mig för o behålla Nikon, spara ihop lite pengar innan jag även säljer den kamrean också å uppgraderar mig till det bättre.
Har fortfarande en hel del kvar o lära innan det är dax o ge sig på någonting större ;)
MVH Jossan
 
jo, men jag ville höra lite åsikter av någon som kan det här lite bättre än vad jag gör.
Sorry men jag är inte proffs, just därför jag ställde frågan här i forumet.

Vissa tycker att jag ska sälja alltihop o börja om.

Jag är medveten om att vissa kanske tycker att jag är löjlig som kommer med dessa fnuttiga kameror. Men jag anser att man måste börja nånstans o inte gå direkt på det bästa o dyraste!...

Men man måste väl inte för det börja med det sämsta och billigaste?

Näe, jag rekommenderar dig till att sälja alltihop och börja om med en 450D eller kanske en 550D. Att fota blir så mycket roligare med en bättre kamera (om man kan hantera den, och då är väl tex 450D en instegsmodell).
 
Vaddå D40 är det billigaste och sämsta?

För att vara systemkamera ja, men den är ju på i stort sett alla områden bättre än den kameran iallfall 80% av svenskarna någonsin kommer att äga!

Finns det inget du inte gillar med din D40 finns det ju ingen större mening med att byta upp dig!

Alla vill inte lägga sin årslön på kameraprylar....
 
Hallå,

Förstår inte dom som säger att du ska sälja båda när du trivs med din D40,
så länge du är nöjd med den så ska väl ingen annan säga åt dig att den inte duger?

Behåll du din D40 som du trivs med, sälj sonyn och köp ett roligt tillbehör eller gör något annat skoj för pengarna!

Och det säger jag trots att jag själv är en riktig prylgalning!
 
Jag har ägt många dyra kameror/objektiv, och använt ännu fler. Jag sålde tyvärr min D40 och ångrar mig faktiskt än idag... :)

D40 och ett par av de klassiska objektiv jag sålt är de enda "prylar" som jag i efterhand, nu när jag inte längre har dem faktiskt ångrar att jag avyttrade. Jag har ägt D700 - saknar den inte. Har haft D300s - saknar den inte. Har haft en 1Ds3 att använda som "min" - saknar den definitivt inte.

Det är absolut inget fel med den kameran - visst finns det kameror med bättre upplösning, med snabbare AF, med fler funktioner osv, osv.... Men jag trivdes med den, och den gjorde precis vad den skulle - och jag kände inget behov av fler MP / högre ISO. Bilderna blev bra helt enkelt, och användandet var en ren fröjd.

Och eftersom läget är som det är, och du faktiskt gillar D40 bättre - behåll den! Sonyn är ju dessutom nyare, så du får nog mer för den.
 
Jag skulle vilja höra vad du gillar att fota och sånt?

För jag skulle nog hellre (om du vill lägga pengar på nått inom foto) råda dig att köpa nått objektiv eller blixt istället för att sälja bägge kamerorna och börja om.

Klart du ska behålla nikon kameran (jag är nog lite partiskt haha)

Men som sagt, skulle vara kul att höra vad och när du fotar (inomhus, kväll eller så).
 
Jag skulle vilja höra vad du gillar att fota och sånt?

För jag skulle nog hellre (om du vill lägga pengar på nått inom foto) råda dig att köpa nått objektiv eller blixt istället för att sälja bägge kamerorna och börja om.

Klart du ska behålla nikon kameran (jag är nog lite partiskt haha)

Men som sagt, skulle vara kul att höra vad och när du fotar (inomhus, kväll eller så).

ok. jag fotar mest husdjur och barn. Närbilder och porträtt kan man nog säga att det blir mest. Både inne och utomhus.
Ska behålla min nikon som jag skrev lite längre upp och fokusera mer på den.
 
Har nog bestämt mig för o behålla Nikon, spara ihop lite pengar innan jag även säljer den kamrean också å uppgraderar mig till det bättre.
Tycker jag låter mycket klokt. Och kanske kommer du att behålla din D40 även när du köper en nyare och bättre kamera -- ofta är det ganska praktiskt att ha två hus.
 
ok. jag fotar mest husdjur och barn. Närbilder och porträtt kan man nog säga att det blir mest. Både inne och utomhus.
Ska behålla min nikon som jag skrev lite längre upp och fokusera mer på den.

Hmm, de kan vara lite knepig situation att få det att passa helt och fullt.

Har du testat nån fast objektiv nångång? Alltså ett objektiv du inte kan zooma med?

De beror lite på när och hur du använder kameran, men lätt sagt så får du ett bättre objektiv (framför allt ljusstarkare vilket ger kortare skärpedjup) för mindre pengar.
Har du nån kompis som har nikon objektiv?

Hahha, nu låter det som att jag anser att du är på jakt efter objektiv.
De vet ja ju inte om du är egentligen, men de jag ville ha sagt. De kan bli en stor uppgradering
av objektivbyte också. Inte bara en annan kamera.

Jag har själv varit lite sugen att försöka få tag i ett tamron 90 macro.
Men jag vill sälja ett av mina andra objektiv först...

Foto, en rolig hobby, kan bli dyrt bara...
Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.