Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
vilken objektiv?
- Trådstartare Caliw
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Nikkor 85/1.8! (5620:- )
http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/85_18.htm
Mycket skarp och härligt snygg oskärpa utanför skärpeplanet.
Denna bild är tagen med detta objektiv vid f/1.8 (usel skanning dock).
http://www.cyberphoto.se/nikon/nikkor/85_18.htm
Mycket skarp och härligt snygg oskärpa utanför skärpeplanet.
Denna bild är tagen med detta objektiv vid f/1.8 (usel skanning dock).
Senast ändrad:
robert_olsson
Medlem
Hejsan,
är långt ifrån någon expert på detta område men som jag minns rekomenderas ofta att kort tele för porträtt, skall väl ge behagligt perspektiv, och tamrons SP90 är ett rätt omtyckt macroobjektiv som skall vara utmärkt även för vanligt foto. 90 mm brännvidd är det då, det är nog ett ganska prisvärt objektiv i någon slags mellanklass men ändå med bra optisk kvalité. Har själv ett sådan jag köpte begagnat och är jättenöjd, men har mest testat det som macro.
Kompisen har sigmas motsvarighet i EX-version om jag inte minns fel, det verkar vara likvärdigt.
//Robert
är långt ifrån någon expert på detta område men som jag minns rekomenderas ofta att kort tele för porträtt, skall väl ge behagligt perspektiv, och tamrons SP90 är ett rätt omtyckt macroobjektiv som skall vara utmärkt även för vanligt foto. 90 mm brännvidd är det då, det är nog ett ganska prisvärt objektiv i någon slags mellanklass men ändå med bra optisk kvalité. Har själv ett sådan jag köpte begagnat och är jättenöjd, men har mest testat det som macro.
Kompisen har sigmas motsvarighet i EX-version om jag inte minns fel, det verkar vara likvärdigt.
//Robert
MattiasL
Aktiv medlem
Håller med Kim om 85:an. Men jag råder dig att köpa begagnat. Då kommer du undan med nånstans mellan 2500-3000, och det finns gott om dem. Tamronen är ju väldigt populär också, och makro 1:1 är ju inte dumt att få som bonus. Sällsynta begagnat vad jag har märkt. Nya runt 4600:-
Janne K
Aktiv medlem
Både 50 och 85 mm kan användas fär porträtt, men var medveten om att de är lite i kortaste laget för rena ansiktsbilder! En tumregel är att man ska hålla kameran minst 1,5 meter från den som porträtteras, annars blir näsor och annat konstiga. På detta avstånd blir det nästan halvkroppsbilder med 50 mm! Det är också porträtt, men ändå lite begränsat. Av här angivna skäl har jag för egen del slopat min 85:a till förmån för en 100 mm (och 50 mm). Det ger bättre möjligheter till rena ansiktsbilder, men t.o.m. det är lite kort ibland. Jag föreslår Nikon 50 och 105 mm.
MVH
/JK
MVH
/JK
Palletheking
Aktiv medlem
Köp ett tamron 28-75 2,8 det objektivet ger dig många allmänfotografiska möjligheter. Det är kanske inte det ultimata porträttobjektivet men gör ändå jobbet väldigt bra. Ett mycket bra objektiv om man bara vill ha en glugg på för jämnan. Den har också en mycket fin närgräns på 33 cm över hela omfånget. Kostar c:a 4400 kr och har bara fått gott betyg världen över. Äger ett själv och har blivit den glugg som jag använder mest.Caliw skrev:
hej!
jag har just köpt en nikon f65 och det följde med en objektiv som jag är inte precis är nöjd med. jag vill gärna ha nån objektiv som kan ta fina porträtt bilder. kom med förslag och tips
PerFogelberg
Aktiv medlem
Vad är felet?
Jag har själv en F65 med ett originalobjektiv på 28-80 mm. Det blir väldigt fina porträttbilder med den kameran. Vad är det som inte är bra?
Om det är väldigt kort skärpedjup du är ute efter kommer en 50 mm inte förändra saken speciellt mycket. Då finns det bara fasta korta teleobjektiv med hög ljusstyrka kvar att välja på. Tyvärr är den typen av objektiv allt annat än billiga.
Jag har en gammal 85/2.0 till min gamla kamera. Det är en ganska trevlig brännvidd. Numera har den fått ge vika för en 105:a.
Slutsats: Jag rekommenderar att du köper 85 mm eller längre objektiv. Helst med ljusstyrka 2 eller högre. Som det har sagt tidigare är 85/1.8 en trevlig glugg som inte kommer att ruinera dig.
Jag har själv en F65 med ett originalobjektiv på 28-80 mm. Det blir väldigt fina porträttbilder med den kameran. Vad är det som inte är bra?
Om det är väldigt kort skärpedjup du är ute efter kommer en 50 mm inte förändra saken speciellt mycket. Då finns det bara fasta korta teleobjektiv med hög ljusstyrka kvar att välja på. Tyvärr är den typen av objektiv allt annat än billiga.
Jag har en gammal 85/2.0 till min gamla kamera. Det är en ganska trevlig brännvidd. Numera har den fått ge vika för en 105:a.
Slutsats: Jag rekommenderar att du köper 85 mm eller längre objektiv. Helst med ljusstyrka 2 eller högre. Som det har sagt tidigare är 85/1.8 en trevlig glugg som inte kommer att ruinera dig.
Graal
Avslutat medlemskap
Jag ser att du har en Nikon 28-100mm zoom och den går säkert bra att ta snygga porträtt med? 80-100mm brännvidd är ju perfekt för detta. Nackdelen kan dock vara ljusstyrkan som inte är så hög. Att kunna använda en bländare på 1,8 - 2,8 ger ett kortare skärpedjup som kan vara snyggt för just porträtt. Då kan det vara idé att byta.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jo 85´an är fin till porträtt.
Du bör hitta den för 3-3500 kr i Sverige i nyskick begagnad.
Du bör hitta den för 3-3500 kr i Sverige i nyskick begagnad.