Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag behöver en normalzoom till min Canon 7D. Var helt inställd på att köpa en (begagnad) Canon 17-55 2.8, som verkar hyllas (nästan) överallt. Men så såg jag att Sigma har en 17-50 2.8 som på vissa håll anses till och bättre än canons motsvarighet, och som dessutom är betydligt billigare. Någon som har en åsikt om vilket jag ska satsa på?

Jag behöver en normalzoom till min Canon 7D. Var helt inställd på att köpa en (begagnad) Canon 17-55 2.8, som verkar hyllas (nästan) överallt. Men så såg jag att Sigma har en 17-50 2.8 som på vissa håll anses till och bättre än canons motsvarighet, och som dessutom är betydligt billigare. Någon som har en åsikt om vilket jag ska satsa på?

Har bara erfarenhet av EF-S 17-55/2.8 IS på 7D, och beg för 6000-6500 inkl. motljusskydd är det ett mycket bra köp. Sigman 17-50 f/2.8 OS är lite mindre och lättare, kanske något bättre mittskärpa men sämre kantskärpa på f/2.8. I den mån du kan hitta Sigma beg (den är så pass ny) kostar den bara tusingen under originalet. Jag skulle satsa på original, det är ett superbra objektiv.

Men till Nikon är Sigman bästa valet då Nikon inte har någon f/2.8 VR normalzoom i sortimentet.

Kan inte annat än rekommendera Canons 17-55 IS..

Jobbade mig igenom normalzoomsdjungeln själv för inte så längesedan, och den är dyrast men enligt mig även bäst. Det är värt de extra pengarna!

Mvh, Anton

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto