Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken momssats på artikel?

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Tja!

Vilken moms sats skall jag sätta på en artikel som jag har sålt in till en tidning?

Artikeln är på 2400 ord och innehåller 8 bilder.
Separerar jag momsen för text respektive bilder eller tar jag en generell moms på 25% för hela artikeln.

/Mattias

Vilken momssatts du använder beror på till vilken sorts tidning du säljer till. Oftast lägger jag 6% på texten och 25% på bilderna (och för enkelhetens skulle brukar jag dela priset jämt mellan dessa om inget annat är överneskommet).
Från skatteverkets hemsida:

Det finns tre skattesatser för moms.

25 % moms är den generella skattesatsen som gäller på de flesta varor och tjänster.

6 % moms är det på t.ex.

allmänna nyhetstidningar
böcker och tidskrifter
taxi-, buss-, flyg- och tågresor i Sverige
teaterbiljetter
biobiljetter
konserter
cirkus, djurparker
idrott.

lycka till..
lasse

Är du 100% säker på det Stina? När jag skriver artiklar så ska dessa enligt revisor beläggas med 6% moms. Däremot bilderna är det 25% på. Detta kanske är olika mellan olika tidningar. Anledningen är väl att dessa beläggs med 6% moms i affären.

Jeppe skrev:
Är du 100% säker på det Stina? När jag skriver artiklar så ska dessa enligt revisor beläggas med 6% moms. Däremot bilderna är det 25% på. Detta kanske är olika mellan olika tidningar. Anledningen är väl att dessa beläggs med 6% moms i affären.

Ungefär va jag menade. Och sen kan man komma ihåg att vissa tidningar (t.ex. personaltidningar) är momsbefriade och då ä det 0% som gäller...
Ganska knepigt allt det här, men fråga ekonomiansvarige på aktuell tidning om du är osäker - den om någon vet!

/Lasse

Skatteverket: "Vilken skattesats du ska använda beror på vad du säljer till din kund."

Så säljer jag en tidning så är det 6%, säljer jag makaroner är det 12%, säljer jag ett foto är det 25% och är det text så är det också 25%.

Om det finns några undantag för just artiklar så är jag intresserad av att få en länk.

För övrigt spelar det ju inte mig någon roll om jag lägger på för mycket moms, det är ju bara pengar jag skyfflar kring utan att de är mina. Och tidningen kan dra av dem. Momsen spelar bara roll för privatpersoner som inte kan dra av den.

Jeppe skrev:

Verkar konstigt, tycker jag. Håller med Stina. Du säljer ju inte en tidning. Men å andra sidan borde ju en revisor veta vad som gäller. Länk till Skatteverkets text som jag alltså tolkar precis som Stina gör.

Skattesatsen beror på VAD du säljer och inte till VEM du säljer eller vad slutprodukten är. Att din text används i en tidning som har 6 % i moms förändrar inte det faktum att du säljer skrivtjänster, som är belagda med 25 % moms.

Det skulle bli lite svårt i längden för skogsägare att veta vilka delar av trädet som blir toapapper (25 % moms), Kamera & Bild (6 %) respektive journaler på sjukhus (0 %). ;)

En tidningsartikel kan utgöra ett s.k. beskrivande verk som beskattas med 6 % moms. För att det ska utgöra ett beskrivande verk så krävs en viss verkshöjd på artikeln d.v.s. den ska ha ett visst mått av självständighet och originalitet. Detta innebär att artikeln ska ha en så personlig prägel att det inte föreligger risk för att två människor som arbetar oberoende av varandra ska kunna ge alstret identiskt eller i stort sett identiskt innehåll. Därmed är artikeln upphovsrättsligt skyddad. Ersättning för publiceringen beskattas med 6 % moms i dessa fall.

KR i Stockholm har i dom 2006-05-19, mål nr 3866–3870-05,prövat fråga om artiklar i form av korta notiser och reportage som ett bolag sammanställde utifrån tillgängliga fakta såsom
korta nyhetsreportage, sportresultat, diverse korta ekonomiska notiser m.m. kunde utgöra sådan beskrivande framställning i skrift som omfattas av upphovsrättslagen. KR fann att dessa korta notiser och reportage inte kunde anses ha sådan originalitet att artiklarna som blir slutresultat kan hänföras till litterära verk enligt 1 kap. 1 § URL. I detta fall ska 25 % moms tas ut. Domen är dock överklagad.

Fotografier beskattas med 25 % moms.

Detta är det svar som jag fick på min fråga angående momssattser som jag skickade till skatteverket:

Hej!

Försäljning av journalistiska artiklar är nästan alltid förenade med
upphovsrätt och skattesatsen är 6 %.
Fotografier omfattas också av det upphovsrättsliga skyddet men skattesatsen
för fotografier är alltid 25 %.

Om du skriver en artikel där artikeln är det huvudsakliga
tillhandahållandet och du t.ex. bifogar ett foto som kan kopplas till
artikeln så kan du ta ut 6 % moms för hela tillhandahållandet.
Om fotot är det huvudsakliga tillhandahållandet och du skriven en liten
notis om just det fotot så anser vi att 25 % moms ska tas ut för hela
tillhandahållandet.

Med vänliga hälsningar
Lars Moberg
Skatteverket, Servicejouren

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar