Här kommer hjälpen!
Köpa en begagnad Dynax 7, istället för en split ny Dynax 60 eller serva klassikern SRT 101?
Ja, valet är ju fritt!
Alla tre modellerna är mycket bra kameror, självklart.
Men, Dynax 7 har alldeles för mycket funktioner, som knappast kan vara intressant för amatör
fotografen, klumpigare dessutom, ger inte bättre bilder än de övriga.
Dynax 60 har mer än tillräckligt med funktioner, för att instruktionsboken måste läsas flera gånger, inte tung, behändig, i grunden bakom ytterhöljet en Dynax 5, som säljs fortfarande sedan tre år tillbaka, Dynax 5 är på utgående, kan säkert fås för ett ännu lägre pris än Dynax 60.
Minolta SRT 101, min favorit, är en All-Time Classic, helt manuell, basfunktioner, inga extra gimmiks, något tyngre än Dynax 60, behöver inget batteri för att fungera, bara exponeringsmätaren använder ett batteri, behöver säkert servas idag, som alla gamla mekaniska kameror.
Lite historia.
Minolta XE lanserade 1975, sin första eletroniska systemkamera, den togs fram tillsamman med Leica R3!
Leica R3 är alltså en kamera mycket, mycket lik Minolta XE!
Ingen har klagat på kvalitén på denna Leica R3, vad jag vet, inte heller på Minolta XE!
Men vad som är viktigast, är ändå, Du kan troligen inte se någon skillnad på bilder tagna med den ena eller den andra kameran.
Minolta CLE, kompakt mätsökarkamera, är även den en produkt av ett samarbete mellan Minolta och Leica, motsvarande från Leica heter Leica CL!
De kan använda, båda två, samma optik, Leica eller Minolta, hur kan det komma sig?
Minolta tillverkade optiken, samma bajonettfattning, ha-ha!
Minolta kom ut med världens första AF A-SLR, 1985, Minolta 7000, nästan, Contax var först!
Minolta har inte lika stort system av optik som Canon eller Nikon, men mer än tillräckligt för
alla fotografer!
Kan det vara femtio olika objektiv, för olika situationer?
Canon fotograferna, åtminstone en har sagt, i Forumet, att Minolta är klart sämre än Canon, de anser kanske att ett jätte utbud av olika objektiv ger bättre bilder, kanske även deras önskan är att kunna köpa oxå alla objektiv?
Den fotograf som ser skillnad på bilder tagna med en systemkamera från Minolta, Nikon, Canon, Pentax eller Olympus, kanske finns på Forumet?
--------------------------------------------------
Jim Heikkinen skrev:
Personligen skulle jag nog fortsätta med SR-Tn i ditt läge (fast i verkligheten gjorde jag inte det) men vill du ha zoomobjektiv är det nog klokare att byta system.
--------------------------------------------------
- Kan det betyda att Jim har sålt sin Minolta SRT 101, nu ångrar detta bittert?
Inte omöjligt att hitta en fin idag!
Priserna är relativt låga, då analogt inte är lika "inne" som digitalt.