Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken mellanformatare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har också planer på att skaffa något med större negativformat. Men innan dess måste jag skaffa en förstoringsapparat för mellanformat och till den ett anständigt objektiv. Blir det nu motsvarande mycket dyrare än småbilds dito?

Jag kör bara svart/vitt.

Tacksam för namn på fabrikat att hålla utkik efter begagnat

Har just haft samma funderingar som du har. I mitt fall så handlade om att antingen 'ge upp' och bli digital, eller uppgradera till större format. Jag kom fram till att steget upp till 6x4.5 kändes för litet och man riskerar att investera i ett system som snabbt blir övertaget av digital småbild. Det hela beror ju på hur mycket du kommer att satsa på systemet förstås, hur många objektiv etc. I mitt fall blev det i alla fall en Pentax 67 mark II, för samma pris som det du angav. Objektiven är dyra, men går att köpa, något som knappast kan sägas om mer än ett fåtal Bladarobjektiv. En Hasselblad är dock liten och smidig, vilket inte Pentaxen är.

Slutsats

Efter mycket funderande och letande på nätet så har jag kommit fram till att 6x4,5 är för litet för mig och jag kommer satsa på en Mamiya RZ PRO II som kör 6x7 istället. Förhoppningsvis så går det att få tag i den utrustningen till det pris jag är beredd att lägga ut.

Är det nån som ska sälja en sån utrustning så kontakta mig.

Tja / Christopher

läste i ditt första inlägg att du vill spendera runt 20 000, och att du har valt att köpa dig en mamyia rz 67 pro 2..

det kostar på scandinavianphoto.se typ 23 000 kronor NY!.. med magasin, optik å sånt..

letar du begagnat kan du nog få det till en bra slant.

mvh j

personligen hade jag köpt en bladare...

men det är ju jag

varför inte ett "okänt" märke?

i våras skaffade jag en pentacon six tl. efter komplett CLA har jag lagt ut sammanlagt 3500 pix på en mellanformatskamera (6x6) med ett 80/2.8 carl zeiss jena-objektiv. varför inte testa en sån, om du ändå är osäker på vad du vill ha? inga pengar i sammanhanget och det finns helmånga billiga och bra objektiv på andrahandsmarknaden...

/fredrik

Re: varför inte ett "okänt" märke?

smudo skrev:
i våras skaffade jag en pentacon six tl. efter komplett CLA har jag lagt ut sammanlagt 3500 pix på en mellanformatskamera (6x6) med ett 80/2.8 carl zeiss jena-objektiv. varför inte testa en sån, om du ändå är osäker på vad du vill ha? inga pengar i sammanhanget och det finns helmånga billiga och bra objektiv på andrahandsmarknaden...

/fredrik

Jag vill nog helst köpa upp mig på en kamera som jag vet kommer funka för proffsbruk. Och RZn funkar för det.

Vad är CLA förresten?

Re: Re: varför inte ett "okänt" märke?

ChristopherC skrev:
Jag vill nog helst köpa upp mig på en kamera som jag vet kommer funka för proffsbruk. Och RZn funkar för det.

Vad är CLA förresten?

sant. cla är en förkortning jag just lärt mig;) clean, lubricate and adjust. fullständig service alltså...

/f

Mamiya

Jag skulle sattsa på en Mamiya 645pro tl eller en RZ67.
Jag skulle avråda dig från att köpa en af.
Har hört massor av folk som har haft problem med den. Hasselbladformatet 66 är väldigt obekvämt längden.
Det kanske är jävligt snyggt till vissa bilder men jag tror man tröttnar på att inte kunna kopiera upp på hela pappret.
Det praktiska med formatet 645 är att du får platts med mycket bilder på samma rulle.
nackdelen är att det inte är lika bra upplösning som 67

Cato,

Har du tittat på Fujis GX680?
Om du bara ska plåta studio och med stativ kanske det kan vara något att titta efter begagnat.

Länk

Ingen aning om begagnatpriser eller om kameran verkligen håller måttet...men konceptet verkar spännande. Lite hybrid mellan stor- och mellanformat.

Johan Okker skrev:
Cato,

Har du tittat på Fujis GX680?
Om du bara ska plåta studio och med stativ kanske det kan vara något att titta efter begagnat.

Länk

Ingen aning om begagnatpriser eller om kameran verkligen håller måttet...men konceptet verkar spännande. Lite hybrid mellan stor- och mellanformat.

Den såg verkligen intressant ut. Och den ser helt klart dyr ut också, med alla de funktioner som den har. Tack för tipset dock.

Alldeles säkert är den dyr, ny, men någon gång vartannat halvsekel borde även dessa bjudas ut på begagnatmarknaden. Men kanske värt att försöka hitta en handlare som har en inne för att bara klämma och känna.

Nypriset från b&h i staterna för kameran är c a 3200$, dvs att den i sverige riskerar att kosta lika mycket som t ex en Linhof Kardan GTL eller liknande storformatare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar