Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)
En fråga ang. det här med displayportar. Jag använder för närvarande en extern skärm till en bärbar PC samt datorns egen skärm parallellt som sekundär skärm. Hur gör man det smidigast med en MacBook Pro? Jag håller på att läsa in mig lite på det här med portar och anslutningar, men det är inte lätt när man inte kan prova samtidigt :)
 
Hmm, mycket att tänka på. Har för mig att Retinamodellen saknar uttag för lås också. Jag är dock lite sugen på den höga upplösningen i de fall jag ska använda datorn utan extern skärm. Det är dock väldigt sällan jag använder dvd i mitt flöde idag, så det tror jag inte jag kommer att satsa på. Tack alla, det börjar klarna lite!

Aj, då! ... Avsaknaden av lås-ingången tycker jag är värre än avsaknad av optisk enhet. Min nuvarande Mac Book Pro står ibland på olika ställen där en tillfällighetstjuv lätt skulle kunna ta med den - om det inte var för att jag låst fast den. ... Jag vill gärna ha den möjligheten i framtiden också - särskilt om jag köper en dator för 30 000 SEK! :(
 
Scott Kelby skrev ett blogginlägg om problemet för en tid sedan. Jag tror det finns en del tips på lösningar i anslutning till det nu. Får inte bli för många tillägg, adaptrar och andra "add ons" bara...
 
Du får inte samma prestanda med en AIR

På den den Air jag sitter med är det största problemet snarare att färger, gamma, kontrast mm varierar kraftigt med betraktningsvinkel i höjdled. Jag skulle inte satsa på en Air för bildarbete om inte majoriteten av arbetet sker på extern skärm.

Själv sitter jag och uggleguppar med huvudet hela tiden för att kolla att jag inte gått bort mig ;-)
 
Har haft exakt samma problem med både äldre MacBook Pro 15 och MacBook Air 11.
Gjorde ett jobb för en av Australiens mest kända konstnärinnor. Jag fotade teethered och vi stämde av bilderna direkt i Light room 4. Givetvis med en egen kameraprofil för just det ljus vi tog bilderna i och från raw-bider.
Konstnärer är ju jättepetiga på nyanserna och kontrasten i bilden blir exakt lika deras verk.
Så många gånger var hennes reaktion att kontrasten var för låg eller nyanserna fel.
Då bad jag henne vinkla skärmen lite eller att sitta mer rakt framför den. Då var plötsligt hon också nöjd.
Djäkligt irriterande eftersom jag inte själv visste vad som var korrekt. Är det när man ställt in vinkeln optimalt och konstrast och färg är som kraftigast eller någonstans mitt emellan? Jag upplevde det som det var någonstans mitt emellan.
Sedan gick jag hem och gjorde det sista på min externa skärm med nästan Adobe RGB i omfång.
När man ser bilden då finns ju nyanser som inte syns på samma sätt i en lap tops krympta färgrymd.
På den här punkten är MacBook Retina betydligt bättre. Här är skärmen mycket mer likadan även om man lutar mer eller lite mindre och om man sitter lite vid sidan om. Dessutom är färgrymden större.
Dessutom stämmer nu min externa skärm och lap topens mycket väl överens.
Båda profilerade med I One Pro.
Detta är ett extremt exempel. För det mesta vill vi att bilder skall se bra ut och inte vara verklighetstrogna. Då spelar detta ingen större roll.
Fast ibland måst vi återge verkligheten så trogen vi bara kan. Det kan vara färgprover på garner, kläder, produkter eller konstverk.
Att MacBook Pro Retina gör detta bättre än tidigare modeller är en klar fördel.
 
Djäkligt irriterande eftersom jag inte själv visste vad som var korrekt. Är det när man ställt in vinkeln optimalt och konstrast och färg är som kraftigast eller någonstans mitt emellan? Jag upplevde det som det var någonstans mitt emellan.

Exakt min erfarenhet. När det är "bäst" klipp i färgerna fräter högdagrarna ut på skärmen, trots marginal i histogrammet. När högdagrarna håller ser färgerna sämre ut.

Kollar alltid med en annan skärm när det är kinkigt, annars tuffar jag på och är glad ändå. Så länge man vet vilket sätt skärmen brister på kan man alltid kompensera för det.

Idag skulle jag ha satsat på en MBP 13 (för storleken) och maxa RAM och HDD på egen hand.

Retina 13 när den kommer? Kanske... kanske inte. Beror på pris.
 
Var inne på Apple Store i London häromdagen. Fick klämma, känna och titta lite, och jag är övertygad. Nu har jag beställt en MBP 15 Retina med SSD. Har betat av en 170 sidor introduktion till Mac OS och känner mig säker på att allt blir kanonbra, allt utom iTunes. Har tillbringat förmiddagen med att försöka föra över manualen från min PC till iPaden. Det slutade med att jag använde Dropbox i stället. ITunes suger verkligen purjo...
 
Har tillbringat förmiddagen med att försöka föra över manualen från min PC till iPaden. Det slutade med att jag använde Dropbox i stället. ITunes suger verkligen purjo...

Slulle jag föra över en specifik fil, t ex en pdf-manual, skulle jag använda dropbox eller mejl -- oavsett vilken typ av enheter och OS som var inblandade. Men för att hålla reda på vilka tusentals bilder, filmer och musikfiler man vill ha på sin iPad/iPhone är iTunes ett förträffligt verktyg.
 
Vill du slippa iTunes kan du kika på Xilisoft iPhone eller iPad magic, det är program som för över enstaka filer och kan skapa mappar på enheten. Jag har inte använt iTunes sedan jag skaffade det :)
 
Faktum är att min äldsta son har suktat länge efter en Mac till skolarbete m.m. Nu gjorde vi slag i saken och köpte en 13" air också.
 
Köpa i USA?

Hej!

Ska till Las Vegas på onsdag och som jag förstår är det en hel del billigare att köpa "over there". MEN är det samma spec. så att allt funkar i sverige och gäller garantin i sverige - någon som vet?

Byas
 
Men duger verkligen Macbook Pro/Retina att redigera bilder på, skärmen "förbättrar" väl bilderna jmf med en vanlig skärm typ Eizo, Nec? Apple har väl s k högkontrastskärm och nu Retina
 
Går det verkligen att sätta 16 GB i icke Retina MBP?

Vill bara bekräfta att detta fungerar.

Kom just hem med en icke Retina MBP 13" mid 2012 (instegsmodellen 4Gb RAM, 500 Gb HDD) och två 8Gb Kingstonstickor från Webhallen. Petade i minnesmodulerna innan jag ens startat burken första gången. Poppade in snyggt och prydligt. Se bifogad bild.

Här är minnena jag använde:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157508-kingston_8gb_ddr3_pc3-12800_1600mhz

Apples instruktioner för byte av interminne (notera att det fortfarande står att 8 Gb är max, trots att det inte alls stämmer längre):
http://support.apple.com/kb/HT1270

Ser fram mot att kicka igång Aperture nu. Har tuffat på 2 Gb RAM på min gamla Air, och det var o-u-t-h-ä-r-d-l-i-g-t.

För den som funderar på att byta ut hårddisken kan jag meddela att den ser exceptionellt lättbytt ut. Jag brydde mig inte om det nu, eftersom jag väntar lite på att se hur Apples Fusion Drive hanterar olika modeller av hybriddiskar innan jag går vidare. SSD är bra, men för trångt ;-)
 

Bilagor

  • 16gb.png
    16gb.png
    34.5 KB · Visningar: 167
En fråga ang. det här med displayportar. Jag använder för närvarande en extern skärm till en bärbar PC samt datorns egen skärm parallellt som sekundär skärm. Hur gör man det smidigast med en MacBook Pro? Jag håller på att läsa in mig lite på det här med portar och anslutningar, men det är inte lätt när man inte kan prova samtidigt :)

Sånt är OS X riktigt bra på. Man kan använda en extern skärm som extraskärm eller spegla den interna skärmen på den externa. Om man kör den externa skärmen som extraskärm så kan man välja hur den ska placeras logiskt i förhållande till den inbyggda skärmen, så att muspekaren dyker upp där man förväntar sig när man drar den över skärmkanten. Dessutom lyckas systemet komma ihåg konfigurationer så att om man ofta ansluter olika externa skärmar (t.ex. projektorer i olika mötesrum) så behöver man bara konfigurera första gången.

Om datorn har en mini-display-port så använder man antingen en adapter för DVI eller en adapter för VGA. Den förra har jag till min externa skärm på skrivbordet och den senare använder jag i konferensrum eftersom minst 99% av de projektorer jag har stött på har VGA-anslutning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.