Erik Schalin
Aktiv medlem
Det vet jag inte.Previews är väl något du använder?
Vad/När/Hur använder man det?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det vet jag inte.Previews är väl något du använder?
Står inför valet att uppgradera till en 15" Macbook Pro och har identifierat två modeller. Bägge med i7 men med lite olika klockfrekvenser. Den ena med 8Gb internminne, den andra med 16 Gb. Olika storlek på SSD:n men det spelar inte så stor roll, kan hanteras med externa diskar.
Länkar till bägge modellerna nedan och min fråga är följande:
Det är ju mycket pengar det handlar om och dessutom 5000:- i prisskillnad mellan alternativen. Kommer jag att ångra mig eller bli begränsad om jag väljer den "billigare"?
Jag kommer (vad jag vet idag) att köra Canon Digital Photo Professional, Photoshop Elements, Lightroom, och framöver kanske Premiere Elements (videoredigering). Tycker valet är svårt. 5000:- är mycket att spara in men samtidigt vill jag vara säker på att datorn på ett smidigt sätt klarar av det jag vill göra så att jag inte ångrar mig.
Om någon har erfarenhet vore jag mycket tacksam för tips.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299826
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299827
.
Här är listan för CC Premiere Pro: http://www.adobe.com/se/products/premiere/tech-specs.html
Listan för CS6 är kortare
Menar du då Intels cpu-inbyggda gpu? Heter det typ HD graphic o ngt nummer 4000?
........
Så om dina extra 5000 kr innebär du kommer ha den 6 år istället för 3 år så är det väl investerade pengar.
Låter som kloka ord. Eftersom jag alldeles nyss hämtade ut ett ex av den dyrare modellen på MediaMarkt, Uppsala, så blev jag dock lite orolig i början av ditt resonemang men gillar slutorden
Den står nu på laddning.....
Låter man den stå konstant stå på laddning lär batteriet lägga av inom 2 år.
Har gjort misstaget med tidigare MacBook och fick svullet batteri som resultat. Då var det enklare att betala och skaffa nytt för 500 kr.
Nu måste datorn in till Apple för byte och kostar runt 1000 kr att byta.
Så glöm inte att ge batteriett lite gympa varje vecka.
Hur länge håller ett batteri då?
Jag bytte batteri på min mbp efter 2 år och ca 600 laddcykler. Batteriet höll då ca 45 min innan det var tomt.
Bra ni nämner batteridelen. Själv går min dator ofta i Desktop mode. Alltså driver större skärm och inkopplad med ström.
Skall jag på ett kort jobbmöte tar jag ofta med mig min Macbook Air 11. Mina arbetsdokument finns på en Qnap-server som jag når med Qsync från alla datorer. Eget moln med andra ord.
Så glöm inte rycka ur sladden en gång per dag och låt datorn tömma batteriet.
Låter man den stå konstant stå på laddning lär batteriet lägga av inom 2 år.
Har gjort misstaget med tidigare MacBook och fick svullet batteri som resultat. Då var det enklare att betala och skaffa nytt för 500 kr.
Nu måste datorn in till Apple för byte och kostar runt 1000 kr att byta.
Så glöm inte att ge batteriett lite gympa varje vecka.
…Så att låta bli att ladda sparar batteriet. …
Detsamma gäller om man låter bli att använda batteriet
Sladden inkopplad till en li-ion-enhet påverkar inte batteriet negativt efter att det väl nått full laddning.
Jag brukar frigöra lite minne med något tredjepartsprogram om det är kritiskt och segt. (Ex. Memory Clean)
Varför använda tredjepartsprogram när du kan göra detsamma från Terminal med kommandot sudo purge och därefter ange ditt admin lösenord...
Detta gör jag i Maverick.
Fungerar helt perfekt.
Batteriet bryr sig nog inte, det är mätaren som mår bra av att självkalibreras då och då.Fast batteriet mår ju bra av att laddas ur och upp lite då och då som jag skrev. Och även om du har datorn inkopplad till DC adaptern så betyder det inte att batteriet inte laddas alls. Det fylls på lite då och då vilket också "sliter" på batteriet.