Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bränner alltid ner bilderna på en DVD & ger till kunderna.
Jag som dessutom jobbar i fotobutik(utöver fotoyrket) där vi framställer bilder i eget labb, vet därifrån hur otroligt många det är som jobbar på samma sätt... Bara för att du inte gör det, så innebär det inte att andra gör på samma sätt...
Optiska läsaren är även ovärderlig för mig när det gäller att installera mjukvara, titta på film, rippa musik till iTunes osv...

Dessutom saknar retina-modellen en ethernet-port vilket är kasst om du sitter på presskonferens då det på många ställen in används WiFi....

Vill du hitta källor på mitt påstående så gå ner till en Macforum & be att få prata med en tekniskt kunnig kille...

Hur du och andra jobbar hör inte riktigt till frågeställningen. Bränna DVD är en gammal och utdöende teknik.
Om skriver ett påstående så får du ju publicera källor på det också. Det är ju inte läsarna som ska behöva springa ner till närmaste Mac store för att verifiera dina påståenden.

Åter till TS fråga. Jag tycker du gör helt rätt att satsa på en MBP med retinaskärm. När det gäller Air vs MBP så är ju skärmstorleken (enligt mig) än avgörande faktor gentemot vikten. Om du behöver bränna skivor så är det bara att köpa en extern brännare/läsare som du dessutom kan använda till flera datorer.

Extern skärm kan vi väl plocka bort ur ekvationen, men betyder det att din jämförelse grundar sig på en profilerad MBP och en icke-profilerad Retina, eller missuppfattar jag dig? I så fall känns väl inte jämförelsen helt rättvis.

Yes, det är min jämförelse... Dock skall vi väl nämna att OSX har sin egna profilering som jag bara säkerställt :)

Vad grundar du det på?

Jag anser att en teknik är döende när det finns en ersättare som fungerar fullt ut...
(vilket det absolut INTE gör)

Till TS ursäkta OT.

Med all respekt. Har du hört talas om USB-stickor och externa hårddiskar. Du får ett USB-minne på 8GB för 40 spänn. Jag tror dina kunder kan överleva det. Men det är ju bara jag som tycker till ;)

Till TS ursäkta OT.

Med all respekt. Har du hört talas om USB-stickor och externa hårddiskar. Du får ett USB-minne på 8GB för 40 spänn. Jag tror dina kunder kan överleva det. Men det är ju bara jag som tycker till ;)

Att leverera en look-book från en bröllopsplåtning med ett separat USB-minne istället för att ha hållare för skivor inbyggda i boken med ett tryck på DVD:n (t.ex. en bild från jobbet) ser jag inte som ett alternativ...

Den enda gången det skulle vara bra nog är om man hittar ett vackert/snyggt USB-minne med en fin ask att lägga det i :) (och då blir kostnaden rejält mycket högre)

Till TS ursäkta OT.

Det är ingen ovanlig praktik att ex bröloppsfotografer bränner dvd till kund. Jag har lämnat dvd-träsket ;-) för länge sedan men det har ändå funnits situationer där jag hade behövt en dvd.

Det är ingen ovanlig praktik att ex bröloppsfotografer bränner dvd till kund. Jag har lämnat dvd-träsket ;-) för länge sedan men det har ändå funnits situationer där jag hade behövt en dvd.

Det tror jag säkert. Frågan är ju om kunden skulle ha något emot att få "lookbooken" med att USB-minne istället för en DVD-skiva. Passa på nu och va lite nydanande och ligg i framkant vet jag :)

Diskussionen är kanske lite meningslös för TS, eftersom det går utmärkt att bränna dvd oavsett vilken modell av MacBook man väljer.

Det tror jag säkert. Frågan är ju om kunden skulle ha något emot att få "lookbooken" med att USB-minne istället för en DVD-skiva. Passa på nu och va lite nydanande och ligg i framkant vet jag :)

Hmm..visst ;-) usb har blivit billigare. men när jag rest till länder där uppkopplingen inte är den bästa har jag saknat dvd för att kunna göra en backupp på de viktigaste bilderna som sedan skickats hem. (ifall man blir av med allt). Men visst jag hade kunnat ta med mig ett gäng usb.

Det ryktas om 13" med Retina inom kort. Vänta och se vad den bjuder på innan du slår till. De på jobbet som kör Retina (formgivare) är lyriska över skärmen.

Du får inte samma prestanda med en AIR då den bara går att få med 2,0 GHz Dual-Core processor som bäst. I Pro 15" modellerna med eller utan Retina går det att få upp till 2,7 GHz Quad-Core. Retinan är den enda modellen som du kan få 16 GB minne i.

Jag tycker du ska lägga till 600:- och ta 2,6 GHz processorn och om du kan pressa budgeten lite så skulle du överväga att trycka i 16 GB minne också för det facila priset av 2000:- (Apple vet hur man tar betalt för ram-minne) Precis som skrivits innan så kan du inte uppgradera det efteråt.

Till TS ursäkta OT.

till för ett halvår sedan körde jag oxå skivor idag förutsätter kunderna att få bilderna via nerladdning. Jag ställer mig fortfarande frågan varför jag körde med skivor så länge som dels behöver lämnas/postas etc.

Det ryktas om 13" med Retina inom kort. Vänta och se vad den bjuder på innan du slår till. De på jobbet som kör Retina (formgivare) är lyriska över skärmen.

Måste bara säga att jag har hört flera "formgivare och professionella färgarbetare" prata om Mac's skärmar som så ooootroligt skarpa och bra att det nästan är svårt att anpassa sig till det. Ibland tror jag människor, även professionella, blandar ihop en bra skärm, med bra kontrast, med bra färgåtergivning osv. med skärmar som ser coola ut, är superskarpa och med en sjuhelsikes massa kontrast.

Jag kör också antiglare och samma spec som Emil i tråden. Är sjukt nöjd med den för att vara laptopskärm. Har kalibrerat den med Eye-One, men något som också spelar stor roll är ljusstyrkan. Där har jag jämfört med kalibrerade Eizoskärmar som jag jobbar på för att hitta rätt manuellt. Jag skulle dock aldrig till fullo lita på min laptopskärm, men man vill ju ligga så nära som möjligt.

Utan antiglare skulle jag aldrig vilja ha, jag vet inte hur Retina är där. Men jag jämförde med en kollegas burk som inte hade antiglare och det var milsvidd skillnad.

Har inte Retinamodellen ethernet hade jag haft lite funderingar kring det. Jag har kommit ut till kund flera gånger och använt ethernet. De har inte haft stabila, snabba eller ens existerande wifi. Och att köra mobilt bredband och göra överföringar av filer som är på 1GB eller mer, då blir det sjukt trögt.

Angående SSD så tar väl mac typ 8 000:- bara för den. Köp en likadan disk själv i annan butik för 2 500:- och skruva in så har du sparat ett gäng tusenlappar.

Air ser jag personligen inte ens som ett alternativ. Man betalar en massa extra slantar för att få en tunnare dator, med sämre prestanda och värmekapacitet.

Jag är pragmatiskt lagd och eftersom nästan alla bilder hamnar hos en formgivare förr eller senare så är det ju bra om man ser samma som de gör (eftersom de ofta sitter på Mac).

Sen tycker jag väl att den externa skärmen är den som är viktigast om man nu skall prata bildkvalitet.

Att skruva in egen SSD i en ny Mac skall man nog inte räkna med att kunna.

Air skall nog inte räknas som en kraftfull dator anpassad för bildbehandling. Däremot är den en grym on-location / backup dator.

Men som sagt 13" kommer strax med Retina. Så håll utkik.

Och sen om jag skall vara forumpolis så handlar väl tråden om vilken _macbook_ som skall inhandlas inte huruvida det finns andra pc alternativ. ;-)

Och sen om jag skall vara forumpolis så handlar väl tråden om vilken _macbook_ som skall inhandlas inte huruvida det finns andra pc alternativ. ;-)

Om du var forumpolis mot mig, så var jag nog otydlig när jag sa att jag har samma spec som Emil. Jag har alltså också en macbook pro med den specen och pratade enbart om mac. :)

Jag är ett antal Macar av olika slag och årgångar. Som i sin tur har skärmar av olika typ och årgångar.
Alla är profilerade med Eye one pro av senaste generationen. Den tillsammans med mjukvaran ger ett mycket bättre och tillförlitligare resultat än de äldre och hanterar LUT 4 för stora sRGB eller större profiler mycket bättre.
Om jag kikar på laptops så är min gamla (numera dottterns) MacBook Pro 15 uppdaterad med SSD och max minne inte fy skam. Den är hyfsat snabb och skärmen visar färgerna bra.
MIn Macbook Air 11 från 2010 är en underbar jobb dator och suverän att ha med på resa.
Tyvärr är den lilla skärmen en musbio när det kommer till redigering i LR eller PS.
Går till nöds men man bör hålla sig till att gallra bland bilderna och senare redigera på en extern bra skärm.
Den senaste är MacBook Pro Retina. Denna dator springer cirklar runt de andra.
Den är otroligt snabb. Skärmen profilerad är oerhört bra och ligger nästan exakt på sRGB. LIte större inom vissa färger men obetydligt. Profilerad är den mycket tillförlitlig vad gäller färg/nyans.
Upplösning och skärpa är oerhörd och en tillgång när man skall få skärpa och brus rätt.
Det finns PC med mer exakta skärmar vad gäller färgäkthet men nu pratade vi Mac.
Detta är helt klart den bästa laptop som Mac har producerat för fotografer.
Alla nya Mac lap tops har begränsat lagringsutrymme eftersom man naturligtvis köper en med SSD.
Har man vant sig vid en dator som startar på 15 sek har man svårt att acceptera datorer som tar minuter på sig att komma igång.
Sedan får man skaffa sig ett par bra större USB diskar för att lagra sina bilder under längre resor.
Nu är detta ändå vad man bör göra. Datorn och en USB 3 disk i datorväskan och en back-up i det incheckade bagaget.
USB 3 diskarna är tillräckligt snabba för att arbetsflödet skall flyta på utan problem.
Att sedan ta hand om bilderna och presentera dem för kund är inget problem idag. Det finns en mängd alternativ. On-line via t.ex SmugMug eller Drop-box eller någon liknande service. Via USB-minne som kostar nästan som en DVD.
Eller ändå bättre genom en bildpresentation face-to-face där man kan diskutera och se hur kunder reagerar på olika alternativ. Det mest kostsamma alternativet men leder också ofta till merförsäljning.
Att vid en sådan presentation ha en dator där bilderna både ser grymt skarpa ut och också visar fina färger skall inte underskattas.

Lite knepigt när man tror att det bara är skärmen som skiljer två alternativ, men det visar sig att det är en hel del mindre detaljer (som kan vara ganska viktiga) som också varierar. Det gäller att kolla alternativen ganska noga. Jag vill gärna ha ett ethernet-uttag men jag är ganska sugen på retinaskärmen också. Får börja läsa på lite om adaptrar och annat nu. Det finns ju en del andra anslutningar på Mac som jag inte känner igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar