Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Nu har jag bestämt mig för att det blir en MacBook. Användningsområdet är i första hand bildbehandling i LR och PS. Primärt blir det i hemmiljö men det blir nog kanske ett tiotal uppdrag per år med "theetred shooting" och bildbehandling utanför hemmet. Jag har även en ipad när jag behöver något på resan för film, musik och surf. Jag vill verkligen ha bra fart på grejorna och har kommit fram till MacBook PRO med ssd, i7, 8gb ram och Retinaskärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1284247.

Frågan är, finns det egentligen några motiv för en air som jag missar? Det enda jag kan komma på är storlek och vikt men kan jag få samma prestanda i en air? Behöver jag Retinaskärm eller ska jag lägga pengarna på lite mer minne? Är pro overkill? Jag har en kalibrerad extern 24" ips-skärm för bildbehandling hemma.

Observera att det är ingen vs-tråd. Jag har följt en hel del sådana och de senaste "Apple OS vs Microsoft, Samsung m.m." har övertygat mig om att det blir en Mac.
 
Skaffa värstingen UTAN retina-displayen...

Retina-skärmen må vara högupplöst, men färgåtergivningen är helt värdelös! :(
 
Jag tror inte att det skiljer sig så mycket i prestanda om du väljer MBA även om det är ett integrerat grafikkort i MBP. Däremot är skärmen sämre och så kan du inte sätta in en HD i en optibay som du sedan placerar i DVD-läsaren i en MBA.
 

Hittade några kurvor på hur mycket det tecknar på AdobeRGB
Retinan klarade 71% medans vanliga 79% - har dock inte länken...

Sen får man ju ingen disc-läsare i retina-modellen, vilket jag ser som viktigt att kunna bränna ut skivor med t.ex. bilder :)

Kan tillägga att jag har en non-retina, men high-res skärmen med anti-glare :) (2012 MBP, i7 2.7GHz,8GB,750GB-7200rpm, High-res Antiglare)
 
Senast ändrad:
Ojm detta med färgerna var en nyhet för mig?!

Men om man ska skaffa en Retina … skaffa max minne från början! Du kan inte uppgradera senare!

Att bränna skivor kan man göra med lös brännare … även om det är jobbigt att släpa med sig. Bränner väldigt sällan själv …
 
Lloyd Chambers verkar inte vara av samma uppfattning, men visst: du kanske har mycket högre krav.


1. Även non-retina har USB3
2. 16GB minne gör nu efter uppdateringar av OSX skillnad även på non-retina (har ej testat själv dock) då alla IVY-bridge står pall för 16GB, det var tidigare en mjukvaru-"spärr"
3. Hastigheten beror på hårddisk-val såklart, att sätta i en SSD i en MBP är en "piss-in-missisipi"

Gällande skärmfrågan så är det självklart smaksak...

Men jag anser att man får mycket mer "bang-for-the-buck" om du köper en värsting utan retina :)
 
1. Även non-retina har USB3
2. 16GB minne gör nu efter uppdateringar av OSX skillnad även på non-retina (har ej testat själv dock)
3. Hastigheten beror på hårddisk-val såklart, att sätta i en SSD i en MBP är en "piss-in-missisipi"

Gällande skärmfrågan så är det självklart smaksak...

Men jag anser att man får mycket mer "bang-for-the-buck" om du köper en värsting utan retina :)

Går det verkligen att sätta 16 GB i icke Retina MBP?
 
Skaffa värstingen UTAN retina-displayen...

Retina-skärmen må vara högupplöst, men färgåtergivningen är helt värdelös! :(

Om man kommer med påståenden ska man kunna backa upp det också. Det duger inte med att "har dock inte länken"

Optisk läsare 2012? handen på hjärtat hur många är det som använder skivor idag i datorn? Det är betydligt enklare, framtidssäkert och billigare att backa upp bilderna på hårddisk än skivor, skivor är för mig som floppydisk var förut. Priserna på hårddiskar är dessutom tillbaka (i princip) till samma nivåer som innan översvämningarna.
 
Nu har jag bestämt mig för att det blir en MacBook. Användningsområdet är i första hand bildbehandling i LR och PS. Primärt blir det i hemmiljö men det blir nog kanske ett tiotal uppdrag per år med "theetred shooting" och bildbehandling utanför hemmet. Jag har även en ipad när jag behöver något på resan för film, musik och surf. Jag vill verkligen ha bra fart på grejorna och har kommit fram till MacBook PRO med ssd, i7, 8gb ram och Retinaskärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1284247.

Frågan är, finns det egentligen några motiv för en air som jag missar? Det enda jag kan komma på är storlek och vikt men kan jag få samma prestanda i en air? Behöver jag Retinaskärm eller ska jag lägga pengarna på lite mer minne? Är pro overkill? Jag har en kalibrerad extern 24" ips-skärm för bildbehandling hemma.

Observera att det är ingen vs-tråd. Jag har följt en hel del sådana och de senaste "Apple OS vs Microsoft, Samsung m.m." har övertygat mig om att det blir en Mac.

Om du nu kommer fram till att du väljer non-retina skärm så rekommenderar jag dig att sätta in en en HD i dvd brännaren på så viss kan du lagra dina bilder i MBP och för backup använder du en extern HD.

Ett annat tips är att leta efter sista generationens MBP (maxad variant) med 17 skärm och antiglare. Dessa är dock svåra att få tag på.
 
Om man kommer med påståenden ska man kunna backa upp det också. Det duger inte med att "har dock inte länken"

Optisk läsare 2012? handen på hjärtat hur många är det som använder skivor idag i datorn? Det är betydligt enklare, framtidssäkert och billigare att backa upp bilderna på hårddisk än skivor, skivor är för mig som floppydisk var förut. Priserna på hårddiskar är dessutom tillbaka (i princip) till samma nivåer som innan översvämningarna.

Jag bränner alltid ner bilderna på en DVD & ger till kunderna.
Jag som dessutom jobbar i fotobutik(utöver fotoyrket) där vi framställer bilder i eget labb, vet därifrån hur otroligt många det är som jobbar på samma sätt... Bara för att du inte gör det, så innebär det inte att andra gör på samma sätt...
Optiska läsaren är även ovärderlig för mig när det gäller att installera mjukvara, titta på film, rippa musik till iTunes osv...

Jag påstod aldrig heller att jag gör backup på DVD:er, det har jag mina 2st Apple TimeCapsule á 3TB (samt 1TB-USB-disk kopplad till varje) till...

Dessutom saknar retina-modellen en ethernet-port vilket är kasst om du sitter på presskonferens då det på många ställen in används WiFi....


Vill du hitta källor på mitt påstående så gå ner till en Macforum & be att få prata med en tekniskt kunnig kille...
 
Nu gjorde du en klassisk Aftonbladet-citering...
Färgåtergivningen är kass... upplösningen & skärpan är helt otrolig

Om du skall citera, citera rätt!

I stand corrected. Men jag tycker att det skulle vara intressant att höra hur du kan tycka att färgåtergivningen är så dålig som du antyder. För det kan väl inte bara vara de åtta procenten i skillnad mellan retina och non-retina som du hänvisade till? Eller upplever du att färgåtergivningen på non-retina modellen är näst intill lika illa?
 
Hmm, mycket att tänka på. Har för mig att Retinamodellen saknar uttag för lås också. Jag är dock lite sugen på den höga upplösningen i de fall jag ska använda datorn utan extern skärm. Det är dock väldigt sällan jag använder dvd i mitt flöde idag, så det tror jag inte jag kommer att satsa på. Tack alla, det börjar klarna lite!
 
Hmm, mycket att tänka på. Har för mig att Retinamodellen saknar uttag för lås också. Jag är dock lite sugen på den höga upplösningen i de fall jag ska använda datorn utan extern skärm. Det är dock väldigt sällan jag använder dvd i mitt flöde idag, så det tror jag inte jag kommer att satsa på. Tack alla, det börjar klarna lite!

Tänk dock bara på hur det fungerar med upplösning och skalning på retinamodellen:

AnandTech
 
I stand corrected. Men jag tycker att det skulle vara intressant att höra hur du kan tycka att färgåtergivningen är så dålig som du antyder. För det kan väl inte bara vara de åtta procenten i skillnad mellan retina och non-retina som du hänvisade till? Eller upplever du att färgåtergivningen på non-retina modellen är näst intill lika illa?

Nu är förvisso min "High-res-antiglare"-skärm kalibrerad med min Spyder, men när jag jämför med TIF-filer på min egna MBP, min NEC-IPS (även den kalibrerad) & Retinan så känns retinan blekare än vad jag ställt reglagen till i LR4 (framförallt röda toner)

Ingen laptop-display kan mäta sig med externa IPS-paneler ännu, får hoppas på det i framtiden, så självklart jobbar jag alltid med min NEC SpectraView när jag har möjligheten :)
 
Nu är förvisso min "High-res-antiglare"-skärm kalibrerad med min Spyder, men när jag jämför med TIF-filer på min egna MBP, min NEC-IPS (även den kalibrerad) & Retinan så känns retinan blekare än vad jag ställt reglagen till i LR4 (framförallt röda toner)

Ingen laptop-display kan mäta sig med externa IPS-paneler ännu, får hoppas på det i framtiden, så självklart jobbar jag alltid med min NEC SpectraView när jag har möjligheten :)

Extern skärm kan vi väl plocka bort ur ekvationen, men betyder det att din jämförelse grundar sig på en profilerad MBP och en icke-profilerad Retina, eller missuppfattar jag dig? I så fall känns väl inte jämförelsen helt rättvis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.