Annons

Vilken Mac ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har kommit in på en fotoskola.
Jag ska bli fotograf och ska köpa en bärbar dator.
Behöver såklart inte vara Mac men som fotograf så känns det som ett bra alternativ.
Är dock bara van vid pc.

Vilken ska jag köpa ?
Min budget är max 15 tusen...

Med Retnia skärm eller inte, skärmen är bra men när man kollar på bilder med den så kanske den ljuger i sin återgivning för att den är för bra ?
Det finns kalibrerings bara skärmar på skolan så min dator ska mest vara flexibel och kunna jobba med
8 ram är ett måste...
Samt så har ju retina skärmen en annan hårdisk...
Är det värt det...den är ju lite dyrare men man kan ju köpa en portal hårdiskl oxså..
Eller ska jag köpa en mac pro utan retina skärm och lägga pengarna på processor och ram och hårdisk istället för retina skärmen.

Känns som när jag är klar med utbildningen så bör jag köpa en annan dator som jag har hemma och jobbar med och eller hur ska jag göra ?
Samt 13 eller 15 tum på skärmen...

mvh

[email protected]
 
Är inte kravspecen avseende prestanda viktigare än valet av operativsystem/tillverkare? Jag tycker det verkar som du vänder på analysen som borde ligga till grund för valet.
 
Mecenat ger studentrabatt på apples datorer vilket eventuellt gör att du har råd med en 15" retina, har för mig den är något vassare än 13".
Den höga upplösningen är ju framförallt användbar för att få mer utrymme för verktygsfält, men är iofs lite osäker på vilka program som har stöd för retina skärm. Det finns ju windows-baserade datorer med bra, till och med bättre, skärmar vad gäller färgrymd än mb pro retina. Har dålig koll på modellnamn men kollar man på datorer kring och över 10k på Dustin, Komplett eller Inet så kan man säkert hitta de ganska snabbt.
Jag har ingen mb pro retina eller mb pro själv men hade gärna haft med allt man hör om dem, särskilt retina datorerna ska vara väldigt kraftfulla inte minst för videoredigering (vilket antagligen betyder detsamma för fotoredigering).

En annan sak är ju tangentbord och touchpad där apples datorer fortfarande verkar ganska ohotade. Vore dock intressant att höra om erfarenheter från de som har macbooks och använder touchpaden till bildredigering.
 
En Mac Pro får du inte för några 15 k.

Hur ser baskraven ut, måste det vara en bärbar eller är stationär också ett alternativ?

Om du ska köra en bärbar, en Macbook Pro, så rekommenderar jag dig nog att du även ser till att ha en bra extern IPS-skärm tillgänglig. Det kommer bli ganska jobbigt att sitta och redigera högupplösta bilder på en liten 13"/15"-monitor, Retina-skärm eller ej.

Om du ska köra bärbart så hade jag nog rekommenderat dig att du hittar en begagnad modell av förra generationen. Dels så får du den billigare och du har dessutom möjligheten att själv montera in mer RAM-minne och SSD ifall du önskar, det har du inte på de nya Retina-modellerna utan att det blir riktig överkurs. Dessutom är Apple bra på väldigt mycket men inte på hårddisk- och minnespriser. De tar ut oskäligt mycket för just dessa två komponenter.

Om du ska köra stationärt hemma så rekommenderar jag utan tvekan senaste generationens iMac, ifall du klarar dig på 21,5". Hittar du en begagnad 27" från senaste generationen så är det klart strået vassare.

En annan sak är ju tangentbord och touchpad där apples datorer fortfarande verkar ganska ohotade. Vore dock intressant att höra om erfarenheter från de som har macbooks och använder touchpaden till bildredigering.

Apples touchpads är i en klass för sig, ingen annan kommer nära än så länge. Jag kör själv en Magic Trackpad till min iMac istället för mus i de flesta lägen.
 
Du behöver inte oroa dig för att MacBook Pro retina har för bra skärm, den är snarare för dålig. Men det kan man säga om i stort sett vilken laptop som helst. Man ska vara glad om de någorlunda klarar sRGB medan din kamera sannolikt klarar mycket större färgrymder.

Ska du redigera bilder skaffa extern skärm om färg är viktigt. Dessutom är en 17"s eller än värre 13"s skärm lite i minsta laget. Du bör kunna få en 24" skärm som kan hantera AdobeRGB för omkring 5000, sedan behöver du någon form av kalibreringsutrustning som. t.ex. Colormunki för ytterligare några tusenlappar, och vid det laget har du nog bara PC att välja på om du ska hålla budget. Sedan är det ju bra om du har råd till mjukvara också.
 
Men herregud vad ni håller på att nörda er med tekniska specifikationer. Han har precis kommit in på en fotoskola, han behöver inte ha någon värsta specialskärm med specialkalibrerad utrustning, han behöver någon som funkar och gör 80% av jobbet. Dessutom så har han schyssta skärmar på plugget!

Köp en maxad 13" Macbook Pro med SSD och 8 GB ram så kommer du bli helnöjd, retina-skärmen är verkligen inte ett måste, lägg de slantarna på någon annat som gör din skolgång bättre.
 
Är inte kravspecen avseende prestanda viktigare än valet av operativsystem/tillverkare? Jag tycker det verkar som du vänder på analysen som borde ligga till grund för valet.

Lol, OS är väl viktigast av allt?
Personligen ogillar jag Windows oavsett hur snabb dator det körs på, jag antar att du helst ser att TS kör Windows.
 
Men herregud vad ni håller på att nörda er med tekniska specifikationer. Han har precis kommit in på en fotoskola, han behöver inte ha någon värsta specialskärm med specialkalibrerad utrustning, han behöver någon som funkar och gör 80% av jobbet. Dessutom så har han schyssta skärmar på plugget!

Köp en maxad 13" Macbook Pro med SSD och 8 GB ram så kommer du bli helnöjd, retina-skärmen är verkligen inte ett måste, lägg de slantarna på någon annat som gör din skolgång bättre.

Jag hade nog köpt en o-retina för att kunna få i 16Gb RAM ( vilket tydligen går, vad Apple än säger )
 
Lol, OS är väl viktigast av allt?
Personligen ogillar jag Windows oavsett hur snabb dator det körs på, jag antar att du helst ser att TS kör Windows.

Det är klart - anser man valet av OS vara det centrala, då blir valet lätt. Det var kanske lite enfaldigt att föreslå en analys av behovet som utgångspunkt.
Vad du sen antar om mina preferenser är väl vid sidan av ämnet (dessutom hoppade du i galen tunna)
 
Eftersom det är du som skall sitta med datorn så är det upp till dig vad du vill ha.
Ta och sätt av tid för att prova Apples och andras utbud i en lämplig butik, MediaMarkt har datorer man kan prova och klämma på. Jämför Retina och icke Retina. Känn på en Asus och de andra märkena. Prova trackpaden på de och jämför med Macarnas.
Bor du nära skolan eller blir det mycket tid på buss/tåg? Kommer du bära runt datorn mycket så hade jag valt en MBP 13" just för att den är mindre och lättare. Framöver kan du alltid köpa en extern skärm när ekonomin tillåter. Jag hade aldrig nöjt mig med 15" för att redigera bilder.

Vad gäller Macbook Pro:s så har du två val: en ny med studentrabatt som trots det blir dyr. En MBPr 13" 2,5 GHz med tillvalet 256GB SSD lagring får du för 14340kr. Just nu (och antagligen tills mitten av september) får du ett presentkort på 700 som du kan köpa appar för. Passar bra till att köpa Pages, Numbers och Keynote! Dagens nya MBPr kan du inte uppgradera minne på så du är 'fast' med 8GB.

En begagnad kan du köpa som har 16GB minne, större hårddisk/SSD. Billigare såklart men med sämre batteri och utan garantier osv.

Oavsett vad, ta en svängom din lokala Appleförsäljare och MediaMarkt och kläm på grejerna.

Så länge du håller dig från de allra billigaste datorerna som säljs så kommer du inte köpa en dålig dator prestandamässigt.
 
Men herregud vad ni håller på att nörda er med tekniska specifikationer. Han har precis kommit in på en fotoskola, han behöver inte ha någon värsta specialskärm med specialkalibrerad utrustning, han behöver någon som funkar och gör 80% av jobbet. Dessutom så har han schyssta skärmar på plugget!

Köp en maxad 13" Macbook Pro med SSD och 8 GB ram så kommer du bli helnöjd, retina-skärmen är verkligen inte ett måste, lägg de slantarna på någon annat som gör din skolgång bättre.

En 24 tums skärm i 5000 kronorsklassen är knappast specialutrustning. Det är en ganska ordinär kontorskärm, och har han tur och letar bland kampanjpriser kan han kanske till och med komma undan med ca 4000. Kalibrering gör att man inte behöver experimentera så mycket för att få utskriftera att någorlunda likna skärmen, och i längden sparar man in det på minskad förbrukning av papper och bläck. Ett bättre fotopapper kan utan vidare kosta 10-15 kr eller mer i A4 och till det kommer bläck som är svindyrt. Likaså viktigt om man vill skicka iväg bilder för utskrift hos något labb.

Håller med dig om att retina inte är speciellt viktigt. Jag har själv en MacBook Pro 15 tum och retina skärmen kan man både ha och mista. Men skärmytan är alldeles för liten att arbeta på.

Ser inte riktigt att det finns någon anledning att välja mac som fotograf, Adobes program som Lightroom och Photoshop som många fotografer använder kör lika bra på Mac som på PC och de släpps numera samtidigt för både mac och PC. TS är ju dessutom van vid PC sedan tidigare och då är det slöseri med tid att lära sig ett nytt OS. Det var mer förr när Adobe släppte nya versioner av sina program först till mac som det var viktigt att köra mac.

Dessutom har Apple ganska dålig support om man jämför med andra stora märken som Fujitsu eller HP. Jag förmodar det har att göra med att Fujitsu och HP är mera fokuserar på att sälja lösningar än att sälja burkar. Så även det är ett skäl att hålla sig borta från Apple.
 
…Jag förmodar det har att göra med att Fujitsu och HP är mera fokuserar på att sälja lösningar än att sälja burkar. Så även det är ett skäl att hålla sig borta från Apple.

Lite OT men vad är inte Apples ekosystem, om än sitt eget, en lösning. Jag tänker på iCloud, appar och hur iPhone/iPad/AppleTV och deras datorer glider allt närmare varandra. Till hösten kan man köra deras kontorsprogram i på en PC, även det ett tecken på att de säljer en lösning. Visserligen dyr och instängd, men inte med fokus på mest sålda maskiner!
 
Dessutom har Apple ganska dålig support om man jämför med andra stora märken som Fujitsu eller HP. Jag förmodar det har att göra med att Fujitsu och HP är mera fokuserar på att sälja lösningar än att sälja burkar. Så även det är ett skäl att hålla sig borta från Apple.

Här visar du att du är ute och cyklar.

Är det något som Apple är bra på så ä det supporten och deras lösningar. Deras support vinner för övrigt priser som toppklass varje år. Skulle man sedan önska utbildning i någon av deras mjukvaror eller lösningar så håller de workshops och andra utbildningar som man kan delta i.

Sedan tycker jag det är fel ordval när man uttrycker deras produkter som "dyra". De kostar mer, ja, men för den sakens skull behöver de inte anses som dyra. Man får vad man betalar för.
 
Det är klart - anser man valet av OS vara det centrala, då blir valet lätt. Det var kanske lite enfaldigt att föreslå en analys av behovet som utgångspunkt.
Vad du sen antar om mina preferenser är väl vid sidan av ämnet (dessutom hoppade du i galen tunna)

Det såg bara ut som början på ett Apple är sämst i världen krig av den typen som brukar uppstå.
Allt du gör på din dator har OS:et som grund, kan du inte leva med det spelar resten mkt liten roll. Så det är klart att val av OS är viktigt, förmodligen viktigare än vilken CPU, skärm eller mängd minne du stoppar i datorn.

Väntar kanske hellre framför en långsam osx dator än kraschar snabbt i Windows ;-)
( ja jag vet att windows är stabilt idag)
 
Här visar du att du är ute och cyklar.

Är det något som Apple är bra på så ä det supporten och deras lösningar. Deras support vinner för övrigt priser som toppklass varje år. Skulle man sedan önska utbildning i någon av deras mjukvaror eller lösningar så håller de workshops och andra utbildningar som man kan delta i.

Sedan tycker jag det är fel ordval när man uttrycker deras produkter som "dyra". De kostar mer, ja, men för den sakens skull behöver de inte anses som dyra. Man får vad man betalar för.


Jag kan ju bara referera till egna erfarenheter. Inte vid något tillfälle har jag kunnat ringa svenska apple och få svar på någon fråga. De som sitter i supporten är väldigt trevliga och artiga men deras kunskaper är svaga. Det brukar sluta med att de konfererar med någon kollega i bakgrunden någon kvart, innan de kommer fram till att han inte heller vet något, varefter de kopplar samtalet vidare till någon expert i USA som vanligtvis inte heller har mycket till lösning men gör sitt bästa för att förklara att det är mitt och inte Apples fel. Vad gör folk som inte talar engelska. Jag bara undrar.

Dessutom gäller deras support bara det du ser som GUI på skärmen, MacOS-X är ett certifierat UNIX system och kan väldigt mycket under skalet som Apple vägrar hjälpa till med oavsett hur mycket Apple Care du betalt. Vill man vara elak skulle man kunna säga att bara ca 10% av systemet är supportat. Jämför detta med tillverkare av Andra Unix system som IBM eller Oracle som inte bara kan skrapa fram en expert som kan varenda liten bit av deras system, utan även varit med om att de faktiskt skrivit buggfixar för existerande system över dagen som resultat av supportförfrågan.


Sedan har vi problemet med servcietiderna, En enkel sak som att uppgradera minne kan utan vidare ta en vecka hos en auktoriserad Apple verkstad.

Jämför detta med t.ex. Fujitsu jag fick problem med att BIOS hängde sig och ringde support, 15 minuter senare kommer en kille och hämtar datorn och innan kvällen är den tillbaka med nytt moderkort. Inte så mycket som en fråga om jag hade något serviceavtal, fokus låg på att lösa mitt problem. En annan jämförelse var min IBM fileserver som gick sönder en nyårsafton, jag ringer IBM som beklagar att de inte kan skicka någon förrän dagen efter, men några minuter senare ringer de igen och frågar om de kan komma om en halvtimme. Visserligen en server men inte så mycket dyrare än de dyraste Apple prylarna, och återigen ingen uppläsning av serienummer eller dylikt för att verifiera att jag är behörig att få service.

Ett annat IBM exempel som dock är rätt många år gammalt nu, det var på den tiden IBM fortfarande gjorde persondatorer. En bekant till mig hade fått fel på sitt nätverkskort till sin Thinkpad. han ringer IBM och förklarar läget och de lovar att skicka ut någon med ett nytt kort.
Problemet var bara att han är på väg till Barcelona och IBMs bud fastnar i trafiken. När budet kommer fram har min bekant redan åkt, ochj budet lägger kortet i min bekants brevlåda. IBM ringer sedan för att försäkra sig om att kortet kommit fram, min bekant meddelar att han redan är på väg till flygplatsen, varefter IBM föreslår att de ska möta honom på flygplatsen i Barcelona och att han kan skicka tillbaka kortet som han fått hemlevererat när han kom hem. Och nej inga speciella service avtal här heller.

Hitills har jag aldrig haft något supportärende hos Apple där de ens varit i närheten av den servicenivå som Fujitsu och IBM erbjudit. Att Apple vinner priser för support är en gåta, kanske är de bättre på hemmaplan, eller så är folk inte medvetna om vilken servicenivå som erbjuds på andra ställen. Ni andra får gärna väga upp med solskenshistorier om Apple support om ni har några.
 
Håller med om att Apples support är okunniga. Jag tror att det sitter 18 åriga studenter där som läser allt från en Apple skärm. Och ljudet i samtalet när man ringer dit är verkligen burkigt. Det är inte något som man förväntar sig från ett företag som producerar världens populäraste telefon.

Och sen att få rätt mot företaget Apple är helt omöjligt. Som exempel har alla iMac från sena 2009 fel design i den optiska enheten. När man sätter i en cd-skiva så repas den hur man än gör. Detta problem fixade Apple på 2:an generationens iMac 2010. Men att få Apple att erkänna detta är helt omöjligt. Jag har försökt och även försökt att få pengar för skadade cd-skivor.

Nä, Apple är inte vad de var för 20 år sen. Om man ska köpa en ny dator i dag tycker jag att man ska bygga en PC.
 
Och sen att få rätt mot företaget Apple är helt omöjligt. Som exempel har alla iMac från sena 2009 fel design i den optiska enheten. När man sätter i en cd-skiva så repas den hur man än gör. Detta problem fixade Apple på 2:an generationens iMac 2010. Men att få Apple att erkänna detta är helt omöjligt. Jag har försökt och även försökt att få pengar för skadade cd-skivor.

Nä, Apple är inte vad de var för 20 år sen. Om man ska köpa en ny dator i dag tycker jag att man ska bygga en PC.


Jag tror du håller CD skivan fel;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.