Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken "kock" är du?

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Typ A:
Lägger 100% av sin energi på att hitta de perfekta råvarorna.
Serverar gästen en tallrik med ett gäng fina råvaror snyggt sorterade i inköpsordning.
Hoppas att gästen ska uppskatta valet av råvaror och deras höga kvalitét.

Typ B:
Bestämmer sig först för vilken rätt som ska serveras.
Inhandlar råvaror av tillräckligt god kvalitét.
Tillagar rätten ungefär som det var tänkt från början, men med en viss anpassning för vilka råvaror som fanns tillängliga.
Försöker krydda balanserat.
Hoppas att gästen ska uppskatta kompositionen.

Typ C:
Går länge och samlar ihop bra-att-ha råvaror i butikerna runt hela stan.
Tillagar ett gäng olika varianter av samma rätt.
Serverar rätterna samtidigt och sätter sig med gästen för att diskutera vilken rätt som är bäst, och försöker analysera om mängden salt verkligan var optimal, och kanske att man skulle haft lite ingefära i såsen, men det glömde ju kocken att köpa, så det fick duga med lite citron.

Typ D:
Går länge och funderar och bestämmer sig till slut för en riktig kanon-rätt som ska serveras gästerna och som ska slå världen med häpnad.
Ger sig ut för att inhandla råvarorna.
Hittar ingen av de råvaror som behövs.
Går hem och serverar en burk bönor.

Typ E:
Känner sig sugen på en viss rätt.
Går ut och köper lite råvaror.
Går hem och lagar till rätten och äter upp den själv med ett leende på läpparna.

Typ F:
Rusar in på seven-eleven nere på hörnet och köper vad som råkar ligga framme i butiken.
Rör snabbt ihop varorna till en jämn smet och slevar upp den på tjusiga tallrikar.
Serverar med silverbestick i en elegant miljö.

Typ G:
Tillagar något av de råvaror som råkar finnas hemma.
Serverar rätten och sätter sig nyfiket tillsammans med gästen för att diskutera de råvaror som använts.

Typ H:
Får order från kökschefen om vad som ska tillagas, och vad det får kosta.
Går ut för att hitta råvaror som passar budgeten.
Lagar rutinmässigt ihop rätten så gott det går.
Kryddar med allroundkryddan.
Låter gästen hämta tallriken själv vid kassan.

Typ I:
Gör långresor för att samla intryck och råvaror.
Bjuder hem vännerna för att bjuda på några spännande och exotiska rätter.

Typ J:
Inhandlar de råvaror som eventuellt saknas.
Har normalt ett välfyllt skafferi.
Lägger stort arbete på att balansera rättens kryddning och komposition med noggrann justering av detaljer, och är inte rädd för att använda ovanliga men balanserade kombinationer av ingredienser.
Serverar vid rätt temperatur och med något gott att dricka till.
Ställer sig nyfiket i köket och kikar ut på gästen för att se hur rätten tas emot.
 
Själv vill jag vara, och försöker vara typ E, men jag är nog en salig blandning av några av typerna ovan.
 
Förtydligande:
Med "kock" menar jag alltså fotograf, vilket jag glömde ange. ;)

Så, om du skulle översätta ditt fotograferande till att driva en krog, vilken typ skulle du då vara?
 
Jag kollar vad butiken säljer till schyst pris, sedan monterar jag menyn efter det.
Ibland kan det bli onödig dyra saker som trevliga skinkor o så, men då mest till förrätt.

Varmrätten är jag bäst på, grejar en god nästan oavsett råvaror...
Kostar biffen 180:-/kg så köper jag den inte, så tar jag något annat. Brasilianskt är ganska billigt och har kanonkvalitet.

Dessert... glass med färsk frukt är ganska ok. Eller en fruktsallad om man nu inte vill ge sig på en Creme Caramelle,
 
När det gäller matlagning är jag B och E.
Vid fotografering är det nog svårare men det lutar nog mot samma dvs B och E.
Beror på om jag har gäster eller är själv.

/Johan
 
hi, hi - vilken rolig lek...

C - jag älskar att uppfinna nya rätter och nya bilder!

Har ett välfyllt skafferi och fyller ständigt på med nya bra-och-ha burkar/bilder.

Avskyr att laga samma flera gånger - till min mans förtret när jag lyckas och till samme mans lättnad när det smakar tång! Kanske inte så olikt den upplevelse som den får som besöker mina album :`))))
 
Är jag första som säger att det lutar mot D?
I brist på råvarorna får gästerna nöja sig med att jag iaf kryddar och tillagar bönburken.
Med rätt krydda kanske bönor med kan smaka skapligt ibland det med? Andra gånger misslyckas tillagningen.
/Lotta (fotograf och vegetarian)
 
müsli skrev:
Förtydligande:
Med "kock" menar jag alltså fotograf, vilket jag glömde ange. ;)

Så, om du skulle översätta ditt fotograferande till att driva en krog, vilken typ skulle du då vara?
(Amatör)kock och (amatör)fotograf visas på bilden med egen pizza + eget foto. :)
Fred
 

Bilagor

  • 050528_1fm.jpg
    050528_1fm.jpg
    30.5 KB · Visningar: 449
lottae skrev:
Är jag första som säger att det lutar mot D?
I brist på råvarorna får gästerna nöja sig med att jag iaf kryddar och tillagar bönburken.
Är själv D lite då och då, typ gapar lite för stort.
Men, men, man lär sig väl alltid något, även när det inte alls blev som man tänkt.

lottae skrev:
Med rätt krydda kanske bönor med kan smaka skapligt ibland det med?
Ja, och det är väl ett tecken på excellens, dvs att kunna göra mycket av lite! :)
 
Vet du Roger. Det bästa är att det finns ganska gott om bönsorter på burk också. Man kan alltså variera dem också:)
 
Vanlig middag:
Steker eller kokar, fisk eller kött.
Lite salt som krydda.
Kokt mandelpotatis till.

Fina middagar:
-Så kan man ställa fram lingon till det stekta köttet.
-Grädde som i slutfasen hälls i och steks som sås med fisken och köttet.

Riktigt fina middagar:
-Kokt kött.
-Blöta. (släpper ner tunnbröd som tar åt sig av köttets kokvatten och blir mjukt och gott.
-Mycket med riktigt smör.

Supermiddag:
-Skavad och hårdstekt ripa som snacks. Gärna kallnad.
-Blodpalt på renblod.
-Kokta märgben från ren. Som man klyver med yxan direkt vid bordet.
-Mycket smör.


Vegetarisk middag:
-Kokt mandelpotatis.

Dricka
-Se bara till så att det räcker ett par dar.

Alla är välkomna.
Mvh/-Anders
 
Men i dag blev det lite annorlunda.
En så kallad

Snabbmiddag:
- Kallskuren Jokkmokkskorv och ett glas grädda.

Sen det vanliga drickat.

Mvh/-Anders
 
müsli skrev:
Förtydligande:
Med "kock" menar jag alltså fotograf, vilket jag glömde ange. ;)

Så, om du skulle översätta ditt fotograferande till att driva en krog, vilken typ skulle du då vara?

Jaha,hängde nog inte riktigt med där. Visst fattade jag att kockbeskrivningarna handlade om hur man är som fotograf, men bara för att man är kock behöver man ju inte driva krog. Som kock kanske man lägger ner mycket omsorg på arbetet, inte bara råvarorna utan själva tillagningen, men restaurangen kocken jobbar på kan ju vara av snabblunchkaraktär där inte kockens omsorg får utrymme.
Av typerna listade ovan är jag klart B. Men på den citerade frågan om krogen skulle jag säga att jag är digital - gillar nämligen inte den kemi som verkar vara basen i krogverksamheten.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.