** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

korthoga

Avslutat medlemskap
Jag vet att frågan kommit upp hur många gånger som helst. Men jag kan bara inte bestämma mig. Är ute efter en digitalkamera som lagrar "fyllebilderna" på bästa sätt. Är trött att ta med mig systemkameran varje gång det är fest. Den är klumpig och svår att ta bilder med efter några öl. Plus att det är jobbigt att scanna in alla bilder och skicka vännerna efter festerna. Därför ska jag investera i en relativt billig men bra digitalkamera.

Den ska vara liten så att den är lätt att ha med sig överallt. Den ska klara av att ta "fyllebilderna" utan oskärpa.

Har främst kollat på två kameror i cirka 4500 kronors klassen.

Casio Exilim EX-M2
Canon Digital IXUS V2

Vilken av de här kamerorna hade ni valt och varför hade ni valt just den? Jag har så svårt att bestämma mig, mp3-spelare eller inte mp3-spelare. Miniliten utan några direkta inställningsmöjligheter eller lite större och mer inställningsmöjligheter men sämre zoom... Kanske har ni någon annan digitalkamera i ungefär samma prisklass att rekomendera mig?

Hade blivit tacksam för svar. Ska nämnligen iväg till en vän nästa helg som bor en bra bit iväg och då vill jag ha min digitalkamera till mitt förfogande.

Och förlåt att jag ställer just den frågan alla andra ställer.

Köp en Olympus myII.
I värsta fallet kan du skölja filmen om den blev kladdig av allt slödricka.

Filmen lämnar du till ett lab som även levererar bilderna digitalt.

Genast fick du ett par tusingar över till brännvin.

LOL If I were you I'd try one of those water-resistant cameras in bright orange. You can throw beer at them, drop them on the floor, hit your friends over the head with them, find the darned thing in the dark when you can't even find the light-switch, then go home and tank down the images to your computer...seriously, not a silly idea..!!

Have fun, Duncan

Jesoer,
I just looked up the name: it's called a Casio GV-20 G.Bros.

Try a Google search and you'll find plenty of info on it.

Best, Duncan

Hm...låt oss säga att jag inte spiller öl på den, tappar inte den i golvet och att det är kamerans fel att det blir oskärpa på fyllebilder. Vilken ska jag då välja? :)

Hm...låt oss säga att jag inte spiller öl på den, tappar inte den i golvet och att det är kamerans fel att det blir oskärpa på fyllebilder.

This is a party we're talking about, right? :)

Well, how about a Canon Ixus V2 or V3. I always recommend that one. Great little snapshot camera.

Duncan

Tittar extra noga på Ixus v2:an nu. Den verkar hur bra som helst. Vilken av dem tror ni är bäst?

Vad menas egentligen med optisk zoom och digital zoom. Casion har nämnligen 4x digital zoom men 0 optisk zoom. Canonen har 2x optisk och 2.5x digital... Om vad blir 1x zoom i mm? Så som man räknar med systemkameror. Typ 35-105mm...

Någon som vet var jag kan köpa Canon Ixus v3 till bra pris och där de har kameran i lager? Jag ska nämnligen ha kameran till mitt förfogande senast fredagen den 24:e...

bry dig inte om digital zoom..de är bara en beskärning av bilden..kan lika gärna göras efteråt, det är den optiska "äkta" zoomen som är intressant.
1x zoom blir ingenting ;-)
de är bara att gångra..30mm x10 blir exempelvis 300mm..o.s.v

hur många mm 2x blir beror ju på var det börjar..7mm blir då 14mm och 30mm blir 60mm o.s.v

http://www.cyberphoto.se/ har bra priser på kameror.

Jesper,
Kim pretty much explained the optical naths to you, but if I remember right, the V2 was around a 35-105mm zoom. If you're going to do snapshots and webshots, the V2 is plenty, resolutionwise. The V3 will really only help if you are going to start printing large prints where you need more information per square centimtre, let's say.
If you going to send these via email etc...or place the images on the web, well...you have to downsize them anyway, so what's the point in all those pixels...?
Difficult to advise you where to get one from as I don't know where you're living, but ring around a few Expert shops or check the webshops here and you should find one OK...probably at a good price, now too as the V2 is an old model...
Let us know how it goes!!

Best Wishes, Duncan

kolla pa sony's sma digitala kameror... kommer inte ihag vad de heter just nu, men de ser ut till att vara hallbarare an "de sma cigaret paket kamrorna"...

jag menar ska du nu ta fylle bilder... da ska vall prylarna atminstone se ut till att kunna halla en runda pa stan... inte bara se coola ut???

inte sant...

timo

Dunno Timu....that V2 has an all metal casing, or a "full metal jacket" as we used to say in the forces..:) It's robust enough to take a night on the town.

Duncan

Så det kvittar egentligen om kameran har 2mpix eller om den har 3mpix? Hm...det har du rätt i. Man vill gärna inte ha bilder i formatet 1600x1200 sen när man ska bränna ned dem på dvdn... Man vill ha ett mer händigare format.

Så den största skillnaden medllan v2:an och v3:an är att v3:an har högre upplösning?

Hi Jesper.
Well, if the images you create with the camera are primarily for use on the web and for sending to friends, or viewing on the web or a TV screen, well, you're just going to end up downsizing your images, or they'll be too much of a pain to view. When you send an image via email, it shouldn't really be bigger than, say, 100kbs. So there isn't alot of point of having a 3 MB image. Soooo, I would go for the V2 instead of the V3 in this case. I don't know the exact specs of the V3 but I don't think there are too many other important advances over the V2. Also, the V2 will produce some nice printable photos if you do decide to print.

Best Wishes, Duncan

Tackar så mycket för alla svar. Blir en v2:a med extra minne och batteri då batteriet ska vara kortlivat och minnet på bara 8mb är rena skämtet! :)

Köp min fina smartcam X-2

640x480 pixels (vem behöver mer)
8 Mb internt minne
USB
självutlösare
webbkamra funktion
LCD med plats för två tecken (high tech)
väger 100g
Fixfocus (du kan ändå inte välja med öl i kroppen)

Jesper,
you're most welcome. I used to use a 256mb card which was PLENTY big enough for the V2 (400 pics or so, if I remember right). The batteries are OK but it's useful to get another one. The batteries aren't much bigger than two CF cards side by side, so they're easy to have in your pocket too. I bought 2 batteries for mine on www.ebay.co.uk They were dirt cheap and originals..:)

All the best, Duncan

Har inte stött på en enda kompaktkamera som rörlig fokus som alltid genererar skarpa bilder. Speciellt ixusen som lyser med en liten lampa först. Hälften av gångerna tar den inte bilden eftersom objektet rör lite på sej. Jag har en gammal skruttig digitalkompaktare från 1999 med fast fokus. Den tar bilden efter en halv sekund oavsett vad som är framför linsen och det är alltid "skarpt".

Så det du vill säga är att Ixusen tar många bilder i oskärpa och har svårt för att ställa focusen rätt? Det står på hemsidan att det tar en sekund från tryck till bild. Stämmer inte detta? Vore synd om den tar hälften av bilderna i oskärpa då den är tänkt som en "fyllekamera". Jobbigt att släpa på systemkameran.

Vill ha reda på all negativ samt positiv information om kameran. Bara pumpa i mig information! :)

Hur är den egentligen när man filmar? Hur blir ljudet, bilden och hur många sekunder får jag egentligen spela in per klipp?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar