Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har föregångaren till V2, dvs. Digital Ixus rätt o slätt plus en rejäl Sonydigital (s-75).
Ixusen utklassar Casiokameran när det gäller bildkvalitet. Casion är direkt olämplig som festkamera, bl.a. för att den helt saknar linsskydd, plus att den har dyra minneskort. Ixus använder billiga CF-kort (liksom ALLA DSLR-kameror, typ Canon D60, Nikon D1 etc.).
Om du först fokuserar (vilket tar någon sekund), reagerar kameran direkt när du trycker ned avtrycket helt, dvs helt försumbar fördröjning.
Glöm inte heller att den är gjord av CANON som VET hur en kamera ska konstrueras, vilket märks mycket tydligt jämfört med ex. Sony mfl.

Jag har fotat ute på mörka, rökiga, blixtrande, smutsiga klubbar i flera år och problemet ligger i fokusen. Ixus:en tar en bild efter 1 sekund kanske i fullt dagsljus på stillastående objekt.

Min erfarenhet är att det bara är systemkameror med ordentlig autofokus som klarar av jobbet så du får väl lära dej att solla när du tittar igenom kvällens resultat.

Här finns en polares bilder tagna med hans ixus digital. Tror det finns lite filmer också under vissa evenemang: http://mgroover.sytes.net/cgi-bin/dbScripts/listevents.pl

Filmerna gick inte att ladda ned, tyvärr. Hade velat se kvaliteten på dem då det är tänkt att jag ska filma lite också. Alltid kul.

Har kollat på en del sidor i England som säljer kameror billigt. Jag får en Canon V3 med 128mb minne, extra batteri inkl frakt för 5580 kronor. Det är ett bra pris. Men sen är frågan. Måste jag skatta för kameran när den kommer till Sverige. Om så, hur mycket? Hur fungerar det med garantin? Kan jag lämna in den på en auktoriserad Canonbutik i Sverige eller måste den skickas till England då?

Någon som vet?

Nej, jag tror faktiskt att jag slipper det. Jag var inne på Tullverkets hemsida och hittade faktiskt den informationen jag sökte. Om du bor i ett EU-land och det landet du köper varan ifrån är ett EU-land räknas det som inrikeshandel. Perfekt!

http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_handla_internet.pdf

Någon som handlat på http://www.digital-cameras.com och har kommentarer om hur det hela sköttes?
Och vad menas egentligen med £325.00 inc. VAT. Vad är VAT? Skatt?

Med andra ord kan jag köpa en Canon-kamera var jag vill och lämna in den på reperation var jag vill i världen... Perfekt!

VAT = Value Added Tax = Moms.
Du betalar inget mer än priset i butiken i England + fraktkostnaden om den inte ingår i priset.

101:a gången ;-)

Har hört att om man har ett snabbare minneskort kan man spela in längre filmsnuttar i högre kvalitet på V3:an. Någon som vet ifall det stämmer? Jag köpte i alla fall ett SanDisc 256 ULTRA. Hoppas det inte var alldeles i onödan! :)

Enda Partykameran....

Jag trodde den var kass........... Men som Partykamera... så finns det bara en variant!!
Mobiltelefon med inbyggd kamera. På krogen e den riktigt cool o användbar..

J. Patric skrev:
Varför inte en minikamera som du kan sticka under kjolarna på tjejerna på festerna? :-D

Hm, kameran är liten och sen slipper jag smyga den in under kjolarna. Jag frågar bara om jag får fotografera dem helnakna istället. 50% chans, ja eller nej. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar