Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokke

Aktiv medlem
Den evigt återkommande frågan i detta hörn av forumet.. men så här är det:
Kameran skall vara utmärkt att fota i dåligt ljus med, även natt/kvällsbilder. Huvudsakliga motiv till en början kommer nog att vara fartyg. Dels från/på fartyg och dels från land på fartyg (tele). På fartyg så skakar och gungar det en hel del. Fotar dessutom helst utan blixt. Viss vidvinkel för interiörbilder skulle också vara trevligt. Det flyger även fåglar förbi när man är ombord, och många soluppgångar blir det. Vilken kamera och objektiv (bra prisvärda objektiv) kan vara lämpliga till en början?

Min första kamera var en helt manuell Konica (analog) och jag har haft en Canon 350 med kitobjektiv för ett tag sedan, men den blev stulen. De enda Canon prylen som finns kvar är en blixt, så det känns inte som ett så tungt vägande skäl för just Canon, viktigare är att jag lyckas välja rätt system att bygga på.
Kan även tillägga att min sambo har en gammal Nikon F501 med två objektiv, Nikkor AF 70-300/4-5,6 D och AF 35-135/3,5-4,5. På den senare drar man ut objektivet när man zoomar. Men jag vet inte om dessa gamla objektiv är nått att ta med i beräkningen.

Jag kan avslöja att de främsta kombatanterna är Canon 40/50D och Nikon D90/D300. Eller är det kanske klokt att köpa begagnad FF? Eller är jag ute och cyklar, fast jag borde fota?

Någon som orkar tipsa?

/Jocke

En Nikon D-700 bör vara perfekt för dina krav, blir det för dyrt så är väl D90 en hyffsad kompromiss, D300'an är likvärdig D-90 i bildkvalitet, men är bättre byggd, har bättre autofokus, och är snabbare, är det viktiga egenskaper så skall du välja den.
Gluggarna finkar fint med alla tre kamerorna, det är väl inga höjdargluggar, men nedbländade ett par snäpp bör dom prestera godkänt.

/kent

Beg ff är det bästa du kan välja om du skall fota i mörker och givetvis ljusstarka prime linser.

Glöm crop och glöm zoom och framförallt glöm crop OCH zoom om du skall få något annan än "polisbilder" i nattens mörker.Ljussvaga zoom objektiv, crop och natt är inte så roligt...

Beg 5D och en ny fin Canon EF 85mm f/1.8 USM samt en Canon EF 35mm f/2 eller om du har råd Canon EF 35mm f/1.4L USM som tyvärr är idiotdyr...

Har kollat lite på Canon 5D, det verkar onekligen väldigt intressant med en FF-sensor. Men grejen är ju att jag hade nästan ställt in mig på Nikon så det känns lite konstigt. Dock är ju D700 alldeles för dyr för mig just nu. Med en 5D så skulle jag kunna köpa ett EF 24-70/2,8 L USM, och kanske en standardlins till att börja med. Känns som jag skulle klara mig väldigt bra med det en tid.
Men så har jag hört att Nikons blixtsysten funkar väldigt mycket bättre än Canons? Har någon lust att kommentera det samt förklara skillnaderna lite. Jag tror att jag ganska snart kommer att komma in på att använda blixt, tex vid produktfotografering.

Och hur står det till med objektivkvaliteten Nikon kontra Canon?
Och till sist, hur mkt kan man betala för en 5D?

Hoppas någon orkar ta tag i denna surdeg!

Har kollat lite på Canon 5D, det verkar onekligen väldigt intressant med en FF-sensor. Men grejen är ju att jag hade nästan ställt in mig på Nikon så det känns lite konstigt. Dock är ju D700 alldeles för dyr för mig just nu. Med en 5D så skulle jag kunna köpa ett EF 24-70/2,8 L USM, och kanske en standardlins till att börja med. Känns som jag skulle klara mig väldigt bra med det en tid.
Men så har jag hört att Nikons blixtsysten funkar väldigt mycket bättre än Canons? Har någon lust att kommentera det samt förklara skillnaderna lite. Jag tror att jag ganska snart kommer att komma in på att använda blixt, tex vid produktfotografering.

Och till sist, hur mkt kan man betala för en 5D?

Hoppas någon orkar ta tag i denna surdeg!

Bilxtarna är nog mest tycke och smak 580 EXII och master slave som finns där är väldigt bra - det hävdas av nikon frälsta att deras system skall vara bättre, men det är som sagt en åsikt och dessutom är skillnaderna små.

Men så har jag hört att Nikons blixtsysten funkar väldigt mycket bättre än Canons?

produktfotografering.

Ta bort orden "väldigt mycket" så hamnar du väldigt mycket närmare verklighetens sanning.

Då vill du nog ha externa blixtar eller ett ljustält, sök lite i forumen.

Kvalitén är jämnt skägg.
Nikons vidvinklar skall tydligen vara bättre.
Canons utbud är däremot större.
bländare 1,2
TS
400/5,6
70-200/4

Att vidvinklarna är sämre i Canons sortiment är ju lite surt, delvis därför som ff-sensorn tilltalar mig, vidvinkel!

Någon som kan och vill tipsa om vad man kollar efter vid köp av begagnad 5D?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar