Annons

Vilken kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

snoreeler

Aktiv medlem
Min ekonomi är inte den bästa men jag tänker ändå göra ett försök att köpa mej en systemkamera. Jag tänker lista de saker jag vill kunna fotografera, vad kameran får kosta och sen får ni experter tala om för mej vilken sorts kamera jag bör skaffa.



Jag vill alltså kunna fota följande saker utan större problem:



Blommor och insekter i närbild


Enskilda människor i enklare modellfotografering


Tåg och spårvagnar i rörelse


Människor i rörelse


Landskap



Den får kosta högst 5000 kr, mer tror jag mej inte kunna spara ihop till på ca ett år. Jag kanske kan få ihop ytterligare en tusenlapp om jag snålar på maten, vilket ändå behövs med tanke på att jag äter för mycket.



Vad tror ni? Vilken typ av kamera får jag för de pengarna och önskemålen?



-----------------------

Min nuvarande kamera är en vanlig liten enkel kamera, en Nikon Coolpix L14 som visserligen klarar av allt detta men jag vill kunna byta objektiv ibland och den digitala zoomen är faktiskt rätt irriterande eftersom allt blir så skakigt utan stativ.
 
Senast ändrad:
Ett begagnat kamerahus, förslagsvis EOS 20D/30D. Och ett begagnat Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II är en bra utgångspunkt tycker jag.
 
Canon 1100D med EF-S 18-55 IS klarar du inom budget. När det gäller EF-S 18-55 så rekommenderar jag varianten med IS då du utöver bildstabilisering också får ett optiskt bättre objektiv.

Canon 1000D, föregångaren till 1100D, kan vara ett alternativ. Kan köpas ny för under 4000 kr och då med 18-55 IS. Har ingen filmfunktion och är sämre på högre ISO men är ett billigare alternativ.

Sen har du hela begagnatmarknaden, Canon 500D med objektiv bör ligga under 5000 kr.
 
Blommor och insekter i närbild
Enskilda människor i enklare modellfotografering
Tåg och spårvagnar i rörelse
Människor i rörelse
Landskap

Allt utom det första klara man galant med en systemkamera med s.k. normalzoom, dvs det objektiv som brukar ingå i ett paket. För riktiga närbilder behövs speciell utrustning.

Min nuvarande kamera är en vanlig liten enkel kamera, en Nikon Coolpix L14 som visserligen klarar av allt detta men jag vill kunna byta objektiv ibland och den digitala zoomen är faktiskt rätt irriterande eftersom allt blir så skakigt utan stativ.

Det har nog inte med den digitala zoomen att göra. Så blir det oavsett teknik om man har liten bildvinkel, "mycket zoom" (egentligen lång brännvidd).

Läs gärna några basråd här: http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Per.
 
Verkligen tack!

Tack för alla tips och goda råd. Jag har skrivit ner allt och får gå en runda i affärerna och på internet. Oberoende av varandra (jag har skrivit samma fråga på andra ställen) har ni alla gett tips om samma kameror. Ni har verkligen koll på vad ni gillar. Tack återigen!
 
ARGH! Direkt hoppar folk på och skriker sitt eget märke.

Skaffa en systemare som DU gillar att handha. Gå till exempelvis media markt och kläm och testa.
 
Carl ville ha ett köpråd och då rekommenderar vi de kamerorna som vi anser vara bästa köpet. Något annat kan man knappast göra.

Att rekommendera någon som vill ha råd om vilken kameramodell h*n ska köpa att "Skaffa en systemare som DU gillar att handha" ger knappast något. Det är säkerligen Carl förmögen att räkna ut ändå och vore frågan så enkel för Carl så skulle han inte be om råd. Det säger sig självt.
 
ARGH! Direkt hoppar folk på och skriker sitt eget märke.

Skaffa en systemare som DU gillar att handha.

Tänk om han skulle gilla NEX-kamerorna då, som knappt är systemkameror pga det minimala utbudet av objektiv som finns...
Det KAN vara idé att titta på systemet som helhet åxå och fundera på vad mna TROR att man kommer kunna behöva i framtiden, vilka priser är det frågan om osv osv.

Sedan är det väl vettigt att föreslå något som man har koll på att det är bra grejer. Har man ingen koll på pentax system så är det väl dumt att prata om det, utan det får väl de som har koll på pentax komma med förslag på och tala om varför DE tycker att pentax är det bästa valet. Får man radat upp för och nackdelar med de olika systemen så kan man ju själv dra en slutsats sedan. Att klämma lite på kamerorna på mediamarkt ger inte sådär himla mycket om man inte har lite koll redan från början. Det är ju inte så att manualerna finns tillgänliga så att man kan stå där och testa olika funktioner och inställningar. Det är åxå svårt att veta hur stor roll olika funktioner spelar i verkliga situationer.
 
ARGH! Direkt hoppar folk på och skriker sitt eget märke.

Skaffa en systemare som DU gillar att handha. Gå till exempelvis media markt och kläm och testa.

Här handlade det om att ge konkreta köpråd utifrån de kriterier som angavs i frågeställningen. Att då ange ett märke och modeller som man vet fungerar utmärkt till det som anges och dessutom ryms inom budget ser jag som en självklarhet. Att lista kameramodeller som man själv har testat och ratat känns helt fel. Men självklart utgår jag ifrån mina erfarenheter och bedömningar.

Mediamarkt har jag själv i något samanhang rekommenderat då jag gillar att de har ett stort utbud och alla modeller framme. Dessutom har man för närvarande förhållandevis låga priser på fotoprylar. Men det är inte fel om man känner till en del om kameror innan man kommer dit, kanske har några modeller man funderar på, då ger besöket betydligt mer.
 
Tänk om han skulle gilla NEX-kamerorna då, som knappt är systemkameror pga det minimala utbudet av objektiv som finns...
Det KAN vara idé att titta på systemet som helhet åxå och fundera på vad mna TROR att man kommer kunna behöva i framtiden, vilka priser är det frågan om osv osv.

Sedan är det väl vettigt att föreslå något som man har koll på att det är bra grejer. Har man ingen koll på pentax system så är det väl dumt att prata om det, utan det får väl de som har koll på pentax komma med förslag på och tala om varför DE tycker att pentax är det bästa valet. Får man radat upp för och nackdelar med de olika systemen så kan man ju själv dra en slutsats sedan. Att klämma lite på kamerorna på mediamarkt ger inte sådär himla mycket om man inte har lite koll redan från början. Det är ju inte så att manualerna finns tillgänliga så att man kan stå där och testa olika funktioner och inställningar. Det är åxå svårt att veta hur stor roll olika funktioner spelar i verkliga situationer.

Appråpå Pentax så kan jag rekommendera K-x som har bra iso-egenskaper och kan filma. Personligen tycker jag också att den har bättre grepp och är bättre byggd än de andra instegskamerorna. Den finns för 4000-5000kr ny.
 
Ett begagnat kamerahus, förslagsvis EOS 20D/30D. Och ett begagnat Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II är en bra utgångspunkt tycker jag.

Glöm 20D och 30D; dagens instegsmodeller är mycket bättre på allt än vad dom två gamlingarna är!
En begagnad 450D eller nyare modeller är mycket roligare att fota med.
 
Carl ville ha ett köpråd och då rekommenderar vi de kamerorna som vi anser vara bästa köpet. Något annat kan man knappast göra.
Nja, Carls ville veta "Vilken typ av kamera" som skulle vara lämplig med hans önskemål och budget. Eftersom han inte kommer att kunna köpa kameran förrän om ett år är alla råd om specifika modeller (och priser) lite meningslösa; det kommer att ha hänt en hel del på marknaden under det året.

Svaret på Carls fråga är helt enkelt: Det där klarar alla systemkameror av. Men för att kunna plåta blommor och insekter i närbild kan du behöva speciella objektiv och det är inte helt säkert att de ryms i din budget.
 
Glöm 20D och 30D; dagens instegsmodeller är mycket bättre på allt än vad dom två gamlingarna är!
En begagnad 450D eller nyare modeller är mycket roligare att fota med.
Det stämmer ju inte, 20D/30D har bättre sökare, bättre grepp, bättre reglage och snabbare serietagning. Mycket trevligare kameror enligt min mening.
 
Vad menar du med "fullkomligt omoderna" ? Kan de bara plåta med filmrullar eller vad? De är ytterst kompetenta kameror som ger ypperligt resultat.
 
Nja, Carls ville veta "Vilken typ av kamera" som skulle vara lämplig med hans önskemål och budget. Eftersom han inte kommer att kunna köpa kameran förrän om ett år är alla råd om specifika modeller (och priser) lite meningslösa; det kommer att ha hänt en hel del på marknaden under det året.

Svaret på Carls fråga är helt enkelt: Det där klarar alla systemkameror av. Men för att kunna plåta blommor och insekter i närbild kan du behöva speciella objektiv och det är inte helt säkert att de ryms i din budget.
Med tanke på Carls reaktion: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1688145&postcount=5 Så tror jag du misstolkat budskapet och att hans rubrik är mest relevant i sammanhanget: "Vilken kamera ska jag köpa?"
 
Så tror jag du misstolkat budskapet och att hans rubrik är mest relevant i sammanhanget: "Vilken kamera ska jag köpa?"
Vilken kamera som ger mest för pengarna om ett år är faktiskt helt omöjligt och meningslöst att ens försöka gissa.

Å andra sidan så föreslår väl du alltid Canon 20D (om jag förstått det rätt den kamera du själv använder) oavsett vem och vad som frågas? ;-P
 
Vad menar du med "fullkomligt omoderna" ? Kan de bara plåta med filmrullar eller vad? De är ytterst kompetenta kameror som ger ypperligt resultat.

Till exempel så är sju år gammal sensorprestanda är inte mycket att hänga i granen annat än på bas-iso. mjukvaran i dom nyare modellerna är mycket trevligare dessutom.
 
Vilken kamera som ger mest för pengarna om ett år är faktiskt helt omöjligt och meningslöst att ens försöka gissa.
Nu skrev jag att det var en bra utgångspunkt och om ett år kanske 40D rymmer inom budget. Objektivet är säkerligen ett minst lika bra köp om ett år.
Å andra sidan så föreslår väl du alltid Canon 20D (om jag förstått det rätt den kamera du själv använder) oavsett vem och vad som frågas? ;-P
Nej.
 
Till exempel så är sju år gammal sensorprestanda är inte mycket att hänga i granen annat än på bas-iso. mjukvaran i dom nyare modellerna är mycket trevligare dessutom.
Men du skrev ju att allt var sämre på 20D/30D, Så är ju inte fallet. Det finns fördelar och det finns nackdelar med alla modeller.

För övrigt ger 20D/30D utmärka bilder även vid ISO 1600.

edit: Här har du en bild vid ISO 1600 tagen med 20D, en kamera som du sa bara fungerade vid basiso:
http://masters.galleries.dpreview.c...166597&Signature=b3b/gkXsMxB3X1s2VIDE3ZjU8Go=

Med lite neatimage får man lätt bort även det lilla brus som finns om man så vill.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.