Annons

Vilken kamera ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte sett att P7000 får lika bra betyg som S95 och LX5, den har visserligen bra bildkvalité men många testare ogillar den totalt sett eftersom den är så seg att jobba med, långsam. Läs tex här

"The Nikon Coolpix P7000 turns out great images but is considerably larger and heavier, and-
crucially - its quirky, and frequently very slow operation is impossible to overlook."

LX5: 73%, Silver award

S95: 72%, Silver award

P7000: 65%, no award

http://www.dpreview.com/reviews/q42010highendcompactgroup/page18.asp

OK Kristoffer.
Den testen gjordes innan Firmwaren uppgraderades. Den blev mycket bättre.
Se svenska tester som bedömer den på ett annat sätt.
Fotmässigt sett är de tre nämnda kamerorna i princip lika . Handhavandet är mycket av en smaksak.
Nu när jag har vant mig med finesserna så är jag helt förvånad över enkelheten. Ex är LX5 en minst lika bra kamera men den är ju så liten i förhållande tillG12 och P7000 så om man har lite större händer är det svårt att hantera alla knappar. Tolka det gärna som fumliga fingrar.

Om det inte hade blivit en Nikon för min del pga av vad jag sagt tidigare skulle nog G12 blivit aktuell.

Kristoffer
Stressen med kameror som är långsammare än andra har blivit som "datastressen". 1/100 del till en sekunds väntan gör att vissa personer blir "vansinniga".
Jag har en 12 tums macbook av äldre modell som jag tar med mig på resor. Den är lätt och behändig i packningen. Den är långsam men när den var ny var den "jävligt snabb" om du förstår vad jag menar. Nu tycker jag att man får vänta i "evigheter "på reaktioner efter knapptryckningar men den fungerar för de behov jag har då. Internet och ladda in bilder från kameran.

Nu är det samma sak med kameror. För några år sedan hade jag en Nikon D70. Den var super. Bra testresultat osv. Vem vill ha en sådan kamera idag. Snabbheten var , faktiskt sett, inte mycket sämre än min D700 som jag har i dag.

Vart är vi på väg? Vilka behov har vi egentligen? Bra bilder beror på fotografen! Det handlar inte om 100 dels sekunder eller så mycket teknik som finns idag. Se på fantastiska bilder som är 50 till 100 år gamla som är tagna av duktiga fotografer med i princip "ett hål i en låda".

Kristoffer jag håller ända med dig. Det är kul med ny teknik med det skall gå fort som fan. :)

Ville bara uppdatera och informera om att jag nu är glad ägare till en G12. Verkar som att den kan fylla mitt behov bra!
Tusen tack för engagerade och kunniga svar!

Stressen med kameror som är långsammare än andra har blivit som "datastressen". 1/100 del till en sekunds väntan gör att vissa personer blir "vansinniga".
Se på fantastiska bilder som är 50 till 100 år gamla som är tagna av duktiga fotografer med i princip "ett hål i en låda".
. :)

Håller med dig till 100 % ! Mina "favoritbilder" är tagna mellan 1860 och 1890 .Duk över huvudet och glasplåtar gällde på den tiden !

Ville bara uppdatera och informera om att jag nu är glad ägare till en G12. Verkar som att den kan fylla mitt behov bra!
Tusen tack för engagerade och kunniga svar!

Ett tips apropå bilder i dåligt ljus: köp gärna en extern blixt som går att slå indirekt, dvs vinkla. Ibland är blixt enda sättet att få acceptabla bilder, särskilt med en kompakt även om den är avancerad som G12, och den inbyggda blixten - eller en extern som bara lyser rakt på - är ju inte så kul.

Här en enkel och billig som ändå verkar helt OK:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF34C

Jessica har nog gjort ett bra val. En av de bättre kompaktkamerorna som finns idag.
Jag håller med om att en blixt är ett bra komplement. Ett enklare stativ kan också vara till nytta.

Om jag får komma med ett annat råd så är det att lära sig kameran ordentigt. Läs igenom manualen och testa i praktiken. Det kanske inte är så många funktioner som används i praktiken men det är bra om man känner till de möjligheter som finns när de behövs.

Jessica, "sätt dig vid köksbordet" testa funktioner om och om igen. Fota mycket även om du inte tycker att vissa motiv är särskilt intressanta. Det går ju att radera. Du får en inblick i vad som kan behövas i olika situationer. Jag säger det nu för att det är kallt och svårt att göra det utomhus vid denna årstid. När värmen kommer så är du väl förberedd.

Jag hoppas att du inte uppfattar det som pekinnar men jag vet av egen och andras erfarenhet. De flesta amatörer och även proffs behärskar inte sin kamera tekniskt sett till mer än kanske 50 %.

Lycka till

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto