ANNONS
Annons

Vilken kamera respektive objektiv? Fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

ToniLouis

Medlem
Två snabba frågor :)

Jag har varit intresserad av fågelfotografering rätt länge nu och har blivit mer o mer intresserad av att följa brutus östlings blogg ett tag.

När jag fotar fåglar just nu, så använder jag en Nikon D80 tillsammans med Nikons 70-300mm VR II.
Objektivet går inte att klaga på efter att ha testat de på andra kameror också, men jag har märkt att kameran inte riktigt räcker til, hastigheten är inte så bra och ISO talet samt autofokusen är inte de bästa heller.
Jag lånade hem min kompis Nikon D300 i en vecka (också där använde jag Nikons 70-300mm) och märkte stora förändringar på bilderna, helt plötsligt fryser den bilderna mycket bättre och de är skärpa på mer eller mindre, hela fågeln.

Nu är min första fråga, är Nikon D300 en bra kamera för just fågelfotografering och andra vilda djur?
Och issåfall, skulle ett Sigma 150-500mm vara nått att ha också?

Och min andra fråga är:
Borde jag kanske byta till canon, hört att Canon eos 50D är bra för sånt och också att dom har ett större utbud på gluggar?

Alla svar uppskattas! :)

MVH
Toni Louis

Hej!
En väldigt populär kombination bland fågelfotografer är Canon 40d/50d och 100-400 L IS. Det ger snabb serietagning, bra räckvidd och även kort närgräns. Vissa föredrar 400mm f/5.6 för den har lite snabbare af och kanske något skarpare, men du tappar IS. Nikon D300(s) är ju en dyrare kamera än 40d/50d och har kanske något bättre hög iso prestanda men där vet jag inte riktigt vilket objektiv du ska satsa på. D300s är ju mer jämförbar med 7d och har du råd är 7d en grym kamera för fågelfoto.

Sigma/Bigma 150-500 ger ju bra räckvidd men den är stor och tung.Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS kan funka med. men Canon 100-400 L IS är skarpare.

Två snabba frågor :)

Jag har varit intresserad av fågelfotografering rätt länge nu och har blivit mer o mer intresserad av att följa brutus östlings blogg ett tag.

När jag fotar fåglar just nu, så använder jag en Nikon D80 tillsammans med Nikons 70-300mm VR II.
Objektivet går inte att klaga på efter att ha testat de på andra kameror också, men jag har märkt att kameran inte riktigt räcker til, hastigheten är inte så bra och ISO talet samt autofokusen är inte de bästa heller.
Jag lånade hem min kompis Nikon D300 i en vecka (också där använde jag Nikons 70-300mm) och märkte stora förändringar på bilderna, helt plötsligt fryser den bilderna mycket bättre och de är skärpa på mer eller mindre, hela fågeln.

Nu är min första fråga, är Nikon D300 en bra kamera för just fågelfotografering och andra vilda djur?
Och issåfall, skulle ett Sigma 150-500mm vara nått att ha också?

Och min andra fråga är:
Borde jag kanske byta till canon, hört att Canon eos 50D är bra för sånt och också att dom har ett större utbud på gluggar?

Alla svar uppskattas! :)

MVH
Toni Louis

Senast ändrad:
Jag har just en D300s och ett 70-300VR, innan hade jag en D200 som ju är rätt lik D80 på många sätt.

D300s:en är en klar förbättring måste jag säga! Det bästa är nog att det går att öka ISO till uppåt 1000 och inte se skillnad annat än på 100% förstoring så slutartiderna går att hålla korta. Även på f11 där 70-300 är som skarpast och enda bländaren det ger acceptabelt resultat på 300 mm i alla lägen tycker jag.

Här är några bilder jag tagit med D300s och 70-300VR, inte fåglar men väl kaskeloter. Jag har inte hunnit ta några bilder på fåglar än men det kommer nog inom en vecka hoppas jag :)

Den undre är något brusreducerad och skärpt, den övre är helt oredigerad.

125 mm f11 1/1000 ISO 500

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Nya Zeeland/_RHJ1732.jpg

300 mm f11 1/1000 ISO 500

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Nya Zeeland/_RHJ1763.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar