sofia s
Medlem
Är precis i startgroparna för att köpa ny kamera. Har just nu bara en kompakt digitalare men vill uppgradera mig till en "bättre" kamera. Har kollat på Canon 350D och 300D, samt Konica Minolta a200. Vilken ska jag satsa på? Det jag vill göra är att lära mig om manuella inställningar för bländare, slutare osv för att tex ta bra porträtt men självklart även andra bilder i natur m.m. Om jag nu köper Minoltan känns det som att jag har ett bra "spann". Köper jag Canon har jag förstått att jag då måste köpa till några bra objektiv. Men vilket objektiv passar för mina behov?
Om det dessutom finns ngn vänlig själ som kan förklara det här med brännvidd och bländare på ett bra sätt, och vilket objektiv som gäller i de olika situationerna blir jag glad.
(Har förhoppningsvis fattat att ju högre mm-antal, brännvidd?, desto längre ifrån kan jag ta bilden och att ju strörre bländare är desto "närmre" kommer jag objektet)
Om det dessutom finns ngn vänlig själ som kan förklara det här med brännvidd och bländare på ett bra sätt, och vilket objektiv som gäller i de olika situationerna blir jag glad.
(Har förhoppningsvis fattat att ju högre mm-antal, brännvidd?, desto längre ifrån kan jag ta bilden och att ju strörre bländare är desto "närmre" kommer jag objektet)