** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken kamera + objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

miawest

Ny medlem
Hej,

Jag har fotat en del med systemkamera innan digitalkamerorna tog över, bl.a. med Canon AE-1 (oh the good old days) och EOS 300. De senaste åren har jag dock enbart fotat med kompakt digitalkamera men nu är det äntligen igen dags för en systemkamera för min hobbyfotografering!

Tyvärr har jag inte mycket koll på tekniken, har inte alls följt med utvecklingen och skulle gärna vilja ha lite köpråd...

Jag har funderat på antingen en EOS 550D eller en 1100D. Jag är inte intresserad av att filma med kameran, så frågan är om jag "tjänar" något på att köpa den dyrare 550D?

Har tänkt köpa kamerahuset (+ev kitzoom om den blir "för billig" ;) och ett Sigma eller Tamron objektiv. Jag vet att jag (tyvärr) inte kommer att orka släpa på flera objektiv eller hålla på att byta så vad jag letar efter är ett hyfsat zoomobjektiv. Jag har kollat på Sigma 17-70/2,8-4 och Tamron 28-75/2,8.

Råd, tankar, idéer, förslag? Allt mottas tacksamt ;)

När det gäller första DSLR kameran så kan man i princip köpa vilket märke som helst när det gäller instegs modeller.

Gå till någon kamerabutik eller Mediamarkt, som har hus och annat framme. Känn på husen, pilla med kontrollerna, titta i sökaren. Ta den som känns bäst i handen och har den trevligaste sökare med de vettigaste knapparna och rattarna. Det kan bara du avgöra.

Eftersom du gärna vill ha en kamera med ett lite längre omfång så skulle du kunna ta t ex en nikon D3100/D5100 med kit objektivet 18-105 trots at det inte är lika ljusstarkt

Eller en pentax K-r med bättre väder skydd.

Kanske en 550D

eller en sony a55

Som du märker så kommer det upp hur många kameror som helst.

För att kunna hjälpa dig så kanske du skulle vilja svara på en del frågor:

1. Pris?
2. Vad har du för kamera idag? Märke och typ.
3. Vad är ditt fotointresse?
4. Vill du ha manuella kontroller lätt tillgängliga?

Jag har säkert glömt en hel del frågor men det här är en start.

Du tjänar en hel del ergonomi med ett dyrare hus. Till exempel är det rätt krångligt att fota med bara ett inmatningshjul och att behöva gå in i menyer så fort man vill ändra något medan lite mer avancerade modeller har dubbla inmatningshjul (Ett för bländare och ett för slutare eller en av dem och exponeringskompensation) och snabbknappar för ISO, vitbalans, fokusläge och liknande på huset.

Du tjänar en hel del ergonomi med ett dyrare hus. Till exempel är det rätt krångligt att fota med bara ett inmatningshjul och att behöva gå in i menyer så fort man vill ändra något medan lite mer avancerade modeller har dubbla inmatningshjul (Ett för bländare och ett för slutare eller en av dem och exponeringskompensation) och snabbknappar för ISO, vitbalans, fokusläge och liknande på huset.

Kunde inte sagt det bättre själv !

Tack så mycket för kommentarerna!

1. Inte över 10000 SEK för kamerahus + objektiv. Priset är inte det viktigaste dock, om än jag så klart vill ha så mycket som möjligt för pengarna...
2. Enbart kompaktkamera, Canon Ixus 40. (Har som sagt förut fotat en del analogt med Canon AE-1 och EOS 300, lekt med bländare, slutartid, ISO osv)
3. Enbart hobby, familjebilder (mycket inomhus/i mörker) och naturbilder (både landskap och detaljer).
4. Ja

Har i princip beslutat mig för en 550D (vill ha kontrollerna lätt tillgängliga), det jag är osäker på är objektivet. Jag vill ha ett zoomobjektiv som täcker så mycket som möjligt av mitt fotobehov, och då tror jag att jag behöver ett 2,8 objektiv. Tamron 28-70 mm är jag mycket intresserad av, däremot på en 550D (om jag förstått det rätt) ska man gångra med 1,6 pga APS sensorn så det blir ju inga vida vinklar precis... Det kanske man kan lösa genom att köpa den vidaste kitzoomen (som ju då förstås har sämre ljusstyrka).

1. Inte över 10000 SEK för kamerahus + objektiv. Priset är inte det viktigaste dock, om än jag så klart vill ha så mycket som möjligt för pengarna...
2. Enbart kompaktkamera, Canon Ixus 40. (Har som sagt förut fotat en del analogt med Canon AE-1 och EOS 300, lekt med bländare, slutartid, ISO osv)
3. Enbart hobby, familjebilder (mycket inomhus/i mörker) och naturbilder (både landskap och detaljer).
4. Ja

Har i princip beslutat mig för en 550D (vill ha kontrollerna lätt tillgängliga), det jag är osäker på är objektivet. Jag vill ha ett zoomobjektiv som täcker så mycket som möjligt av mitt fotobehov, och då tror jag att jag behöver ett 2,8 objektiv. Tamron 28-70 mm är jag mycket intresserad av, däremot på en 550D (om jag förstått det rätt) ska man gångra med 1,6 pga APS sensorn så det blir ju inga vida vinklar precis... Det kanske man kan lösa genom att köpa den vidaste kitzoomen (som ju då förstås har sämre ljusstyrka).

Då är det ju bara att slå till på en 550. Jag hade en sån innan jag bytte till 7d, och jag var väldigt nöjd med den. Lite för liten för min smak, och händer, men har du små händer så är det ett mycket bra val. Du verkar ju redan ha lite kunskap i hur en systemkamera funkar, så det blir nog en perfekt kamera för dej. Kolla på Rajala foto, dom är nog bland dom billigaste. Köpte min 7d där och är nöjd med affären.

Lycka till.

mvh Reino

Har i princip beslutat mig för en 550D (vill ha kontrollerna lätt tillgängliga)...
Om du vill ha "kontrollerna lätt tillgängliga" ska du inte välja 550D utan någon av modellerna med två siffror i namnet. Nya 60D eller begagnad 50D/40D kanske. De kamerorna har också mycket bättre sökare med mera. Gå till en butik och titta och jämför.

4. Ja

Mitt råd är att köpa ett bra zoom tillsammans med det utmärkta Canon EF 50/1,8 II för inomhus/mörker bilder
T ex Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM så får du lite vettigare omfång.
Ett 2,8 är i snålaste laget om du skall fota i mörker/inomhus. Jag har ett 2,8 men märker att det inte räcker utan kör med mitt 85 1,8 inomhus för det mesta. På min önskelista står det ett 50 1,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar