Är du nybörjare klarar du dig bra med de billigaste systemkamerorna. Det tar tid att lära sig allt om sin kamera och "all" fototeori som finns, och som man bör lära sig för att effektivt kunna hantera en systemkamera. Först när man kan det och kan peka på nåt som direkt begränsar en, kan man börja fundera på att uppgradera till en dyrare kamera tycker jag. Jag funderade tidigare på det, men har konstaterat att jag klarar mig bättre och bättre med min lilla Nikon D60 som jag började fota med i våras. Som nybörjare tar det tar tid att lära sig ta skarpa och rättexponerade bilder, för att inte tala om det rent konstnärliga i fotograferingen som bildkomposition mm. Dessutom är det rätt viktigt att kunna lite bildbearbetning för att få ut det mesta av sina bilder.
Även de billigaste nya systemkamerorna idag tar ungefär lika bra bilder som de som kostar två tre gånger mer (i alla fall om de har samma sensor som de dyrare modellerna, vilket inte är nåt ovanligt). Det man vinner på dyrare kamera är enklare åtkomst för vissa funktioner p.g.a. fler knappar, bättre autofokussystem, fler bilder/sekund och bättre expansionsmöjligheter (lättare att använda fler blixtar t.ex.), för att nu nämna några saker. Eftersom jag själv inte har mer än en instegskamera så är jag inte så insatt i vad allt man vinner på att köpa dyrare kamera.
Det som enligt mig gör systemkamerafoto så kul, är olika objektiv (vidvinkel/normal/tele/makro, zoom/fast, ljusstark/ljussvag...), blixtar för ljussättning, stativ för långa slutartider mm... Det minst roliga tycker jag är just kameran i sig. Den är ju i princip bara ett verktyg för att snappa upp bilder från ljusflödet som objektivet skickar till kamerasensorn.
Är du inne på Canon, varför inte satsa på en Canon 1000D? Har hört mycket bra om den modellen. Köper du en billig systemkamera som denna har du kanske råd med två objektiv, t.ex. en normalzoom och en telezoom, gärna med bildstabilisering (IS på Canonesiska) i båda, och en hyfsad blixt (t.ex. Canon Speedlite 430EX II, helst inte nån billigare). I ett senare skede kan det vara kul att vidare komplettera med med ljusstarkare objektiv och kanske en vidvinkel. Väska och stativ ska man inte heller glömma bort..
Även fast jag är Nikonist själv, rekommenderar jag inte Nikon i första hand för dig. Detta eftersom jag tycker Nikons objektivutbud för de billigaste kamerorna, som saknar autofokusmotor, är rätt begränsat. Detsamma kan man inte säga om Canon. Därmed inte sagt att jag inte skulle tycka om min Nikon. Tvärtom, jag tycker mycket om min kamera, men objektivbristen har jag stört mig på några gånger...
Lycka till med kameraköpet!