Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera - mässbilder & produktrecensioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

dp79.com

Ny medlem
Hejsan!
Står inför ett kameraköp. Jag kommer främst att använda kameran för "amatörbilder" på elekronikprodukter på mässor, hemmiljö och andra inomhusställen.
Bilderna används till 95% för webben. Dock är jag på gång med produktrecensioner med egentagna bilder som ska lämpa sig för tryck.

Då jag är en riktig amatör när det gäller fotografering så vet jag inte riktigt om jag fixar bilder för tryck men för webben så ska det nog gå bra. Har tidigare använt mig av en Canon A75 och det har blivit många gråa hår då det är svårt att få till inomhusbilder men känner nu att jag måste komma igång på allvar och då krävs det en bättre kamera till att börja med. Sen för jag försöka lära mig efterhand..

Har läst på lite och klämt på både Nikon o Canons billigare varianter, E350D o N50/N70. Dock så tycker jag Pentax K100D känns mest spännande på "pappret" men annars gillar jag Canon 350D skarpt:)

Men kameran kanske inte är det stora grejen utan vad jag behöver mer för att klara av fotografering på mässor och bilder för recensioner. Räcker det med kit-objektiven eller ska jag satsa på något speciellt objektiv?
Ska man investera i en bättre blixt direkt eller räcker de inbyggda? Kraven är inte överdrivit stora, så studiobilder eller så är det inte tal om, bättre amatörbilder i inomhusmiljöer!

Har satt en gräns på 8 000:- (inkl moms) för ett "startpaket" som man kan växa i. Vill iaf få det mest nödvändiga från början.

Förslag?

Hej!

Om du skalll ta bilder riktigt nära kan det vara svårt att få den inbyggda blixten att ge bra resultat men med bildstabiliseringen i K100D lär du komma rätt långt med kitoptiken.

Ännu bättre vore att kombinera kameran med tex Tamron 28-75/2,8 som har ett halvmacro och som både är ljusstarkare och skarpare än alla kitgluggar. Den kostar tyvärr lite mer då (3.500) men budgetar har ju ofta en tendens att spricka ;)

Blev en Nikon D50 för mig. Vågade inte riktigt chansa med Pentaxen då de två recensionerna som finns ute inte rikigt avslöjar vad kameran verkligen går för och sen känns det ju mer lockande med andrahandsmarknaden för Nikon.

Att sen D50 känns bekväm och passar mig rent ergonomiskt, ja då var det lika bra att slå till :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar