Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Miiwa

Medlem
Hallå i världen!

Jag har funderat ett tag nu på att byta kamera, för tillfället har jag en Samsung GX-10, har aldrig riktigt varit förtjust i den, men jag har jobbat med den iaf.. haha. Det jag inte gillar med den är dels att den är tung, och ganska klumpig för mina små händer.

Jag gillar inte riktigt objektiven till den heller, och näe, jag är helt enkelt inte riktigt ett med kameran.

Min bror har en canon (vad exakt det är för någon vågar jag inte säga nu, för det vet jag inte), men den gillar jag iaf, den är smidigare och jag gillar hur knapparna och diverse andra saker är utformat (dessutom finns det ju en hel uppsjö med objektiv till en canon).

Velar lite mellan canon eller nikon.. har väldigt dålig koll på båda märkena egentligen, så därför frågar jag er nu. Vad tror ni hade varit den ultimata kameran för mig? Som inte kostar en hel förmögenhet, för jag är en fattig själ.

Gillar att fotografera människor i rörelser, djur, landskap, nattbilder osv.

Och när vi ändå håller på.. ett superobjektiv till kameran med? :D Vilket? Helst tele då.

Tacksam för svar!

Lite för svävande fråga även om jag förstår ditt bekymmer. Egentligen har du redan svarat på dina egna funderingar - Canon.

Det har ingen större betydelse vilket fabrikat du väljer när du utgår ifrån "scratch". Alla större fabrikat är tekniskt ganska lika. De har ungefär samma prestanda när du jämför inom samma pris segment. Dock så ligger Canon och Nikon lite högre prismässigt än t.ex. Pentax. Du får helt enkelt lite mer kamera för pengarna om du väljer något annat än Nikon och Canon men det är på bekostnad av begagnat utbudet.

Jag tycker att du skall besöka en större fotoaffär som har hemma lite olika fabrikat. Där jämför du själv hur det är att hålla och hantera kameran. Glöm tekniken. Den är i alla fall ganska likvärdig.

Nu kan jag inte andra fabrikat än vad jag själv använder. Jag har dock noterat att du t.ex. vrider åt höger på linsen på en Canon så skall du vrida åt vänster på en Nikon för att "göra samma sak".

Mitt råd är att välja antingen en Canon eller en Nikon och det är enbart för att där har du ett enormt utbud av tillbehör. Såväl nytt från s.k. tredjeparts tillverkare såsom begagnat.

Lycka Till

Edit: Om nu din bror har en Canon så kan det finnas en viss vinst att välja samma fabrikat bara för att låna av varandra.......

Superobjektiv.......

Finns de? Skulle du köpa en lins efter de önskemålen, då får du öppna den stora plånboken.

Det låter som om du helst vill ha en tämligen liten och nätt kamera och då kommer denna superlins att vara väldigt stor och tung. Många väljer ett objektiv som lite hafsigt kallas för "walk-a-round" lins. Dvs ett objektiv med ett ganska stort zoomomfång som skall passa det mesta. Dock - ju större omfång dessto mer kompromisser. Kika lite på 18 - 125 mm. Ett "lagomt" omfång för att täcka lite av varje. Ge oss dina tankar på vilken budget du kan tänkas ha.

Ja, du har nog rätt i att det vore klokast att skaffa en canon, då jag kan låna brors objektiv isf.
Han har ju det där "värstingobjektivet" som ligger i en prisklass jag aldrig skulle ha råd med, haha.

Men jag vill ändå ha ett bra teleobjektiv och kanske något vettigt fast.

Vad är det för canon jag borde kolla på då? Det finns ju en hel uppsjö av olika modeller.
Hade helst inte velat ge mer än högst 10.000:- för en ny kamera.

kanske detta paket?

Cyberphoto släpper detta paket för lite drygt 10K, kanske är det intressant?

Canon EOS 650D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM
Kampanj! Gadget bag 300EG på köpet!

Har ingen erfarenhet av Canon dock:)

Så länge du tittar på nytt så är det så klart plånboken som styr mycket och då gäller det att kika efter kampanjer. Ovanstående paket skulle säkert passa dig. Canons "minsta" kameror har en 3-siffrig modellbeteckning. 2 siffror = blir själva kameran fysiskt lite större osv. Objektivet är vad jag kallar för ett "walk-a-round" objektiv. Täcker rätt så stort normalt fotande men kompromissen är så klart möjligheten att fotografera när ljuset blir halvdunkelt.

Möjligheten är så klart att titta efter begagnat. Jag har bara goda erfarenheter att köpa/sälja på detta forumet. En kameramodell som har något år faller (tyvärr) rätt så mycket i pris medan optiken ligger kvar hyfsat i pris.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=178841
(60D inkl 2 objektiv varav det ena är likadant som tipset)

Bara ett exempel på en annons som motsvarar ungefär vad du söker. Huset är möjligen lite för stort för dig.

Ja, du har nog rätt i att det vore klokast att skaffa en canon, då jag kan låna brors objektiv isf.
Han har ju det där "värstingobjektivet" som ligger i en prisklass jag aldrig skulle ha råd med, haha

Det där är faktiskt ett av de tyngsta argumenten för att välja ett specifikt märke...möjligheten att låna objektiv av släkt och vänner :cool:

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar