Men hallå. AA batterier... Dom laddar ju ur sig själv hela tiden. I min gamla kompaktkamera har jag AA batterier (laddningsbara). Om kameran ligger oanvänd någon vecka är ju batterierna slut. Nä. Kör med ett riktigt kamerabatteri som räcker minst 500bilder och en kamera som har en vettig batterimätare så är du säker på att du har ström när du behöver det. Det hjälper ju inte med att ha 5 uppsättningar AA batterier, alla 5 uppsättningarna laddar ju ur samtidigt ändå.
Förutom att det är lätt att i ett akut läge ersätta med vilka batterier som helst från Pressbyrån eller macken så har det som sagt hänt mycket med AA-batterier:
T.ex. har både Hähnel och Maxell nu 1,25v batterier som fungerar utmärkt till just digitalkameror. Den något högre spänningen tycks se till att extra griniga kameror, som annars tyckte att vanliga laddbara på 1,2v var slut redan som fulladdade, blir mycket gladare. De är marginellt dyrare än vanliga laddningsbara av god kvalitet.
Philips säljer litium-jon batterier i AA-storlek med 1,5v. Har inte provat dem, men de borde vara perfekta i en kamera!
De nyaste "vanliga" laddningsbara har kommit i nya varianter ("Reday2Use", "Instant" och allt vad de nu heter...) som är färdigladdade från fabrik och inte alls tappar laddning på samma sätt som de gamla, till samma pris som de äldre modellerna.
Du kan _välja_ laddare: Allt från 15 minuter till, ja 15, 20 timmar eller så beroende på vad man vill ha för prestanda och vad det får kosta. Å så fördelen av att ha samma batterier till kamera och blixt, osv. osv...
Jag önskar att jag kunde bemöta de 500 bilderna på en laddning, men jag minns faktiskt inte hur många det brukade bli, däremot kan jag säga, för vad det nu är värt, att batterierna alltid räckte långt över min egen förväntan.
Batterimätaren däremot är ju iofs. i stort sett kass, men det är den väl på alla kameror utom möjligen de Sony som har info-litium, eller?