Annons

Vilken kamera bör jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett litet tillägg. det finns två varianter av 18-55 kitobjektiv till k200d. ett som heter något i stil med 18-55mm AL och efterföljaren som heter 18-55mm AL II. Vet inte vad som skiljer dessa åt men det kan vara bra att känna till om man vill fråga personalen i affären om kitobjektiven.

Fast jag aldrig själv ägt en Pentax så är jag mycket förtjust i K100 - den är som någon annan också skrev på ett oförklarligt sätt lite roligare att fota med än många andra. Pentax gör bra grejer...

Men hallå. AA batterier... Dom laddar ju ur sig själv hela tiden. I min gamla kompaktkamera har jag AA batterier (laddningsbara). Om kameran ligger oanvänd någon vecka är ju batterierna slut. Nä. Kör med ett riktigt kamerabatteri som räcker minst 500bilder och en kamera som har en vettig batterimätare så är du säker på att du har ström när du behöver det. Det hjälper ju inte med att ha 5 uppsättningar AA batterier, alla 5 uppsättningarna laddar ju ur samtidigt ändå.

Jag tror du missat utvecklingen av AA batterier som skett de senaste 2 åren. Idag finns det laddningbara ni-h AA batterier som har väldigt låg självurladdning (ca 20% per år), att jämför med li-ion specialbatterier som har självurladdning på ca 5% per månad.

Köper man en laddare som laddar varje batteri seperat är det inga problem med batteritiden,gjorde själv misstaget att köpa en billig laddare som laddar parvis
då kunde ett batteri vara fulladdat och resten halvladdade och det är då man får
problem med batteritiden.men nu med bra laddare och batterier är det inga problem
med det längre !

Ett litet tillägg. det finns två varianter av 18-55 kitobjektiv till k200d. ett som heter något i stil med 18-55mm AL och efterföljaren som heter 18-55mm AL II. Vet inte vad som skiljer dessa åt men det kan vara bra att känna till om man vill fråga personalen i affären om kitobjektiven.
Ettan såldes till K10D och K100D, sen kom en uppdaterad variant till K200D och K20D som är lite skarpare, det är modell II. AL innebär att det är asfäriska linser inuti.

Men hallå. AA batterier... Dom laddar ju ur sig själv hela tiden. I min gamla kompaktkamera har jag AA batterier (laddningsbara). Om kameran ligger oanvänd någon vecka är ju batterierna slut. Nä. Kör med ett riktigt kamerabatteri som räcker minst 500bilder och en kamera som har en vettig batterimätare så är du säker på att du har ström när du behöver det. Det hjälper ju inte med att ha 5 uppsättningar AA batterier, alla 5 uppsättningarna laddar ju ur samtidigt ändå.

Förutom att det är lätt att i ett akut läge ersätta med vilka batterier som helst från Pressbyrån eller macken så har det som sagt hänt mycket med AA-batterier:

T.ex. har både Hähnel och Maxell nu 1,25v batterier som fungerar utmärkt till just digitalkameror. Den något högre spänningen tycks se till att extra griniga kameror, som annars tyckte att vanliga laddbara på 1,2v var slut redan som fulladdade, blir mycket gladare. De är marginellt dyrare än vanliga laddningsbara av god kvalitet.

Philips säljer litium-jon batterier i AA-storlek med 1,5v. Har inte provat dem, men de borde vara perfekta i en kamera!

De nyaste "vanliga" laddningsbara har kommit i nya varianter ("Reday2Use", "Instant" och allt vad de nu heter...) som är färdigladdade från fabrik och inte alls tappar laddning på samma sätt som de gamla, till samma pris som de äldre modellerna.

Du kan _välja_ laddare: Allt från 15 minuter till, ja 15, 20 timmar eller så beroende på vad man vill ha för prestanda och vad det får kosta. Å så fördelen av att ha samma batterier till kamera och blixt, osv. osv...

Jag önskar att jag kunde bemöta de 500 bilderna på en laddning, men jag minns faktiskt inte hur många det brukade bli, däremot kan jag säga, för vad det nu är värt, att batterierna alltid räckte långt över min egen förväntan.

Batterimätaren däremot är ju iofs. i stort sett kass, men det är den väl på alla kameror utom möjligen de Sony som har info-litium, eller?

...
Batterimätaren däremot är ju iofs. i stort sett kass, ...
Ja, det är tyvärr det normala, och det är synnerligen frustrerande. Gång på gång hamnar man i den bekanta ångestsituationen - räcker batteriet till 200 bilder, eller bara 2? Behöver/hinner jag ladda?

... men det är den väl på alla kameror utom möjligen de Sony som har info-litium, eller?

Det finns faktiskt enstaka modeller även från andra tillverkare som har användbar batterikapacitetsmätning, men den finns då bara på något av deras dyrare hus (5-10 gånger dyrare än instegsmodellerna).

Men du har rätt i att samtliga Sonys DSLR-kameror (med undantag för den utgångna A100) har försetts med Info-Lithium-systemet, dvs mätning av återstående batterikapacitet med procentnoggrannhet, även deras instegsmodeller. Detta är en i praktiken mycket värdefullare funktion än man tror! Tar bort den vanligaste fotografiskt relaterade ångestorsaken...

I val av märke skulle jag se över beganatmarknaden av tillbehör; objektiv och externa blixtar. Om du inte tänker köpa allt nytt i butik och därmed betala rätt mycket för bra optik så är begagnatmarknadens storlek intressant.

Om du orkar bör du se över vilka objektiv som du tycker verkar intressanta för ditt fotograferande inom respektive märke och även prisnivåer som nya och begagnade. Det kan verka lite jobbigt, men min erfaren från kompisar med Pentax är att det är svårt att få tagi i objektiv, även nya för butikerna har dem inte inne, samma sak med blixtar. Fast Pentax gör väldigt fina kameror.

Hmm, kanske hjälpte eller stjälpte hur du ska göra om du inte redan köpt kameran.

kameran är köpt

kameran är köpt och det blev en pentax K200D. Just nu är den någonstans mellan mig och umeå. tror det kan bli riktigt bra.

men jag hör gärna fler kommentarer och tips, oavsett om de är positiva el negativa.
tack alla!

Ett bra val. Du valde det ena av dom två jag anser överlägset bäst i segmentet.. DVS Sony eller Pentax...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar