Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera bör jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

adversity

Medlem
Jag ska köpa en digital systemkamera. Problemet är vilken jag ska välja. Har tidigare inte haft någon, men har fotat mycket analogt med en canon eos1000 (el likn).

de olika kameror jag har kikat på nu är canon eos450, nikon d60, nikon d80 och pentax k200.
canon eos450 kändes ungefär som en leksak.
nikon d60 satt bra i handen men kändes liten.
nikon d80 har jag inte hållit i, men känns på pappret bra.
pentax k200 har jag inte heller hållit i, men det är nåt med bildstabilisator i huset och tätningarna som tilltalar mig.

jag är som sagt ganska el väldigt ny på området och vet väl egentligen inte vad jag ska leta efter. är det någon som har erfarenhet av någon av dessa kameror som kan ge mig lite tips?

Sök - sök -sök. Om Du söker i "Avancerad sökning" på "första kamera nybörjare" och begränsar sökningen till delforat [Köpråd] kommer Du att få 57 förslag på trådar. Ta bort ordet nybörjare och Du får 349 svar.

Annars kan Du gå till en välsorterad fotohandlare och klämma på Canons, Nikons, Olympus, Pentax, Samsungs & Sonys utbud. Det finns alltid en kamera som passar, Dina händer, Din smak och Din plånbok.

Som sagt finns många trådar i ämnet att söka på, men det första är ju vilken budget du har och sen gå till MM eller likn och känna o klämma och sedan utgå ifrån det.
Men mitt främsta råd är att inte ha bråttom utan skaffa gediget underlag för ditt beslut. Lycka till och fråga gärna i forumet för här finns många kunniga som säkert hjälper till och delar med sig av erfarenheter !

min budget ligger väl runt ca 6000.
jag skulle gärna vilja veta vad folk har för erfarenheter av pentax k200(AA-batterier mm), då de flesta tycker att jag ska köpa nikon el canon.

är det dumt att köpa nikon D80 då den har gått ur produktion?
hur viktigt är det med självrengörande sensor?

det finns så många frågor...

Jag har själv en 450D, och jag är supernöjd med den.

Man får väldigt bra bilder och knapparna sitter där dom ska. Sen kanske den inte ligger perfekt i handen, men det är inget man direkt tänker på.

Men gå in i en bra affär och känn o kläm på alla kameror i den prisklassen.

Dom är ju lika bra mer eller mindre så ta den som känns bäst helt enkelt :)

Om du bor i storstad kan du hitta alla kameror(men knappast alla i samma butik), och i en butik får man oxå ofta goda råd. Bor du nära Göteborg kan du gå på fotomässan, men på en mässa blir det lätt trångt och stojigt. Av dom nämnda kamerorna kan du skippa D60 där du har begränsningar när du blir varm i kläderna. Du kan oxå titta på Sony A200/300 och Olympus E520 även om den har liten sökare.

Alla snackar sig varma för sin "sjuka moster". Bilda Dig en egen uppfattning - lita på Din egen insikt. Om Du köper en kamera som "alla" rekommenderar, kommer Du att skaffa en kamera som passar "alla" andras behov - inte Dina.

Det spelar inte så stor roll vilket märke Du slaffar Dig - alla instegsmodeller är i dag rimligt bra. Det viktigaste är att Du trivs med, eller i alla fall accepterarm kamerans ergonomi och dess menyer. Det finns många egenheter att reat sig på.

Kläm och känn på så många kameror Du kommer åt. Lyssna inte på "goda råd" från försäljare - de är säljare, inte konsumentupplysare. Jag kan prata mig varm i timmar för Sony, men avstår. Tycker Du att Sony är ett vettigt val, så völkommen i klubben, Rtcker Du att Nikon passar Dig bättre, så grattis, hoppas det blir bra bilder.

min budget ligger väl runt ca 6000.
jag skulle gärna vilja veta vad folk har för erfarenheter av pentax k200(AA-batterier mm), då de flesta tycker att jag ska köpa nikon el canon.

är det dumt att köpa nikon D80 då den har gått ur produktion?
hur viktigt är det med självrengörande sensor?

det finns så många frågor...

Jag jobbar med datorer, och inom den branscen sa man ofta förr i världen "ingen har fått sparken för att de köpt IBM". Med det menade man att om man köpte från den ledande tillverkaren kunde man, vare sig resultatet blev bra eller ej, åtminstone inte bli helt sågad för att man valt fel leverantör. En slags trygghetsförsäkring för osäkra om man så vill. Det är lite så med Canon och Nikon inom fotografering; de kan aldrig bli helt misslyckade val för det är åtminstone kvalietsmässigt bra produkter från de två ledande tillverkarna. Råden du får tenderar därför att rekommendera just dem - så har ingen gett dig ett helt igenom dåligt råd!

* Jag har inte använt en K200D, men väl en K100D - och den är jättetrevlig, den passar mig att hålla i och manövrera, och det är helt enkelt kul att fotografera med den! Den utstrålar kvalitet och hållbarhet på ett sätt som tilltalar mig.

* Jag tycker att vädertätningen på K200D är en bra finess!

* Jag tycker att anti-skak i huset är bra! Fast det går ju att "köpa till" i objektivet hos Canon och Nikon.

* Jag tycker också att AA-batterier är helt underskattat som finess!

Många anser att de är sämre för att de inte har riktigt samma kapacitet som ett dyrt specialbatteri, men det tycker jag faller ganska platt till marken jämfört med att enkelt kunna köpa nya fulladdade batterier dygnet runt i kiosken eller på macken om man av någon anledning inte kan ladda de man har. Dessutom är specialbatterier oftast rätt dyra, och du kan nog köpa 4 eller 5 omgångar med laddningsbara AA-batterier för samma pris som ett enda specialbatteri.

Dessutom är det ju så praktisk att bara behöva ha med en enda batteriladdare till både kameran och en extern blixt på resan!

* Jag gillar dessutom hur bilderna som kommer direkt ur en K100D ser ut, de passar mig som helst vill slippa efterpill i datorn om det går. Därför kanske det kan vara en bra idé att kolla hur du gillar bildernas utséende från de olika kamerorna!

d80 el k200

nu står det mellan nikon d80 och pentax k200.
har varit och klämt på båda idag, dock i olika affärer (sjukt irriterande).
båda känns som något man skulle vilja ta med sig hem.

och båda känns som att de kommer att ge mig det jag vill ha. varför måste det finnas valmöjligheter ?!

nu skulle jag vilja ha lite hjälp med att välja rätt!

tack!

Hej ! När jag köpte min andra DSLR stod till slut valet mellan D80 och K200D och
det föll på K200D för den är lite modernare och kändes mer gedigen.Var dock
lite skeptisk till AA batterier men med en bra laddare och batterier är det
sak samma,men hade nog blivit nöjd med en D80 med,dom är i stort sätt lika.

lutar åt k200

känns skönt att höra det du säger. tänker ungefär på samma sätt.
har läst någonstans att kitobjektivet som följer med k200 är väldigt bra för att vara kitobjektiv också.
blir nog den...

positiva/negativa egenskaper någon?

Jag har en k200d och är mycket nöjd. Jag ser inga nackdelar med att det är AA-batterier. De räcker länge men se till att köpa rejäla batterier. Mina heter GP 2700. Lithiumbatterierna som följer med (ej uppladningsbara) räcker dock längre än man tror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar