Annons

Vilken kamera är mest prisvärd??

Produkter
(logga in för att koppla)

Veganen

Medlem
Hej, alla foto entusiaster!
Jag är ledsen för att ännu en nybörjare kommer och startar en sådan här "vilken kamera ska jag köpa" tråd. Men det är så att jag har kikat runt MYCKET på olika forum och övriga nätet för att få klarhet men jag kan fortfarande inte bestämma mig!

Det jag är ute efter är en Nikon-kamera som är en bra nybörjarkamera för en person som mest kommer att fota naturen. Jag efterfrågar Nikon eftersom min pappa och även andra bekanta kör med Nikon så då är tanken att vi ska kunna låna gluggar och övrig utrustning till varandra. Jag kommer att fota allt som har med naturen att göra, så jag antar att jag även bör köpa ett schysst teleskop-objektiv för att fota fåglar och djur med. Och även köpa ett makroobjektiv som jag kan fota detaljerade närbilder med av växter och dylikt. Jag är absolut inte främmande för den begagnade marknaden då jag förstår att detta kan löna sig ganska bra. Detta blir min första systemkamera så vad tycker ni mina vänner?? Vilken utrustning ska jag köpa, och ska jag satsa på en ny utrustning eller begagnad? De kameror jag har kikat på är: D200; D90; D3000; D80; D3100; D5000. Hehe, dessa kameror skiljer sig väll ganska enormt mot varandra?? Men de verkar ju ligga runt samma prisklass iaf. Jag kan tänka mig att pröjsa runt 10.000 för utrustningen, ingen stor budget men det är ju trots allt nybörjare!

MVH Alexander
 
Enda rådet är nog att du bör hålla dig till d80, d90 eller d200 som har fungerande autofokus med betydligt fler objektiv. På så vis kan du köpa billiga, lite äldre objektiv och systemet blir mer prisvärt.
 
Och av de Calle tipsar om skulle jag räkna bort två och bara behålla D90 på grund av ISO-egenskaperna.

Eventuellt kan D200 vara kvar, men inte D80 med tanke på att du har en rätt bra budget. Detta eftersom den är vädertätad och tåligare än de andra två. Det kan ju vara bra vid vissa typer av naturfoto.

När det kommer till teleobjektiv (inte teleskop-) säger jag bara en sak, 70-300 VR :) Mer prisvärt objektiv finns nog inte. För macro finns ju till exempel Tamron 90 mm. Som normalobjektiv skulle jag föreslå ett Sigma, Tokina eller Tamron 17-50/2,8. (16-17-18 kan de börja på, det finns lite olika där)

Detta kommer att gå en liten bit över din budget, men köp hellre det du har råd med nu och vänta tills du har råd med resten. Sätt dig på blocket och leta, det mesta dyker upp där förr eller senare om man är tålmodig!

Vad är det för objektiv du får låna?
 
Tack för den snabba responsen!
Intressant att du nämner både D200:an och D90:an som lämpligast eftersom det är dom två som jag har kikat på mest. Min pappa använder en D200 sedan 2006 och är nöjd med den. Själv tycker jag den känns riktigt skön att hålla i eftersom att jag har stora händer. D200:an har ju dock några år på nacken. Men då är frågan är det bättre att satsa på en D200 istället för en D90 och spara ca: 2000kr, som man istället kan lägga på objektiv budgeten?? Eller är det värt att lägga 2000kr extra på kamerahuset för att få en modernare modell?? Videoinspelning kommer jag dock aldrig använda eftersom att jag har en "riktig" HD kamera redan.

Mina bekanta är också ganska gröna på det här med fotograferandet så just nu kör dom bara med standard objektiv typ :17-50/2,8. eller liknande. Så det att man kan låna av varandra är väll mera inför framtiden. Eller blir det kanske så att dom struntar att köpa objektiv eftersom dom kan låna mina Nikon anpassade objektiv?? Kanske bästa att skaffa Canon istället? (skojar bara) =-). Det där teleobjektivet ska jag ta en titt på!
 
Givetvis finns det en bettig anledning till att välja nikon iom att du kan låna gluggar,, men jag tror ändå att det är viktigare att du väljer rätt kamera för dina behov!!

Själv var jag inne på Nikon, men fastnade för Canon då jag tyckte menyerna var mycket enklare att förstå. Trots att min kompis körde med Nikon...


Vidga dina vyer lite!

Naturen, då tycker jag att du skall kolla på modeller som är vattenskyddade!

Du kan inte räkna med att du kan låna gluggar hela tiden, du kommer att köpa det du behöver! Så lånandet är inte tillräckligt viktigt när det gäller val av modeller/fabrikat!

Jag hade tidigare en Canon 40D, som är väldigt prisvärd! Den är väderskyddad och relativt snabb (6.5bps).

Om du vill plåta i naturen, 40D + Canon 70-200 4L sedan köper du en extender,,,

Canon 40D kostar 3700-4500:-
beg Canon 70-200 4L kostar 4500-5000:-
extender Canon 1.4X 2000-3000:-
stativ 800-2500:-

Säkert många som inte håller med mig, men det är prisvärda grejjor!
 
Rätt tänkt där Light Head! Får nog ta och prova några Canon kameror och även andra märken för den delen. Varför skulle Nikon passa mig allra BÄST?? Har ju bara hållit i Nikon när det kommer till systemkameror så det ska bli kul att åka ner på stan imorrn och spana in några Canon och eventuellt andra kameror också. Tack för att du fick mig på andra tankar ;)

Var ute i skogen och plockade svamp idag, det ända jag tänkte på var olika scener t.ex "nu skulle man ha haft en schysst kamera att fota den mäktiga kronan på eken med!". Tecken på att man är sugen och taggad, jippi!
 
Själv var jag inne på Nikon, men fastnade för Canon då jag tyckte menyerna var mycket enklare att förstå.

Den fördelen är nog borta efter ett par veckor, när man lärt sig sin egen kamera. Det finns många viktigare parametar när man väljer system.

Nikon D90 med 18-105 plus 70-300 VR är mitt tips.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.