Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken ISO kör ni på i D80?
- Trådstartare Thomas_N
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Nu kör jag inte D80 utan D200, men det är ju ungefär samma sak.
Jag förstår inte riktigt frågan faktiskt. Man väljer ju så hög ISO att man slipper skakningsoskärpa, inte högre. Brus är alltid bättre än skakningsoskärpa, så jag använder auto-ISO ständigt. Då väljer kameran oftast lägre ISO än vad jag hade gjort om jag velat vara "på den säkra sidan" och valt själv.
Hur högt brus man tolererar är ju upp till var och en, så jag rekommenderar att du provar dig fram. Det finns inget rätt eller fel. Upp till ISO 1600 är inget problem tycker jag, även om det förstås blir en del brus.
Mina tips är att fota i JPG + RAW när ljuset är dåligt. Kamerans interna brusreducering (Hi ISO NR, som du kan ställa själv) är väldigt bra om man ställer den till "normal", men det blir lite för mycket utsmetning av detaljerna i de högre lägena. Duger inte JPG-bilden så kan man plocka fram RAW-filen och brusreducera med något dedikerat brusreduceringsprogram.
Vidare så kan jag bara rekommendera dig att testa auto-ISO. Där kan du ställa den högsta känslighet som tillåts, samt vid vilken slutartid den ska börja arbeta.
Tyvärr ser man inte ISO i sökaren på D80, men som sagt; hellre brus än skakningsoskärpa, så det borde inte vara ett problem. Välj en slutartid då auto-ISO börjar jobba som är den längsta som du klarar att handhålla utan oskärpa. Jag kör 1/80 sekund med normalzoomen i A-läge. Vill man rucka på tiden så väljer man raskt M-läge, och man kan då gå upp i slutartid utan att rota i menyerna.
Tillägg: Är du förresten samma Thomas som på Musikpolen?
Jag förstår inte riktigt frågan faktiskt. Man väljer ju så hög ISO att man slipper skakningsoskärpa, inte högre. Brus är alltid bättre än skakningsoskärpa, så jag använder auto-ISO ständigt. Då väljer kameran oftast lägre ISO än vad jag hade gjort om jag velat vara "på den säkra sidan" och valt själv.
Hur högt brus man tolererar är ju upp till var och en, så jag rekommenderar att du provar dig fram. Det finns inget rätt eller fel. Upp till ISO 1600 är inget problem tycker jag, även om det förstås blir en del brus.
Mina tips är att fota i JPG + RAW när ljuset är dåligt. Kamerans interna brusreducering (Hi ISO NR, som du kan ställa själv) är väldigt bra om man ställer den till "normal", men det blir lite för mycket utsmetning av detaljerna i de högre lägena. Duger inte JPG-bilden så kan man plocka fram RAW-filen och brusreducera med något dedikerat brusreduceringsprogram.
Vidare så kan jag bara rekommendera dig att testa auto-ISO. Där kan du ställa den högsta känslighet som tillåts, samt vid vilken slutartid den ska börja arbeta.
Tyvärr ser man inte ISO i sökaren på D80, men som sagt; hellre brus än skakningsoskärpa, så det borde inte vara ett problem. Välj en slutartid då auto-ISO börjar jobba som är den längsta som du klarar att handhålla utan oskärpa. Jag kör 1/80 sekund med normalzoomen i A-läge. Vill man rucka på tiden så väljer man raskt M-läge, och man kan då gå upp i slutartid utan att rota i menyerna.
Tillägg: Är du förresten samma Thomas som på Musikpolen?
Senast ändrad:
marooned
Aktiv medlem
Jag vågar använda iso 1000 även på de värsta tänkbara motiven och får bilder som utan problem kan skrivas ut i A4, detta med en D70s.
Man ska dock inte se bilderna i 100% på en vanlig 19" (1280*960) skärm. Vill du pixelpeepa, använd en full HD skärm på 17", det blir mer likt en utskrift.
Man ska dock inte se bilderna i 100% på en vanlig 19" (1280*960) skärm. Vill du pixelpeepa, använd en full HD skärm på 17", det blir mer likt en utskrift.
Rasmus M
Aktiv medlem
Precis som martin sade sa "hellre brus än oskärpa". Skakningsoskärpa går inte att göra någonting åt men har du en bild med brus kan du alltid dämpa det och förlora lite detaljer, eller behålla det och ha kvar detaljerna.
Krävs det ISO 3200 (markeras H 1.0) för att jag ska komma ner till en kort slutartid så använder jag 3200. Visst är det märkbart brus på 3200 men det blir inte oanvändbara bilder på något sätt.
D80 klarar höga ISO rätt mycket bättre än D200 (utan någon brusreducering, endast "sensorn").
Mvh
Rasmus Mattsson
Krävs det ISO 3200 (markeras H 1.0) för att jag ska komma ner till en kort slutartid så använder jag 3200. Visst är det märkbart brus på 3200 men det blir inte oanvändbara bilder på något sätt.
D80 klarar höga ISO rätt mycket bättre än D200 (utan någon brusreducering, endast "sensorn").
Mvh
Rasmus Mattsson
Rasmus M
Aktiv medlem
RAW påverkas aldrig av några av de inställnignar du har i kameran.
JPG behandlas däremot av alla de inställningar du gör i kameran.
Med inställningar menar jag brusreducering och vitbalans etc. INTE Exponerings relaterade saker.
Uh... så snabbt svar på din fråga. Nej RAW får ingen brusreducering på sig.
Mvh
Rasmus
JPG behandlas däremot av alla de inställningar du gör i kameran.
Med inställningar menar jag brusreducering och vitbalans etc. INTE Exponerings relaterade saker.
Uh... så snabbt svar på din fråga. Nej RAW får ingen brusreducering på sig.
Mvh
Rasmus
Bokeh
Aktiv medlem
Rasmus M skrev:
RAW påverkas aldrig av några av de inställnignar du har i kameran.
JPG behandlas däremot av alla de inställningar du gör i kameran.
Med inställningar menar jag brusreducering och vitbalans etc. INTE Exponerings relaterade saker.
Uh... så snabbt svar på din fråga. Nej RAW får ingen brusreducering på sig.
Mvh
Rasmus
Inte helt rätt, det beror på vilket program du använder, kör du Nikons Capture NX så följer alla kamerainställningar med Raw-filen, även brusreduseringen, men du kan naturligtvis stänga utav eller ändra dom inställningarna i programmet.
/kent
Rasmus M
Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Inte helt rätt, det beror på vilket program du använder, kör du Nikons Capture NX så följer alla kamerainställningar med Raw-filen, även brusreduseringen, men du kan naturligtvis stänga utav eller ändra dom inställningarna i programmet.
/kent
Uhm, nej, det beror inte på vilket program man använder ;-)
Kameran laddar över inställningarna som låg i kameran samtidigt som den laddar över filen. Programmet lägger då detta på filen först när filen är laddad till datorn men RAW filen är fortfarande oförändrad. Filen som du ser på datorn är fortfarande RAW filen i sitt RAW fortmat, utan brusreducering eller något annat tillagt och du kan genom ett enkelt klick (i de flesta program) välja att visa filen i orginal formatet utan "in camera settings".
Det är precis som om du skulle ladda över en RAW fil och sen ändra saker med den, RAW filen, om programet arbetar i en så kallad "non destructive" miljö kommer aldrig att ändras, de ändringar du gör sparas i en annan fil och du kan alltid återgå till orginal RAW filen med ett enkelt knapptryck.
Så för att korta ner svaret igen... RAW filen påverkas aldrig av dina kamera inställningar förutom ett par givna saker som händer med alla kameror.
Mvh
Rasmus Mattsson
johan.morck
Aktiv medlem
Som ett rakt svar till Thomas inledande fråga: ALLA! från 100 upp till högsta läget (motsv 3200). Skall man bara visa bilderna för web så är det inga som helst problem tycker jag, så länge den är bra exponerad. Hellre en brusig bild än ingen alls ;-)
Och NEJ, jag gillar i princip inte brusreducering, möjligen mycket måttlig och använd på ett bra sätt.
Och NEJ, jag gillar i princip inte brusreducering, möjligen mycket måttlig och använd på ett bra sätt.
Bokeh
Aktiv medlem
Rasmus M skrev:
Uhm, nej, det beror inte på vilket program man använder ;-)
Kameran laddar över inställningarna som låg i kameran samtidigt som den laddar över filen. Programmet lägger då detta på filen först när filen är laddad till datorn men RAW filen är fortfarande oförändrad. Filen som du ser på datorn är fortfarande RAW filen i sitt RAW fortmat, utan brusreducering eller något annat tillagt och du kan genom ett enkelt klick (i de flesta program) välja att visa filen i orginal formatet utan "in camera settings".
Det är precis som om du skulle ladda över en RAW fil och sen ändra saker med den, RAW filen, om programet arbetar i en så kallad "non destructive" miljö kommer aldrig att ändras, de ändringar du gör sparas i en annan fil och du kan alltid återgå till orginal RAW filen med ett enkelt knapptryck.
Så för att korta ner svaret igen... RAW filen påverkas aldrig av dina kamera inställningar förutom ett par givna saker som händer med alla kameror.
Mvh
Rasmus Mattsson
Naturligtvis är det som du säger, men många som är nybörjare att fota i Rawformat funderar varför inte kamerainställningarna visas i programmet som Jpg filerna gör, och då använder dom andra program än Nikons egna.
Med Nikons programvara visas Rawfilen exakt som en Jpg fil skulle sett ut, dvs. kamerainställningarna läggs på den "orörda rawfilen", och dom kan stängas utav helt eller ändras efter eget tycke.
Inget annat program klarar utav det eftersom Nikon krypterar informationen, så vill ni fota i Rawformat, och köra efter kamerainställningarna så är det Capture NX som gäller, själv tycker jag det är oslagbart eftersom det kräver väldigt lite justering i efterhand.
/kent
Rasmus M
Aktiv medlem
Ahaaa nu håller jag med
Har faktiskt inte använt Capture NX (kan nätt och jämnt starta det på min dator, börjar bli till åren). Jo visst är det bra om man vill kunna använda de inställningar man har gjort i kameran.
Personligen tycker jag bättre om att få raw filen i helt "rent" format från början utan att behöva se den med kamera inställningar. Men det är det som är skönt med raw, vi kan bestämma själva
Mvh
Rasmus Mattsson
Har faktiskt inte använt Capture NX (kan nätt och jämnt starta det på min dator, börjar bli till åren). Jo visst är det bra om man vill kunna använda de inställningar man har gjort i kameran.
Personligen tycker jag bättre om att få raw filen i helt "rent" format från början utan att behöva se den med kamera inställningar. Men det är det som är skönt med raw, vi kan bestämma själva
Mvh
Rasmus Mattsson
MattiasL
Aktiv medlem
Jag är förundrad. Jag har äntligen fattat hur bra D200 (och därmed D80) är, om man ger fan i att konvertera rawbilderna i Camera Raw. Jag har plåtat raw och jpg parallellt under jazzfestivalen. Jpg för att snabbt hiva upp på web (kolla gärna www.lira.se förresten) och raw för senare finjobb för printar. Iso 1600 är absolut inga som helst problem i jpg.
Nu är Capture One LE införskaffat, så nu ska det väl bli ordning på neffarna också. Men att det var sån skillnad...jag fattar inte hur det kan vara möjligt. Jag som är van vid snabb färgnegfilm tänkte förut att det var väl fult men ok. Nu har en halvt ny värld öppnat sig.
Nu är Capture One LE införskaffat, så nu ska det väl bli ordning på neffarna också. Men att det var sån skillnad...jag fattar inte hur det kan vara möjligt. Jag som är van vid snabb färgnegfilm tänkte förut att det var väl fult men ok. Nu har en halvt ny värld öppnat sig.
Makten
Aktiv medlem
Sundhult
Medlem
Jag är i tagen att skaffa en systemkamera, så jag blev nyfiken på den här tråden.
Idag har jag en IXUS 750 som jag springer runt och "tittar och trycker" med. När jag kikat på bilderna i efterhand väljs ofta ISO 100 i auto-läge.
När man kör manuellt bör man alltså välja ett högt ISO?
Är det en fördel att ha en kamera som klarar ISO 100 (jmf D70 <-> D80)?
//.D
Idag har jag en IXUS 750 som jag springer runt och "tittar och trycker" med. När jag kikat på bilderna i efterhand väljs ofta ISO 100 i auto-läge.
När man kör manuellt bör man alltså välja ett högt ISO?
Är det en fördel att ha en kamera som klarar ISO 100 (jmf D70 <-> D80)?
//.D
Similar threads
- Svar
- 31
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 30
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 34
- Visningar
- 3 K