Annons

Vilken inställning på ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palle-p

Aktiv medlem
vet inte redigt hur jag ska formulera det men vilket sätt är bäst att mäta ljuset på.
under min meny Metering mode, finns multisegment, ctr.weighted och spotmätning.
Vilket passar bäst till vad?

//Palle

Jo, jag har läst den.
men tex multisegment, det står att den används till turistbilder och likandne. blir det liksom tråkigt med det? eller ska man försöka använda nått annat tex centrumvägd?

med multisegment överlåter du till kameran att välja exponeringen. Med centrumavvägd mätning kan du styra bättre själv genom att välja var du mäter.

Många kameror idag har dock väldigt bra mulsegmet-mätning

Att använda spotmätning är ett utmärkt sätt att mäta ljuset om man vill mäta på små delar av den totala bilden, exempelvis en motivdel som befinner sig i relativt starkt ljus jämfört med dess omgivande delar. Du mäter alltså bara en liten del av motivet.

Att använda spotmätning är också bra då man vill kontrollera exponeringsomfånget i bilden, alltså hur många stegs skillnad all delar i bilden har.

Exempelvis om du har ett landskap framför dig och du vill ta en bild av detta brukar jag spot-mäta först marken för att få en medelexponering, sedan mäter jag även himlen för att se hur många stegs skillnad det är mellan mark och himmel. Är det väldigt stor skillnad, många steg, måste jag på något sätt reducera ljusmängden från himlen för att undvika att den blir överexponerad. En diafilm klarar ungefär 5 stegs skillnad/kontrastomfång, vilket innebär att filmen den kan ge teckning i alla delar av bilden om du håller ljuset inom dessa fem steg, från skugga till högdagrar. Börjar det bli fler stegs skillnad måste man börja fundera hur man vill ha det, vad ska bli rätt exponerat och vad får man helt enkelt åsidosätta.

För att reducera ljusmängden för en del av motivet, himlen i detta fall, använde man ett avtonat gråfilter i olika styrka, 1,2,3,4 steg osv.

Rent generellt brukar man exponera dia-film efter högdagrarna, och sedan låta lågdagrarna sota igen om det är nödvändigt. Självklart är det upp till var och en och vad man vill uppnå för effekt.

Evaluerande- eller flersegmentsmätning tar hänsyn till alla delar av bilden och försöker göra en så hygglig exponering som det bara är möjligt, problemet är bara att den mätmetoden inte kan avgöra vad det är för typ av motiv du ska fotografera och den metoden har också väldigt svårt att kompensera för stora kontrstskillnader i bilden. Min erfarenhet av evaluerande mätning är att den fungerar utmärkt då ljuset är jämnt och motivet är jämnt belyst.

Hoppas det hjälpte dig något

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar