Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag har kört NAS-servrar länge. Den första är en Q-nap TS-219 som nu nog är 7-8 år. Den är idag min back-up. I den har suttit Seagate Caviar diskar som jag bytt en gång på grund av platsbrist.Min huvuddator på jobbet står på dygnet runt liksom min min stationära dator här hemma. Sedan har jag servrar på jobbet som förstås också är på dygnet runt. Kunder har jag en del som stänger av, andra som låter det stå på kontinuerligt.
Jag kan påminna mig ett par kraschade hårddiskar på mina kunders dator-diskar de senaste 5-6 åren.
När det gäller NAS (som i antal är betydligt färre än vanliga datorer) så har jag säkert över tio kraschade diskar under samma period. Dessa diskar har suttit i Seagate, Buffalo och Lacie chassin. Något "skumt" är det med NAS-enheterna. Kanske är det att formatet är så kompakt som gör att värmen blir högre än i en stationär dator??
Tillverkarnas uppgifter tror jag brukar vara drifttid, men jag är inte säker. Läser sällan sådant.
De har inte krånglat.
I den nyare Q-nap TS-451 sitter fyra Seagate Caviar diskar på 2,5 TB styck-. De har ny gått några år utan problem.
I Q-nap kan man ställa vilken temperatur en disk får nå. Mina ligger på 45 grader.
Jag kan också ställa ett schema när en Q-nap server skall vakna och när den skall stänga ner.
Mina går inte hela dygnet utan ungefär lika mina datorer.
Så därför förstår jag inte dina kommentarer om att NAS-servrar skulle vara med drabbade.
Fast inget av detta påverkar det faktum att hårddiskar i snitt håller ungefär 5-6 år i snitt.
Jag drabbades av en av mina diskar började visa tecken på att inte vara säker och jag fick köpa en ny och trycka in den. Allt återskapades sedan från de andra 3 diskarna.
Det är klart bättre att ha sina bilder på nya-diskar med raid 5 än på enbart vanliga diskar. Fast faktum att hårddiskar lever cirka 5 år i snitt kvarstår.